
Cushman & Wakefield: Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă principalii factori luați în calcul de companii când închiriază birouri
26 Iulie 2023
BizLawyerAutorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.
Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă reprezintă principalii factori la care companiile se uită atunci când iau decizii legate de închirierea de spații de birouri, o importanță deosebită fiind acordată de asemenea și standardelor ESG, arată studiul “What Occupiers Want” realizat pe baza unui sondaj efectuat la nivel mondial de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield.
Pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa, nivelul costurilor reprezintă principalul criteriu de selecție atunci când semnează noi contracte de închiriere, pe locul al doilea fiind indicată disponibilitatea forței de muncă și apoi calitatea spațiilor de birouri.
Autorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.
Pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa, nivelul costurilor reprezintă principalul criteriu de selecție atunci când semnează noi contracte de închiriere, pe locul al doilea fiind indicată disponibilitatea forței de muncă și apoi calitatea spațiilor de birouri.
Autorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.
Având în vedere că presiunea asupra costurilor este cea mai mare provocare cu care se confruntă ocupanții în 2023, iar componenta de real estate este de obicei a doua cea mai mare categorie de cheltuieli pentru o companie, după angajați, chiriașii acordă o atenție deosebită modalităților prin care le pot reduce: prin diminuarea suprafețelor închiriate, prin subînchirierea unor părți din spațiile pe care le ocupă, prin prezervarea spațiilor subutilizate sau neutilizate, dar și prin extindere pe piețe cu costuri mai mici.
Cu toate acestea, chiriașii sunt dispuși să cheltuiască bani pentru investițiile potrivite. Ne referim aici la clădiri sustenabile, cu certificari verzi sau la spații care oferă condiții de a crește prezența și implicarea angajaților.
Focusul companiilor asupra standardelor ESG a accelerat în ultimii doi ani, chiriașii apreciind contribuția pe care o poate avea asupra mediului implementarea de măsuri de sustenabilitate în designul spațiilor de birouri și în strategiile privind portofoliile imobiliare. În consecință, ocupanții sunt dispuși să plătească cu peste 20% mai mult pentru clădirile verzi, sustenabile.
Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox: ”Viziunea asupra birourilor este în plin proces de schimbare și vedem acest lucru și pe piața românească. Această schimbare de paradigmă devine un motor al pieței de închiriere a spațiilor de birouri, un generator de cerere pentru servicii de consultanță, dincolo de cele de intermediere imobiliară. Mai mult decât niciodată, chiriașii, dar și proprietarii conștientizează valoarea adăugată pe care un consultant imobiliar îl poate aduce într-un proces de calibrare a nevoii de spații de birouri, de identificare a celor mai bune soluții de acomodare și negociere a termenilor unui contract”.
Sondajul a analizat și strategiile companiilor privind utilizarea spațiilor de birouri, precum și modul în care acestea sunt configurate pentru a oferi cele mai bune condiții pentru implementarea modelului de muncă hybrid și pentru a încuraja angajații să revină în birouri.
Astfel, companiile au menționat că vor aloca mai mult spațiu pentru zonele comune care să stimuleze creativitatea și inovația. În acest sens, ponderea acestor spații va ajunge la 40-50% din suprafața birourilor comparativ cu 20-30% cât reprezenta înainte de pandemie.
Angajatorii consideră că asigurarea unui spațiu de lucru flexibil și unei autonomii pentru angajați de a lucra de unde doresc reprezintă o modalitate de a atrage și de a reține talentele în companie.
Pe de altă parte, zonele ultracentrale și centrale sunt preferatele ocupanților de spații de birouri, însă atunci când vine vorba de recrutarea angajaților aceștia nu se limitează doar la orașul în care au sediile, ci se uită oriunde în lume, profitând de avantajul muncii remote.
Un element care reiese din sondaj și care merită menționat se referă la faptul că tot mai multe companii au o viziune mult mai clară asupra nevoii de spații de birouri pentru următorii ani. În acest sens, circa 60% dintre respondenți au indicat că intenționează să reducă spațiile pe care le operează în prezent, simultan punând accent pe optimizarea spațiilor cu facilități și servicii pentru a crește gradul de utilizare a birourilor și pentru oferi mai multe experiențe angajaților.
Sondajul a fost realizat prin intervievare a 180 de companiile la nivel mondial cu 9,6 milioane de angajați și care ocupă aproape 70 milioane de metri pătrați de birouri.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4277 / 18622 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank și Alpha International Holdings la vânzarea către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers
KPMG Legal – Toncescu și Asociații a asistat Carmistin The Food Company în achiziția Provimi, societate din grupul Cargill
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
BACIU PARTNERS anunță promovările în cadrul echipei sale pentru anul 2025. Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Aceste promovări sunt o confirmare a dorinței noastre de a continua să construim o echipă pregătită pentru un peisaj de afaceri în continuă schimbare”
Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...