ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield: Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă principalii factori luați în calcul de companii când închiriază birouri

26 Iulie 2023   |   BizLawyer

Autorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.

 
 
Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă reprezintă principalii factori la care companiile se uită atunci când iau decizii legate de închirierea de spații de birouri, o importanță deosebită fiind acordată de asemenea și standardelor ESG, arată studiul “What Occupiers Want” realizat pe baza unui sondaj efectuat la nivel mondial de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield.

Pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa, nivelul costurilor reprezintă principalul criteriu de selecție atunci când semnează noi contracte de închiriere, pe locul al doilea fiind indicată disponibilitatea forței de muncă și apoi calitatea spațiilor de birouri.

Autorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.


Având în vedere că presiunea asupra costurilor este cea mai mare provocare cu care se confruntă ocupanții în 2023, iar componenta de real estate este de obicei a doua cea mai mare categorie de cheltuieli pentru o companie, după angajați, chiriașii acordă o atenție deosebită modalităților prin care le pot reduce: prin diminuarea suprafețelor închiriate, prin subînchirierea unor părți din spațiile pe care le ocupă,  prin prezervarea spațiilor subutilizate sau neutilizate, dar și prin extindere pe piețe cu costuri mai mici.  

Cu toate acestea, chiriașii sunt dispuși să cheltuiască bani pentru investițiile potrivite. Ne referim aici la clădiri sustenabile, cu certificari verzi sau la spații care oferă condiții de a crește prezența și implicarea angajaților.

Focusul companiilor asupra standardelor ESG a accelerat în ultimii doi ani, chiriașii apreciind contribuția pe care o poate avea asupra mediului implementarea de măsuri de sustenabilitate în designul spațiilor de birouri și în strategiile privind portofoliile imobiliare. În consecință, ocupanții sunt dispuși să plătească cu peste 20% mai mult pentru clădirile verzi, sustenabile.

Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox: ”Viziunea asupra birourilor este în plin proces de schimbare și vedem acest lucru și pe piața românească. Această schimbare de paradigmă devine un motor al pieței de închiriere a spațiilor de birouri, un generator de cerere pentru servicii de consultanță, dincolo de cele de intermediere imobiliară. Mai mult decât niciodată, chiriașii, dar și proprietarii conștientizează valoarea adăugată pe care un consultant imobiliar îl poate aduce într-un proces de calibrare a nevoii de spații de birouri, de identificare a celor mai bune soluții de acomodare și negociere a termenilor unui contract”.

Sondajul a analizat și strategiile companiilor privind utilizarea spațiilor de birouri, precum și modul în care acestea sunt configurate pentru a oferi cele mai bune condiții pentru implementarea modelului de muncă hybrid și pentru a încuraja angajații să revină în birouri.  

Astfel, companiile au menționat că vor aloca mai mult spațiu pentru zonele comune care să stimuleze creativitatea și inovația. În acest sens, ponderea acestor spații va ajunge la 40-50% din suprafața birourilor comparativ cu 20-30% cât reprezenta înainte de pandemie.

Angajatorii consideră că asigurarea unui spațiu de lucru flexibil și unei autonomii pentru angajați de a lucra de unde doresc reprezintă o modalitate de a atrage și de a reține talentele în companie.

Pe de altă parte, zonele ultracentrale și centrale sunt preferatele ocupanților de spații de birouri, însă atunci când vine vorba de recrutarea angajaților aceștia nu se limitează doar la orașul în care au sediile, ci se uită oriunde în lume, profitând de avantajul muncii remote.

Un element care reiese din sondaj și care merită menționat se referă la faptul că tot mai multe companii au o viziune mult mai clară asupra nevoii de spații de birouri pentru următorii ani. În acest sens, circa 60% dintre respondenți au indicat că intenționează să reducă spațiile pe care le operează în prezent, simultan punând accent pe optimizarea spațiilor cu facilități și servicii pentru a crește gradul de utilizare a birourilor și pentru oferi mai multe experiențe angajaților.  

Sondajul a fost realizat prin intervievare a 180 de companiile la nivel mondial cu 9,6 milioane de angajați și care ocupă aproape 70 milioane de metri pătrați de birouri.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4825 / 19170
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Ileana Nicolescu (Managing Associate) a simțit că BACIU PARTNERS va fi mediul în care va evolua înconjurată de oameni ce o vor inspira nu numai profesional. ”E important pentru fiecare dintre noi să simțim că suntem în locul potrivit pentru etapa din carieră în care ne aflăm, loc care să ofere și premisele să continuăm să creștem”
Women Lawyers | Femeile avocat redefinesc succesul în avocatura de business. De vorbă cu Irina Picoș (Managing Associate, BSMP) despre leadership feminin, provocări profesionale și lecțiile învățate în carieră: ”Am ales această echipă datorită figurilor feminine ce reprezintă pentru mine adevărate modele în plan profesional și uman și care îmi oferă, zi de zi, inspirația, încrederea și determinarea de a continua munca în profesia de avocat”
PNSA, alături de ALD Automotive la fuziunea cu LeasePlan în Ayvens
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Bende, Partener BACIU PARTNERS și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile avocat joacă un rol important în promovarea eticii și a responsabilității sociale în afaceri, având un impact pozitiv asupra comunităților și societății în ansamblu. Ele aduc perspective diverse și abilități unice în negocieri și strategii legale”
LegiTeam | Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...