ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield: Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă principalii factori luați în calcul de companii când închiriază birouri

26 Iulie 2023   |   BizLawyer

Autorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.

 
 
Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă reprezintă principalii factori la care companiile se uită atunci când iau decizii legate de închirierea de spații de birouri, o importanță deosebită fiind acordată de asemenea și standardelor ESG, arată studiul “What Occupiers Want” realizat pe baza unui sondaj efectuat la nivel mondial de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield.

Pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa, nivelul costurilor reprezintă principalul criteriu de selecție atunci când semnează noi contracte de închiriere, pe locul al doilea fiind indicată disponibilitatea forței de muncă și apoi calitatea spațiilor de birouri.

Autorii studiului menționează că preocuparea legată de costuri nu este surprinzătoare având în vedere incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, pe fondul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.


Având în vedere că presiunea asupra costurilor este cea mai mare provocare cu care se confruntă ocupanții în 2023, iar componenta de real estate este de obicei a doua cea mai mare categorie de cheltuieli pentru o companie, după angajați, chiriașii acordă o atenție deosebită modalităților prin care le pot reduce: prin diminuarea suprafețelor închiriate, prin subînchirierea unor părți din spațiile pe care le ocupă,  prin prezervarea spațiilor subutilizate sau neutilizate, dar și prin extindere pe piețe cu costuri mai mici.  

Cu toate acestea, chiriașii sunt dispuși să cheltuiască bani pentru investițiile potrivite. Ne referim aici la clădiri sustenabile, cu certificari verzi sau la spații care oferă condiții de a crește prezența și implicarea angajaților.

Focusul companiilor asupra standardelor ESG a accelerat în ultimii doi ani, chiriașii apreciind contribuția pe care o poate avea asupra mediului implementarea de măsuri de sustenabilitate în designul spațiilor de birouri și în strategiile privind portofoliile imobiliare. În consecință, ocupanții sunt dispuși să plătească cu peste 20% mai mult pentru clădirile verzi, sustenabile.

Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox: ”Viziunea asupra birourilor este în plin proces de schimbare și vedem acest lucru și pe piața românească. Această schimbare de paradigmă devine un motor al pieței de închiriere a spațiilor de birouri, un generator de cerere pentru servicii de consultanță, dincolo de cele de intermediere imobiliară. Mai mult decât niciodată, chiriașii, dar și proprietarii conștientizează valoarea adăugată pe care un consultant imobiliar îl poate aduce într-un proces de calibrare a nevoii de spații de birouri, de identificare a celor mai bune soluții de acomodare și negociere a termenilor unui contract”.

Sondajul a analizat și strategiile companiilor privind utilizarea spațiilor de birouri, precum și modul în care acestea sunt configurate pentru a oferi cele mai bune condiții pentru implementarea modelului de muncă hybrid și pentru a încuraja angajații să revină în birouri.  

Astfel, companiile au menționat că vor aloca mai mult spațiu pentru zonele comune care să stimuleze creativitatea și inovația. În acest sens, ponderea acestor spații va ajunge la 40-50% din suprafața birourilor comparativ cu 20-30% cât reprezenta înainte de pandemie.

Angajatorii consideră că asigurarea unui spațiu de lucru flexibil și unei autonomii pentru angajați de a lucra de unde doresc reprezintă o modalitate de a atrage și de a reține talentele în companie.

Pe de altă parte, zonele ultracentrale și centrale sunt preferatele ocupanților de spații de birouri, însă atunci când vine vorba de recrutarea angajaților aceștia nu se limitează doar la orașul în care au sediile, ci se uită oriunde în lume, profitând de avantajul muncii remote.

Un element care reiese din sondaj și care merită menționat se referă la faptul că tot mai multe companii au o viziune mult mai clară asupra nevoii de spații de birouri pentru următorii ani. În acest sens, circa 60% dintre respondenți au indicat că intenționează să reducă spațiile pe care le operează în prezent, simultan punând accent pe optimizarea spațiilor cu facilități și servicii pentru a crește gradul de utilizare a birourilor și pentru oferi mai multe experiențe angajaților.  

Sondajul a fost realizat prin intervievare a 180 de companiile la nivel mondial cu 9,6 milioane de angajați și care ocupă aproape 70 milioane de metri pătrați de birouri.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3004 / 17349
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Bondoc și Asociații SCA anulează un proces-verbal al ANPC de sancționare pentru practici comerciale incorecte în domeniul publicității și audiovizualului | Proiect gestionat de Ioana Katona (Partener) și Anca Radu (Associate)
Clifford Chance Badea a asistat PPC Group în acordul privind achiziția a 629MW de energie regenerabilă de la o companie din portofoliul Macquarie. Nadia Badea (Partener) și Loredana Ralea (Counsel) au coordonat echipa
Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
RTPR, alături de OX2 la vânzarea unui parc eolian de 99MW, într-o tranzacție de 214 milioane euro, prima în România a grupului suedez | Echipa locală a fost coordonată de Mihai Ristici (Partner) și Vlad Stamatescu (Counsel). Colaborare cu echipa A&O Shearman condusă de Kamil Jankielewicz
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
Filip & Company asistă Digi Portugalia la achiziția Nowo Communications, al patrulea cel mai mare operator de telecomunicații mobile și fixe din Portugalia
Schoenherr a asistat fondurile BlackPeak Capital și Catalyst Romania Fund II în runda de finanțare Seria B de 10 milioane EUR pentru Leanpay. Partenerul Mădălina Neagu a coordonat echipele din 5 jurisdicții
LegiTeam | We are looking for a corporate ̸ M&A lawyer (5-7 years of experience) to join RTPR
Filip & Company a asistat Simtel Team cu privire la transferul acţiunilor pe Piaţa Principală a BVB
NNDKP a asistat Globant în legătură cu fuziunea a două filiale din România, în cadrul unui proces de reorganizare la nivel global. Echipa a fost coordonată de partenerul Răzvan Vlad
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...