ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Record istoric de închirieri de birouri în București cu 463.000 mp tranzacționați în 2023

08 Februarie 2024   |   BizLawyer

Peste 1 milion mp închiriați în 2021-2023, perioadă de recalibrare a nevoilor de spații de birouri

 
 
În ultimul trimestru din 2023 s-au înregistrat tranzacții de închiriere de spații de birouri în București cu o suprafață totală de 116.000 de metri pătrați, ducând astfel volumul anual contractat la peste 463.000 de metri, un record istoric, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Față de anul precedent, suprafața de birouri tranzacționată a crescut cu 43%, fiind consemnat de asemenea un avans de 19% față de recordul anterior de 390.000 metri pătrați stabilit în 2019.

Cererea netă, excluzând contractele de renegociere și reînnoire, a avut o cotă de 46% din volumul tranzacționat în T4 și de 44% din cel din întreg anul 2023.  Astfel, companiile au închiriat birouri pentru cel puțin 20.000 de angajați noi, în principal în sectoarele IT&C, producție, financiar, retail și medical.  

Departamentul de birouri al Cushman & Wakefield Echinox a fost anul trecut liderul pieței de închirieri de spații de birouri, cu 104.000 metri pătrați tranzacționați în București, reprezentând o cotă de piață de 25,5% din tranzacțiile semnate cu agenți. În ultimii trei ani, echipa de birouri a oferit consultanță pentru tranzacții de închiriere a peste 250.000 de metri pătrați în București.

Anul 2023 a marcat un record, și din punct de vedere al livrărilor de noi proiecte de birouri în București. Astfel că, după finalizarea singurei investitii de acest tip - clădirea Arghezi 4 (8.000 metri pătrați GLA) de către Strabag, anul trecut, totalul proiectelor noi livrate a fost de 110.500 metri pătrați, cel mai redus nivel inregistrat din 2015.

Stocul de clădiri de birouri din București se ridică la circa 3,4 milioane de metri pătrați, în timp ce proiectele aflate în construcție se ridică la doar 42.500 metri pătrați, pe fondul blocajelor urbanistice. Pentru acest an, o singură clădire ar putea fi livrată, AFI Loft cu o suprafață de 15.000 metri pătrați, reprezentând minimul tuturor timpurilor.

Rata de neocupare (contractuală) a spațiilor de birouri se situează la 14,7%, în scădere față de 15,2% la sfârșitul anului 2022. Având în vedere incertitudinile legate de livrările de noi proiecte, rata de neocupare ar putea continua trendul descendent, mai ales în clădirile din locații ultracentrale și centrale.

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: “Dacă analizăm piața închirierilor de birouri din perioada 2021-2023, putem observa că peste 1 milion de metri pătrați de spații au fost tranzacționați în București, reprezentând aproximativ o treime din stocul total. Aceste spații au fost tranzacționate practic pe noile fundamente ale pieței, într-un context în care companiile și-au definitivat strategiile privind nevoia de spații de birouri. Acest lucru a dus la reducerea suprafețelor ocupate pentru unii chiriași, dar și la menținerea sau chiar extinderea spațiilor pentru majoritatea ocupanților. De asemenea, observăm o atenție sporită acordată calității spatiilor de birou, făcând clădirile situate central și ultracentral, cu acces la mijloacele de transport în comun, și cele care respectă standardele ESG, mai atractive pe piața chiriașilor și altfel comercializate la cele mai bune chirii din piață.”

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1976 / 18216
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...