
Doi din trei antreprenori nu vor face investiţii semnificative în acest an (Barometru)
10 Ianuarie 2025
Agerpres67% au aşteptări destul de pesimiste privind evoluţia economică, doar 14% sunt optimişti şi cred că economia va urma o traiectorie pozitivă, în timp ce 19% au evitat să se pronunţe.
Mare parte dintre firmele din România vor îngheţa investiţiile în acest an, pe fondul provocărilor fiscale şi incertitudinilor tot mai mari privind evoluţia economiei, în timp ce doi din trei antreprenori nu vor deschide noi linii de business şi investiţii în 2025, relevă un barometru de opinie în rândul investitorilor.
Cercetarea arată că 56% dintre respondenţi vor miza, în 2025, pe restructurarea şi optimizarea operaţiunilor financiare, în tentativa de a se adapta la situaţia economică fragilă, generată de efectele scăderii vânzărilor, amplificării blocajului financiar şi inflaţiei semnificative.
Potrivit rezultatelor celei de-a XI-a ediţii a Barometrului de opinie privind starea economiei, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, cei mai mulţi dintre oamenii de afaceri chestionaţi (82%) consideră că 2025 va fi un an dificil din punct de vedere economic, în timp ce doar 11% consideră că anul va fi unul bun pentru business.
Cercetarea arată că 56% dintre respondenţi vor miza, în 2025, pe restructurarea şi optimizarea operaţiunilor financiare, în tentativa de a se adapta la situaţia economică fragilă, generată de efectele scăderii vânzărilor, amplificării blocajului financiar şi inflaţiei semnificative.
Potrivit rezultatelor celei de-a XI-a ediţii a Barometrului de opinie privind starea economiei, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, cei mai mulţi dintre oamenii de afaceri chestionaţi (82%) consideră că 2025 va fi un an dificil din punct de vedere economic, în timp ce doar 11% consideră că anul va fi unul bun pentru business.
Totodată, 67% au aşteptări destul de pesimiste privind evoluţia economică, doar 14% sunt optimişti şi cred că economia va urma o traiectorie pozitivă, în timp ce 19% au evitat să se pronunţe.
Principalele riscuri economice invocate de antreprenori sunt, în ordinea menţiunilor: scăderea vânzărilor (68%), efectele inflaţiei (53%), impactul creşterii taxelor (49%), problemele de finanţare/inclusiv scăderea creditului furnizor (42%), accentuarea blocajului financiar (31%), creşterea costurilor operaţionale (28%), de la carburanţi, energie, gaze etc.
În topul provocărilor s-au mai situat criza forţei de muncă, menţionată de 19% dintre antreprenori şi evoluţia cursului valutar, menţionată de 15% dintre intervievaţi.
"2025 va fi anul în care multe dintre companii vor miza pe prudenţă, pe securizarea investiţiilor şi consolidarea business-ului. Investiţiile se vor concentra, în principal, în zonele care pot aduce rezultate rapide, focusul fiind pe menţinerea unui cashflow dinamic. În marea lor majoritate, marile proiecte investiţionale vor fi trecute pe hold, în aşteptarea unor răspunsuri concrete mai ales în privinţa politicii fiscale ale noului guvern. Introducerea taxei pe stâlp, controversele legate de posibila creştere a impozitului pe profit, a schimbării modului în care vor fi taxate proprietăţile industriale, în general temerile legate de apariţia unor noi taxe pe business au generat un comportament prudent din partea investitorilor'', arată concluziile cercetării.
Una dintre întrebările cheie ale cercetării se referă la soluţiile pe care managerii le au în vedere pentru a-şi optimiza activitatea economică în 2025.
Astfel, principala măsură avută în vedere de antreprenori vizează optimizarea costurilor operaţionale, invocată de 82% dintre cei chestionaţi. Este vorba de costurile de producţie şi cheltuielile logistice în principal, printre care şi cele generate de funcţionarea afacerii (chirii, costuri de birou, achiziţii de mobilier, tehnică de calcul, utilităţi etc.)
O altă măsură invocată de majoritatea antreprenorilor (67%) vizează restructurarea portofoliului de servicii/produse.
"Limitarea cheltuielilor neesenţiale pentru core-business-ul companiei şi focusarea pe produsele/serviciile care aduc cel mai ridicat volum de vânzări/profit vor deveni prioritare. Un alt element esenţial, invocat de 53% dintre investitori vizează asigurarea unei linii de finanţare de urgenţă, un fel de plasă de salvare financiară în caz de nevoie. Cei mai mulţi mizează pe liniile financiare deschise la bănci dar un procent din ce în ce mai mare vizează colaborarea cu fondurile de investiţii devenite tot mai active în piaţa românească şi care vin cu dobânzi şi condiţii mai flexibile decât cele oferite de bănci", arată concluziile barometrului.
Alte măsuri vizate de antreprenori pentru a-şi optimiza activitatea în 2025 se referă la vânzarea activelor neesenţiale pentru business (terenuri, clădiri, utilaje nefolosite etc.), bifată de 29% dintre cei intervievaţi, extinderea programelor de credit risc management, factoring, digitalizarea afacerilor (21%) şi de gestiune activă a riscului valutar şi renunţarea la liniile de leasing operaţional (19%).
"Interesant este că, printre măsurile vizate de antreprenori, şi am vrut să evidenţiem acest fapt, se află limitarea creditului comercial, menţionată de 48% dintre cei chestionaţi. O decizie care se simte deja în economie şi care vine să creeze probleme pe lanţurile economice, dovadă a scăderii încrederii în dinamica economică. Creditul comercial reprezintă, de multă vreme, principala modalitate de finanţare a economiei iar reducerea acestuia riscă să genereze efecte negative ample mai ales în zona comerţului, acolo unde majoritatea firmelor lucrează cu acest instrument financiar"', afirmă experţii.
De asemenea, doar 9% dintre cei chestionaţi se gândesc la disponibilizări de personal drept soluţie pentru problemele economice din 2025, un semnal că actuala criză de forţă de muncă rămâne una dintre marile probleme ale economiei.
Dincolo de măsurile de restructurare a afacerilor, de optimizare a costurilor operaţionale, mulţi dintre antreprenori şi-ar dori ca în 2025 să atragă mai multă finanţare, în special din zona fondurilor europene. 69% dintre ei au declarat că şi-ar dori să iniţieze proiecte cu fonduri UE, în special în zona producţiei, însă cei mai mulţi (63%) se tem de birocraţia asociată acestui demers şi de întârzierea plăţilor din fonduri UE (59%).
"Nu există antreprenor care nu şi-ar dori să evolueze în 2025, să îşi consolideze şi să îşi extindă afaceri, iar una dintre soluţii o reprezintă accesarea fondurilor UE. Însă cei mai mulţi reclamă că proiectele sunt aprobate foarte greu iar deconturile vin cu întârzieri foarte mari, fapt care este de natură să ducă chiar la eşecul proiectului propus. De exemplu, poţi trece în proiectul de finanţare achiziţia unei linii de producţie de 1.500.000 de euro şi te poţi trezi că, până ce proiectul este aprobat, aceasta s-a scumpit şi nu mai este fezabilă achiziţia. Este absolut necesar, din această perspectivă, ca autorităţile să găsească soluţii pentru a face procesul de absorbţie a fondurilor UE mai rapid, în ton cu dinamica economică", au explicat experţii.
Potrivit Sierra Quadrant, în 2025 mai mult ca oricând expertiza de business va face diferenţa între firmele care vor eşua şi cele care se vor extinde şi vor câştiga cote nesperate de piaţă.
"Scăderea vânzărilor, generată în principal de deprecierea puterii de cumpărare şi în general de înrăutăţirea condiţiilor de business, va duce multe firme în pragul insolvenţei şi al falimentului. Antreprenorii trebuie să ştie că pot evita aceste situaţii prin dezvoltarea unor programe de însănătoşire a business-ului, de la concordatul preventiv la acordul de business", a afirmat Ovidiu Neacşu, partener coordonator Sierra Quadrant, citat în comunicat.
A XI-a ediţie a Barometrului de opinie privind starea economiei, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, în luna decembrie 2024, a vizat răspunsurile a 1.023 de antreprenori, manageri şi angajaţi cu funcţii de răspundere din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente, Materii prime, Energie, FMGC sau Turism.
Interviurile s-au realizat online, pe bază de chestionar, iar profilul respondenţilor a fost reprezentat de persoane cu studii superioare, 63% bărbaţi şi 37% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1008 / 19251 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...