Doi din trei antreprenori nu vor face investiţii semnificative în acest an (Barometru)
10 Ianuarie 2025
Agerpres67% au aşteptări destul de pesimiste privind evoluţia economică, doar 14% sunt optimişti şi cred că economia va urma o traiectorie pozitivă, în timp ce 19% au evitat să se pronunţe.
Mare parte dintre firmele din România vor îngheţa investiţiile în acest an, pe fondul provocărilor fiscale şi incertitudinilor tot mai mari privind evoluţia economiei, în timp ce doi din trei antreprenori nu vor deschide noi linii de business şi investiţii în 2025, relevă un barometru de opinie în rândul investitorilor.
Cercetarea arată că 56% dintre respondenţi vor miza, în 2025, pe restructurarea şi optimizarea operaţiunilor financiare, în tentativa de a se adapta la situaţia economică fragilă, generată de efectele scăderii vânzărilor, amplificării blocajului financiar şi inflaţiei semnificative.
Potrivit rezultatelor celei de-a XI-a ediţii a Barometrului de opinie privind starea economiei, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, cei mai mulţi dintre oamenii de afaceri chestionaţi (82%) consideră că 2025 va fi un an dificil din punct de vedere economic, în timp ce doar 11% consideră că anul va fi unul bun pentru business.
Cercetarea arată că 56% dintre respondenţi vor miza, în 2025, pe restructurarea şi optimizarea operaţiunilor financiare, în tentativa de a se adapta la situaţia economică fragilă, generată de efectele scăderii vânzărilor, amplificării blocajului financiar şi inflaţiei semnificative.
Potrivit rezultatelor celei de-a XI-a ediţii a Barometrului de opinie privind starea economiei, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, cei mai mulţi dintre oamenii de afaceri chestionaţi (82%) consideră că 2025 va fi un an dificil din punct de vedere economic, în timp ce doar 11% consideră că anul va fi unul bun pentru business.
Totodată, 67% au aşteptări destul de pesimiste privind evoluţia economică, doar 14% sunt optimişti şi cred că economia va urma o traiectorie pozitivă, în timp ce 19% au evitat să se pronunţe.
Principalele riscuri economice invocate de antreprenori sunt, în ordinea menţiunilor: scăderea vânzărilor (68%), efectele inflaţiei (53%), impactul creşterii taxelor (49%), problemele de finanţare/inclusiv scăderea creditului furnizor (42%), accentuarea blocajului financiar (31%), creşterea costurilor operaţionale (28%), de la carburanţi, energie, gaze etc.
În topul provocărilor s-au mai situat criza forţei de muncă, menţionată de 19% dintre antreprenori şi evoluţia cursului valutar, menţionată de 15% dintre intervievaţi.
"2025 va fi anul în care multe dintre companii vor miza pe prudenţă, pe securizarea investiţiilor şi consolidarea business-ului. Investiţiile se vor concentra, în principal, în zonele care pot aduce rezultate rapide, focusul fiind pe menţinerea unui cashflow dinamic. În marea lor majoritate, marile proiecte investiţionale vor fi trecute pe hold, în aşteptarea unor răspunsuri concrete mai ales în privinţa politicii fiscale ale noului guvern. Introducerea taxei pe stâlp, controversele legate de posibila creştere a impozitului pe profit, a schimbării modului în care vor fi taxate proprietăţile industriale, în general temerile legate de apariţia unor noi taxe pe business au generat un comportament prudent din partea investitorilor'', arată concluziile cercetării.
Una dintre întrebările cheie ale cercetării se referă la soluţiile pe care managerii le au în vedere pentru a-şi optimiza activitatea economică în 2025.
Astfel, principala măsură avută în vedere de antreprenori vizează optimizarea costurilor operaţionale, invocată de 82% dintre cei chestionaţi. Este vorba de costurile de producţie şi cheltuielile logistice în principal, printre care şi cele generate de funcţionarea afacerii (chirii, costuri de birou, achiziţii de mobilier, tehnică de calcul, utilităţi etc.)
O altă măsură invocată de majoritatea antreprenorilor (67%) vizează restructurarea portofoliului de servicii/produse.
"Limitarea cheltuielilor neesenţiale pentru core-business-ul companiei şi focusarea pe produsele/serviciile care aduc cel mai ridicat volum de vânzări/profit vor deveni prioritare. Un alt element esenţial, invocat de 53% dintre investitori vizează asigurarea unei linii de finanţare de urgenţă, un fel de plasă de salvare financiară în caz de nevoie. Cei mai mulţi mizează pe liniile financiare deschise la bănci dar un procent din ce în ce mai mare vizează colaborarea cu fondurile de investiţii devenite tot mai active în piaţa românească şi care vin cu dobânzi şi condiţii mai flexibile decât cele oferite de bănci", arată concluziile barometrului.
Alte măsuri vizate de antreprenori pentru a-şi optimiza activitatea în 2025 se referă la vânzarea activelor neesenţiale pentru business (terenuri, clădiri, utilaje nefolosite etc.), bifată de 29% dintre cei intervievaţi, extinderea programelor de credit risc management, factoring, digitalizarea afacerilor (21%) şi de gestiune activă a riscului valutar şi renunţarea la liniile de leasing operaţional (19%).
"Interesant este că, printre măsurile vizate de antreprenori, şi am vrut să evidenţiem acest fapt, se află limitarea creditului comercial, menţionată de 48% dintre cei chestionaţi. O decizie care se simte deja în economie şi care vine să creeze probleme pe lanţurile economice, dovadă a scăderii încrederii în dinamica economică. Creditul comercial reprezintă, de multă vreme, principala modalitate de finanţare a economiei iar reducerea acestuia riscă să genereze efecte negative ample mai ales în zona comerţului, acolo unde majoritatea firmelor lucrează cu acest instrument financiar"', afirmă experţii.
De asemenea, doar 9% dintre cei chestionaţi se gândesc la disponibilizări de personal drept soluţie pentru problemele economice din 2025, un semnal că actuala criză de forţă de muncă rămâne una dintre marile probleme ale economiei.
Dincolo de măsurile de restructurare a afacerilor, de optimizare a costurilor operaţionale, mulţi dintre antreprenori şi-ar dori ca în 2025 să atragă mai multă finanţare, în special din zona fondurilor europene. 69% dintre ei au declarat că şi-ar dori să iniţieze proiecte cu fonduri UE, în special în zona producţiei, însă cei mai mulţi (63%) se tem de birocraţia asociată acestui demers şi de întârzierea plăţilor din fonduri UE (59%).
"Nu există antreprenor care nu şi-ar dori să evolueze în 2025, să îşi consolideze şi să îşi extindă afaceri, iar una dintre soluţii o reprezintă accesarea fondurilor UE. Însă cei mai mulţi reclamă că proiectele sunt aprobate foarte greu iar deconturile vin cu întârzieri foarte mari, fapt care este de natură să ducă chiar la eşecul proiectului propus. De exemplu, poţi trece în proiectul de finanţare achiziţia unei linii de producţie de 1.500.000 de euro şi te poţi trezi că, până ce proiectul este aprobat, aceasta s-a scumpit şi nu mai este fezabilă achiziţia. Este absolut necesar, din această perspectivă, ca autorităţile să găsească soluţii pentru a face procesul de absorbţie a fondurilor UE mai rapid, în ton cu dinamica economică", au explicat experţii.
Potrivit Sierra Quadrant, în 2025 mai mult ca oricând expertiza de business va face diferenţa între firmele care vor eşua şi cele care se vor extinde şi vor câştiga cote nesperate de piaţă.
"Scăderea vânzărilor, generată în principal de deprecierea puterii de cumpărare şi în general de înrăutăţirea condiţiilor de business, va duce multe firme în pragul insolvenţei şi al falimentului. Antreprenorii trebuie să ştie că pot evita aceste situaţii prin dezvoltarea unor programe de însănătoşire a business-ului, de la concordatul preventiv la acordul de business", a afirmat Ovidiu Neacşu, partener coordonator Sierra Quadrant, citat în comunicat.
A XI-a ediţie a Barometrului de opinie privind starea economiei, dezvoltat de Frames la comanda Sierra Quadrant, în luna decembrie 2024, a vizat răspunsurile a 1.023 de antreprenori, manageri şi angajaţi cu funcţii de răspundere din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente, Materii prime, Energie, FMGC sau Turism.
Interviurile s-au realizat online, pe bază de chestionar, iar profilul respondenţilor a fost reprezentat de persoane cu studii superioare, 63% bărbaţi şi 37% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1 / 18244 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...