ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ECA: Impact neclar al Instrumentului UE de sprijin pentru lucrătorii şi firmele afectate de criză

15 Decembrie 2022   |   Agerpres

Comisia a reuşit să transfere rapid către statele membre fondurile din SURE, mai precis după şapte luni de la declararea pandemiei, adică mai rapid decât în cazul procedurilor standard de finanţare. Totuşi, în pofida anumitor indicii că SURE a ajuns la milioane de lucrători în perioada cea mai grea a crizei, contribuţia sa la reducerea şomajului nu poate fi evaluată pe deplin. Această situaţie se explică parţial prin faptul că impactul SURE nu poate fi decuplat de impactul schemelor de sprijin proprii ale statelor membre.

 
 
Instrumentul UE de sprijin pentru lucrătorii şi firmele afectate de criză (SURE) în statele membre, în valoare de 100 de miliarde de euro, a fost un răspuns prompt pentru atenuarea riscului de concedieri masive din cauza pandemiei de coronavirus, se arată într-un nou raport al Curţii de Conturi Europene (ECA).
 
Impactul SURE asupra menţinerii locurilor de muncă nu poate fi însă evaluat cum trebuie din cauza modului în care Comisia Europeană a conceput acest instrument de tip nou şi deoarece lipsesc date de bună calitate de la nivel naţional. Pentru a desprinde învăţăminte în vederea unor viitoare instrumente de criză, Comisia ar trebui să desfăşoare acum o evaluare completă a sprijinului acordat prin SURE. Acest demers va reprezenta totodată o bună ocazie de a vedea modul în care a fost redus la minimum riscul de fraudă, dat fiind că toate ţările care au utilizat SURE, cu excepţia uneia singure, au raportat nereguli şi suspiciuni de fraudă, conform ECA.
 
Pandemia de COVID-19 a pus în pericol milioane de locuri de muncă din Europa. UE a reacţionat rapid, introducând instrumentul SURE, care pune la dispoziţie împrumuturi cu costuri mici şi pe termen lung pentru ţările din blocul UE. Acestea pot utiliza banii respectivi pentru a crea scheme de menţinere a locurilor de muncă, cum ar fi cele de reducere a timpului de muncă, de suspendare temporară a contractului individual de muncă şi de subvenţii salariale, sau pentru a extinde astfel de scheme existente, precum şi pentru măsuri legate de sănătate. 19 ţări au solicitat împrumuturi şi au fost plătiţi deja aproape 92 de miliarde de euro. Împrumuturile acordate Italiei şi Spaniei reprezintă mai mult de jumătate din această sumă.
 
"SURE a reflectat contextul de urgenţă şi a pus la dispoziţie fonduri din partea UE în mod rapid şi eficient pentru a atenua impactul pandemiei asupra lucrătorilor şi a firmelor. Cu toate acestea, nu este încă cunoscut impactul său deplin pe teren. În pofida câtorva indicii cum că instrumentul a avut succes, nu există suficiente date solide pentru a evalua cât de multe locuri de muncă au fost efectiv salvate", a declarat Iliana Ivanova, membra Curţii care a condus acest audit
 
Comisia a reuşit să transfere rapid către statele membre fondurile din SURE, mai precis după şapte luni de la declararea pandemiei, adică mai rapid decât în cazul procedurilor standard de finanţare. Totuşi, în pofida anumitor indicii că SURE a ajuns la milioane de lucrători în perioada cea mai grea a crizei, contribuţia sa la reducerea şomajului nu poate fi evaluată pe deplin. Această situaţie se explică parţial prin faptul că impactul SURE nu poate fi decuplat de impactul schemelor de sprijin proprii ale statelor membre.
 
Regulile inovatoare stabilite de UE pentru SURE oferă statelor membre o libertate considerabilă în a alege pe ce urmează să fie cheltuiţi banii. De asemenea, aceste reguli nu cer Comisiei să evalueze dacă sistemele naţionale de control sunt suficient de robuste. Într-un astfel de context, auditorii subliniază că măsurile de răspuns la criză, cum ar fi schemele de menţinere a locurilor de muncă, sunt în general predispuse la utilizare abuzivă. În cazul SURE, 18 din 19 ţări au detectat nereguli sau fraude şi au investigat toate aceste cazuri, ceea ce a dus, în 13 ţări, la recuperarea de fonduri utilizate în mod necorespunzător. De partea sa, Comisia nu a lansat astfel de investigaţii, pe motivul că acestea erau o responsabilitate a statelor membre. În cazul în care se detectează o eventuală utilizare abuzivă, faptul că ţările trebuie să ramburseze împrumuturile limitează riscul financiar pentru bugetul UE. UE se confruntă totuşi cu un risc reputaţional dacă măsurile finanţate din bugetul său sunt percepute ca fiind vulnerabile la fraudă, se arată în raport.
 
Comisia a estimat că, datorită ratingului de credit AAA al UE, statele membre care au utilizat SURE au făcut economii de circa 8,5 miliarde de euro la plata dobânzilor. Italia, Spania, România, Polonia şi Grecia sunt ţările cărora le corespunde 86% din totalul economiilor estimate. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7656 / 19796
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...