Franchwise: Brandurile românești ar avea un succes răsunător în străinătate, dar încă antreprenorii au rețineri pentru expansiune. Ce pot învăța de la cei care s-au extins internațional
28 Februarie 2024
BizLawyerÎn timp ce piața de franciză din România s-a format prin importul masiv de branduri internaționale, peste 65% din brandurile din piață fiind internaționale, brandurile românești se extind tot mai des pe piețe externe.
Brandurile românești ar avea un succes răsunător în alte țări, dar încă cei mai mulți antreprenori au rețineri în a-și extinde afacerile internațional. Totuși, interesul antreprenorilor pentru extindere prin francizare pe noi piețe a început să crească, predominant pentru țări din Uniunea Europeană, unde regimul fiscal este mai prietenos. Cele mai multe tipuri de afaceri care se extind internațional sunt din HoReCa și retail, iar recent din sectorul de servicii, potrivit Franchwise, cea mai mare companie de consultanță de francizare internă și externă din România.
În timp ce piața de franciză din România s-a format prin importul masiv de branduri internaționale, peste 65% din brandurile din piață fiind internaționale, brandurile românești se extind tot mai des pe piețe externe.
În timp ce piața de franciză din România s-a format prin importul masiv de branduri internaționale, peste 65% din brandurile din piață fiind internaționale, brandurile românești se extind tot mai des pe piețe externe.
"Sprijinim tot mai mulți antreprenori români în a accesa noi piețe pentru dezvoltarea firmelor prin francizare, ajutându-i în întreg procesul de analiză și lansare pe piețele respective. Deși uneori vedem o temere a antreprenorilor din România legată de expansiune, pentru că nu suntem cultural setați sa fim expansionisti, a început să se dezvolte destul de activ extinderea pe noi piețe. Cel mai des sesizăm un interes crescut al antreprenorilor în ceea ce privește expansiunea internațională în principal în țări din Uniunea Europeană unde trăiesc români, dar și pentru că în aceste țări legislația este armonizată, protecția de brand este foarte ușoară și distanțele geografice sunt relativ mici. De asemenea, cu o atmosferă favorabilă pentru afaceri și o abordare proactivă a politicilor guvernamentale în privința facilității de a înființa și de a conduce o afacere, Dubai și Arabia Saudită vor deveni puncte atrăgătoare pentru antreprenorii români. Cu o fiscalitate prietenoasă și un climat de afaceri stabil, aceste piețe sunt destinații ideale pentru extinderea afacerilor", explică Raluca Voicu, co-fondator Franchwise.
În ceea ce privește domeniul de activitate, cel mai des, companiile cu activitate fizică sunt cele mai atrase de dorința de a scala prin francizare, fie local, fie internațional. În general, afacerile din HoReCa, food and beverage și retail, odată ajunse la maturitate în România, încep să se extindă pe piețe externe. Printre cele mai cunoscute branduri din România care au ales să intre pe noi piețe prin francizare sunt 5togo, SaladBox, Tucano Coffee, French Revolution, Tudor Tailor, Made by Society, Sophia Home Deco.
Cum se poate extinde un brand românesc în străinătate: ce trebuie să știe antreprenorii
Pregătirea pentru internaționalizare, deși este poate cea mai administrativă și puțin plăcută parte, este cel mai important pas în procesul de extindere internațională. Potențialii parteneri din piețele externe au în general un nivel de experiență în francizare mult superior investitorilor individuali din România. Astfel, dacă partenerul își va da seama foarte rapid de acest lucru, șansele antreprenorului român de a ajunge la o colaborare scad spre zero.
“Multe afaceri din România abordează expansiunea într-o metropolă și o țară nouă cu aceleași instrumente, procese și pregătire la fel cum ar deschide un nou magazin într-un oraș din România, fiind desigur o alegere greșită. Pregătirea pentru a deschide o franciză într-o nouă piață constă în stabilirea structurii de franciză - vorbim de masterfranciză, vorbim de potențiale parteneriate (joint venture), cât și de franciză simplă. Zona legislativă este foarte importantă în pregătire, adică să poți înțelege care sunt jurisdicțiile în care mergi, care sunt diferențele și asemănările din punct de vedere legislativ și cum poți să construiești structura care să îți ofere protecție pentru brandul tău. În general, aproximativ 80% din procesul de pregătire pentru extinderea în străinătatea poate fi rezolvat încă din România, însă este absolut nevoie de un consultant în țara și orașul în care antreprenorii români doresc să își extindă afacerile”, explică Raluca Voicu.
Următorul pas din procesul de francizare îl reprezintă selecția partenerilor și negocierea contractelor de colaborare, atunci când antreprenorul român începe să vândă afacerea. Este nevoie să se calibreze pe profilul pe care îl caută, dar și cum se poziționează în negociere și să aibă consultanță de la un specialist cu experiență în parteneriate internaționale. De asemenea, este important să aibă acces la o rețea de parteneri internaționali. Ca parte din Franchise Pool International, compania Franchwise oferă acces direct antreprenorilor români la o rețea de consultanți independenți care cunosc specificul și cultura țării respective și care au ca scop asistarea brandurilor în scalarea la nivel internațional.
Pentru a ajuta brandurile românești să intre pe noi piețe, Franchwise organizează, pe 29 februarie, Go Global, un workshop intensiv de francizare internațională, prin care antreprenori vor afla cum să se îndrepte spre succesul global.
De ce aleg companiile să se extindă internațional - sfaturi de antreprenori consacrați
Extinderea brandurilor românești în noi țări are loc atât ca urmare a atingerii unui nivel maxim de creștere în România căutând noi zone de dezvoltare, dar și ca dorință de a testa noi limite, de a avea noi provocări și de a ajunge branduri internaționale.
Totodată, există un interes crescut și din partea investitorilor străini pentru braduri românești. Mai mult, ca ultimă tendință, apar afaceri în România care sunt gândite global încă din prima zi , fiind în ADN-ul lor să exploreze noi piețe si teritorii.
În opinia lui Radu Savopol, fondatorul al lanțului de coffee shop-uri 5 to go, în procesul de francizare externă, contează foarte mult etapa în care se face expansiunea. “Dacă dorește să se extindă internațional, este important să pornească la drum cu un consultant care să asigure o piață stabilă, să ofere mai multe variante de dezvoltare, fie printr-o master franciză, fie printr-o dezvoltare directă în țara respectivă. Am reușit să dezvoltăm cu o master franciză în Ungaria, dar până atunci am testat mai multe modele de parteneriate în Franța, Belgia sau Anglia, unde am învățat diverse lucruri despre țările respective și unde am mers cu un lanț de donuts”, spune Radu Savopol.
Totodată, Alin Copîndeanu, CEO și co-fondator Tudor Tailor, companie specializată în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi, subliniază cât de importantă este colaborarea cu un consultant în francizare și extindere internațională încă de la început atunci când antreprenorii români iau în calcul să treacă granițele României cu propriile afaceri.
“Pe lângă faptul că te va ajuta să-ți structurezi foarte bine manualele operaționale, te va ajuta și în alegerea modelului de business. Experiența unui consultant depășește zona teoretică și te ajută și cu exemple practice, punctând atât aspectele pozitive, cât și limitările sau riscurile acestui tip de dezvoltare. Noi ne-am propus, încă de când am început business-ul în 2010, să depășim granițele țării și să devenim un brand internațional. Am avut mereu dorința să ne dezvoltăm, așa că lucrurile s-au mișcat destul de natural. Procesul a fost unul plăcut și îl recomand oricărui antreprenor care caută dezvoltarea internațională. În ziua de azi este destul de ușor să te urci în avion și să mergi să validezi o locație sau un partener în afara țării. Tehnologia ajută foarte mult în tot procesul, iar cu ajutorul unor consultanți potriviți vei filtra mai bine partenerii și vei pune la punct un contract și un parteneriat solid”, spune antreprenorul.
Ruslan Cojocaru, fondator Tucano Coffee, subliniază că este important ca antreprenorii români să aleagă viitorul consultant de francizare cu experiență pe piață și să aibă cazuri de succes, dar să și cunoască mindsetul, piața și partea legislativă din țara în care urmează să intre brandul. În cazul Tucano Coffee, brandul a fost solicitat în piețe externe. “Noi am început când coffee shop-urile nu erau atât de populare și cred că a mai contat și diaspora de basarabeni și de români din diverse țări. Nu a fost o strategie să mergem în Kârgâstan - nu am analizat piața, a fost mai degrabă o alegere intuitivă”, spune antreprenorul.
În același timp, Florin Panaitescu, co-fondator French Revolution, spune că este importantă stabilirea unei strategii pornind de la definirea conceptului de business (obiectul francizării) până la modelul cel mai viabil și locații geografice. “Am învățat împreună cu Franchwise să evaluăm mai bine cele mai importante calități la un potențial partener, anume cât de bine suntem aliniați pe valori, principii de etică de business și execuție fără compromisuri. Sumarizând, Franchwise creează un cadru coerent de abordare a organizării francizării (documentare riguroasă și strategie), a modului în care sunt selectați potențialii parteneri, dar și a discuțiilor cu aceștia (interviuri și discovery days)”, spune Florin Panaitescu, co-fondator French Revolution, despre extinderea prin franciză.
Reprezentanții Franchwise subliniază că românii ar trebui să aibă mai mult curaj pentru a își extinde afacerile, în special pe piețe internaționale. Astfel, se resimt progrese în ce privește calitatea businessurilor și consideră că România are o pepinieră de campioni de business care vor ieși cu succes pe plan internațional.
Înființată în 2011, Franchwise este cea mai mare companie de consultanță specializată în domeniul francizelor din România, contribuind la dezvoltarea mediului antreprenorial românesc. Până în prezent, Franchwise a ajutat peste 60 de companii din România să se extindă prin sistemul de franciză și a dezvoltat în piață peste 300 de proiecte de franciză, investiții totale de peste 22 milioane euro, ajutând antreprenorii să investească în franciza potrivită și să se pună în valoare în mediul de business. Franchwise este implicată și în dezvoltarea de proiecte internaționale în Romania, cum ar fi Logiscool, TUI Travel, Ethan Allen, Sacoor Brothers. Pentru a sprijini antreprenorii și viitorii antreprenori să-și dezvolte business-urile, Franchwise a dezvoltat cursuri în vederea francizării pentru francizori și francizați, la care au participat peste 100 de companii până în prezent. În plus, compania a continuat dezvoltarea ecosistemului de resurse și instrumente dedicate comunității de franciză din România, Franchwise fiind partener principal al proiectului STUP dedicat antreprenorilor, dezvoltat în parteneriat cu Banca Transilvania, dar și dezvoltarea de instrumente de finanțare pentru susținerea francizei, fără garanții colaterale din partea francizaților, cei care investesc în business-urile de francize în România.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1795 / 18216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...