ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Franchwise: Brandurile românești ar avea un succes răsunător în străinătate, dar încă antreprenorii au rețineri pentru expansiune. Ce pot învăța de la cei care s-au extins internațional

28 Februarie 2024   |   BizLawyer

În timp ce piața de franciză din România s-a format prin importul masiv de branduri internaționale, peste 65% din brandurile din piață fiind internaționale, brandurile românești se extind tot mai des pe piețe externe.

 
 
Brandurile românești ar avea un succes răsunător în alte țări, dar încă cei mai mulți antreprenori au rețineri în a-și extinde afacerile internațional. Totuși, interesul antreprenorilor pentru extindere prin francizare pe noi piețe a început să crească, predominant pentru țări din Uniunea Europeană, unde regimul fiscal este mai prietenos. Cele mai multe tipuri de afaceri care se extind internațional sunt din HoReCa și retail, iar recent din sectorul de servicii, potrivit Franchwise, cea mai mare companie de consultanță de francizare internă și externă din România.

În timp ce piața de franciză din România s-a format prin importul masiv de branduri internaționale, peste 65% din brandurile din piață fiind internaționale, brandurile românești se extind tot mai des pe piețe externe.


"Sprijinim tot mai mulți antreprenori români în a accesa noi piețe pentru dezvoltarea firmelor prin francizare, ajutându-i în întreg procesul de analiză și lansare pe piețele respective. Deși uneori vedem o temere a antreprenorilor din România legată de expansiune, pentru că nu suntem cultural setați sa fim expansionisti, a început să se dezvolte destul de activ extinderea pe noi piețe. Cel mai des sesizăm un interes crescut al antreprenorilor în ceea ce privește expansiunea internațională în principal în țări din Uniunea Europeană unde trăiesc români, dar și pentru că în aceste țări legislația este armonizată, protecția de brand este foarte ușoară și distanțele geografice sunt relativ mici. De asemenea, cu o atmosferă favorabilă pentru afaceri și o abordare proactivă a politicilor guvernamentale în privința facilității de a înființa și de a conduce o afacere, Dubai și Arabia Saudită vor deveni puncte atrăgătoare pentru antreprenorii români. Cu o fiscalitate prietenoasă și un climat de afaceri stabil, aceste piețe sunt destinații ideale pentru extinderea afacerilor", explică Raluca Voicu, co-fondator Franchwise.

În ceea ce privește domeniul de activitate, cel mai des, companiile cu activitate fizică sunt cele mai atrase de dorința de a scala prin francizare, fie local, fie internațional. În general, afacerile din HoReCa, food and beverage și retail, odată ajunse la maturitate în România, încep să se extindă pe piețe externe. Printre cele mai cunoscute branduri din România care au ales să intre pe noi piețe prin francizare sunt 5togo, SaladBox, Tucano Coffee, French Revolution, Tudor Tailor, Made by Society, Sophia Home Deco.

Cum se poate extinde un brand românesc în străinătate: ce trebuie să știe antreprenorii

Pregătirea pentru internaționalizare, deși este poate cea mai administrativă și puțin plăcută parte, este cel mai important pas în procesul de extindere internațională. Potențialii parteneri din piețele externe au în general un nivel de experiență în francizare mult superior investitorilor individuali din România. Astfel, dacă partenerul își va da seama foarte rapid de acest lucru, șansele antreprenorului român de a ajunge la o colaborare scad spre zero.

“Multe afaceri din România abordează expansiunea într-o metropolă și o țară nouă cu aceleași instrumente, procese și pregătire la fel cum ar deschide un nou magazin într-un oraș din România, fiind desigur o alegere greșită.  Pregătirea pentru a deschide o franciză într-o nouă piață constă în stabilirea structurii de franciză - vorbim de masterfranciză, vorbim de potențiale parteneriate (joint venture), cât și de franciză simplă. Zona legislativă este foarte importantă în pregătire, adică să poți înțelege care sunt jurisdicțiile în care mergi, care sunt diferențele și asemănările din punct de vedere legislativ și cum poți să construiești structura care să îți ofere protecție pentru brandul tău. În general, aproximativ 80% din procesul de pregătire pentru extinderea în străinătatea poate fi rezolvat încă din România, însă este absolut nevoie de un consultant în țara și orașul în care antreprenorii români doresc să își extindă afacerile”, explică Raluca Voicu.

Următorul pas din procesul de francizare îl reprezintă selecția partenerilor și negocierea contractelor de colaborare, atunci când antreprenorul român începe să vândă afacerea. Este nevoie să se calibreze pe profilul pe care îl caută, dar și cum se poziționează în negociere și să aibă consultanță de la un specialist cu experiență în parteneriate internaționale. De asemenea, este important să aibă acces la o rețea de parteneri internaționali. Ca parte din Franchise Pool International, compania Franchwise oferă acces direct antreprenorilor români la o rețea de consultanți independenți care cunosc specificul și cultura țării respective și care au ca scop asistarea brandurilor în scalarea la nivel internațional.

Pentru a ajuta brandurile românești să intre pe noi piețe, Franchwise organizează, pe 29 februarie, Go Global, un workshop intensiv de francizare internațională, prin care  antreprenori vor afla cum să se îndrepte spre succesul global.

De ce aleg companiile să se extindă internațional - sfaturi de antreprenori consacrați

Extinderea brandurilor românești în noi țări are loc atât ca urmare a atingerii unui nivel maxim de creștere în România căutând noi zone de dezvoltare, dar și ca dorință de a testa noi limite, de a avea noi provocări și de a ajunge branduri internaționale.

Totodată, există un interes crescut și din partea investitorilor străini pentru braduri românești. Mai mult, ca ultimă tendință,  apar afaceri în România care sunt gândite global încă din prima zi , fiind în ADN-ul lor să exploreze noi piețe si teritorii.

În opinia lui Radu Savopol, fondatorul al lanțului de coffee shop-uri 5 to go, în procesul de francizare externă, contează foarte mult etapa în care se face expansiunea. “Dacă dorește să se extindă internațional, este important să pornească la drum cu un consultant care să asigure o piață stabilă, să ofere mai multe variante de dezvoltare, fie printr-o master franciză, fie printr-o dezvoltare directă în țara respectivă. Am reușit să dezvoltăm cu o  master franciză în Ungaria, dar până atunci am testat mai multe modele de parteneriate în Franța, Belgia sau Anglia, unde am învățat diverse lucruri despre țările respective și unde am mers cu un lanț de donuts”, spune Radu Savopol.

Totodată, Alin Copîndeanu, CEO și co-fondator Tudor Tailor, companie specializată în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi, subliniază cât de importantă este colaborarea cu un consultant în francizare și extindere internațională încă de la început atunci când antreprenorii români iau în calcul să treacă granițele României cu propriile afaceri.

“Pe lângă faptul că te va ajuta să-ți structurezi foarte bine manualele operaționale, te va ajuta și în alegerea modelului de business. Experiența unui consultant depășește zona teoretică și te ajută și cu exemple practice, punctând atât aspectele pozitive, cât și limitările sau riscurile acestui tip de dezvoltare. Noi ne-am propus, încă de când am început business-ul în 2010, să depășim granițele țării și să devenim un brand internațional. Am avut mereu dorința să ne dezvoltăm, așa că lucrurile s-au mișcat destul de natural. Procesul a fost unul plăcut și îl recomand oricărui antreprenor care caută dezvoltarea internațională. În ziua de azi este destul de ușor să te urci în avion și să mergi să validezi o locație sau un partener în afara țării. Tehnologia ajută foarte mult în tot procesul, iar cu ajutorul unor consultanți potriviți vei filtra mai bine partenerii și vei pune la punct un contract și un parteneriat solid”, spune antreprenorul.

Ruslan Cojocaru, fondator Tucano Coffee, subliniază că este important ca antreprenorii români să aleagă viitorul consultant de francizare cu experiență pe piață și să aibă cazuri de succes, dar să și cunoască mindsetul, piața și partea legislativă din țara în care urmează să intre brandul.  În cazul Tucano Coffee, brandul a fost solicitat în piețe externe. “Noi am început când coffee shop-urile nu erau atât de populare și cred că a mai contat și diaspora de basarabeni și de români din diverse țări. Nu a fost o strategie să mergem în Kârgâstan - nu am analizat piața, a fost mai degrabă o alegere intuitivă”, spune antreprenorul.

În același timp, Florin Panaitescu, co-fondator French Revolution, spune că este importantă stabilirea unei strategii pornind de la definirea conceptului de business (obiectul francizării) până la modelul cel mai viabil și locații geografice.  “Am învățat împreună cu Franchwise să evaluăm mai bine cele mai importante calități la un potențial partener, anume cât de bine suntem aliniați pe valori, principii de etică de business și execuție fără compromisuri. Sumarizând, Franchwise creează un cadru coerent de abordare a organizării francizării (documentare riguroasă și strategie), a modului în care sunt selectați potențialii parteneri, dar și a discuțiilor cu aceștia (interviuri și discovery days)”, spune Florin Panaitescu, co-fondator French Revolution, despre extinderea prin franciză.

Reprezentanții Franchwise subliniază că românii ar trebui să aibă mai mult curaj pentru a își extinde afacerile, în special pe piețe internaționale. Astfel, se resimt progrese în ce privește calitatea businessurilor și consideră că România are o pepinieră de campioni de business care vor ieși cu succes pe plan internațional.

Înființată în 2011, Franchwise este cea mai mare companie de consultanță specializată în domeniul francizelor din România, contribuind la dezvoltarea mediului antreprenorial românesc. Până în prezent, Franchwise a ajutat peste 60 de companii din România să se extindă prin sistemul de franciză și a dezvoltat în piață peste 300 de proiecte de franciză, investiții totale de peste 22 milioane euro, ajutând antreprenorii să investească în franciza potrivită și să se pună în valoare în mediul de business. Franchwise este implicată și în dezvoltarea de proiecte internaționale în Romania, cum ar fi Logiscool, TUI Travel, Ethan Allen, Sacoor Brothers. Pentru a sprijini antreprenorii și viitorii antreprenori să-și dezvolte business-urile, Franchwise a dezvoltat cursuri în vederea francizării pentru francizori și francizați, la care au participat peste 100 de companii până în prezent. În plus, compania a continuat dezvoltarea ecosistemului de resurse și instrumente dedicate comunității de franciză din România, Franchwise fiind partener principal al proiectului STUP dedicat antreprenorilor, dezvoltat în parteneriat cu Banca Transilvania, dar și dezvoltarea de instrumente de finanțare pentru susținerea francizei, fără garanții colaterale din partea francizaților, cei care investesc în business-urile de francize în România.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 875 / 17296
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...