
Ministerul Energiei a iniţiat demersurile pentru reforma companiilor de stat; sunt vizate economii de peste 1 miliard de lei
28 Ianuarie 2025
AgerpresMinisterul Energiei a anunţat, încă de la începutul anului, că va iniţia un plan de restructurare a companiilor de stat din sectorul energetic, ce vizează reducerea substanţială a costurilor şi eliminarea ineficienţelor, cu scopul de a asigura sustenabilitatea pe termen lung a acestor companii.
Ministerul Energiei a demarat un amplu proces de eficientizare şi de restructurare a companiilor de stat din domeniu, fiind vizate economii totale de peste un miliard de lei, fără afectarea bunei funcţionări a activităţii de producţie şi a planurilor de investiţii în curs, conform unui comunicat remis, marţi, AGERPRES.
"În contextul necesităţii de optimizare a cheltuielilor publice generat de prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, şi de creştere a eficienţei în sectorul energetic, Ministerul Energiei a iniţiat un amplu proces de eficientizare şi de restructurare a companiilor de stat din domeniu", se menţionează în comunicat.
"În contextul necesităţii de optimizare a cheltuielilor publice generat de prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, şi de creştere a eficienţei în sectorul energetic, Ministerul Energiei a iniţiat un amplu proces de eficientizare şi de restructurare a companiilor de stat din domeniu", se menţionează în comunicat.
Ministerul Energiei a anunţat, încă de la începutul anului, că va iniţia un plan de restructurare a companiilor de stat din sectorul energetic, ce vizează reducerea substanţială a costurilor şi eliminarea ineficienţelor, cu scopul de a asigura sustenabilitatea pe termen lung a acestor companii.
În acest sens, ministrul de resort, Sebastian Burduja, a transmis companiilor din portofoliul ministerului o adresă prin care li s-a solicitat acestora o analiză riguroasă a activităţii pe toate palierele funcţionale şi transmiterea către Ministerul Energiei a unui Plan de eficientizare a cheltuielilor, care să includă modalităţi de implementare a măsurilor de reformă şi, totodată, măsuri concrete pentru creşterea veniturilor companiilor din portofoliul ministerului prin analiza activelor neproductive/nefuncţionale şi propunerea de soluţii clare pentru valorificarea acestora şi introducerea lor în circuitul economic.
Printre cele mai importante măsuri se numără: reducerea posturilor de conducere cu minimum 30%, scăderea cheltuielilor totale cu salariile prin reduceri ale personalului administrativ cu minimum 20%, reducerea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile cu minimum 20%, reducerea cu cel puţin 50% a cheltuielilor de protocol şi sponsorizărilor, precum şi stoparea angajărilor, cu excepţia cazurilor temeinic justificate; reducerea posturilor de conducere, urmărindu-se simplificarea structurilor organizatorice şi eliminarea unor funcţii, cu scopul de a reduce birocraţia şi de a creşte eficienţa decizională, rezultând reducerea cheltuielilor şi a aparatului administrativ de la nivelul fiecărei companii; scăderea cheltuielilor totale cu salariile prin reduceri ale personalului administrativ, fără a afecta activităţile productive, cu scopul de a eficientiza procesele interne
"Subliniem faptul că nu sunt vizate persoanele care îşi fac treaba, cele care sunt esenţiale pentru buna funcţionare a companiilor, angajaţii din activităţile de producţie (cariere, mine,
termocentrale, hidrocentrale, centrale nuclearo-electrice etc.)", precizează sursa citată.
Alte măsuri vizează: reducerea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile, urmând să se analizeze toate contractele încheiate pentru achiziţia de bunuri şi servicii, cu scopul de a obţine cele mai bune preţuri şi de a elimina cheltuielile nejustificate (exemple: achiziţia de maşini, de calculatoare, de servicii de consultanţă care nu sunt necesare etc.); reducerea cheltuielilor de protocol şi sponsorizările, limitându-se semnificativ cheltuielile cu evenimentele protocolare şi sponsorizările şi alocându-se aceste resurse pentru investiţii în dezvoltarea sectorului energetic; stoparea angajărilor noi, acestea fiind permise doar în cazul situaţiilor strict necesare, în care ocuparea unui post este esenţială pentru funcţionarea corespunzătoare a companiilor sau pentru dezvoltarea şi investiţiile companiilor.
În acest moment, la nivelul Ministerului Energiei sunt centralizate şi se analizează planurile de măsuri de eficientizare a cheltuielilor transmise de companiile de stat din sectorul energetic. În plus, sunt analizate posibile restructurări şi fuziuni între companiile din portofoliu, ca de exemplu fuziunea dintre Electrocentrale Grup şi ELCEN Bucureşti, fuziunea dintre Societatea Comercială Institutul de Cercetare Ştiinţifică, Inginerie Tehnologică şi Proiectare Mine pe Lignit din Craiova şi Complexul Energetic Oltenia.
"Eficientizarea companiilor de stat din energie este o investiţie în viitorul României şi o măsură oportună, cu atât mai mult în actualul context, care impune refacerea echilibrelor
fiscal-bugetare ale ţării noastre. Ministerul Energiei, în calitate de acţionar unic, majoritar sau cu o pondere semnificativă în acţionariatul companiilor, şi-a stabilit ca obiectiv reforma reală a companiilor din propriul portofoliu. Aceste măsuri sunt spre beneficiul acestor companii, iar aşteptarea noastră este că ele vor fi susţinute de managementul companiilor, dar şi de partenerii sociali (sindicate). Sunt necesare pentru a asigura viabilitatea pe termen lung a companiilor de stat din sectorul energetic şi pentru a optimiza utilizarea resurselor publice. O precizare importantă pentru toţi angajaţii acestor companii şi pentru reprezentanţii lor la nivel de sindicat: măsurile nu vor afecta personalul necesar în activităţile productive", a declarat ministrul Energiei, citat în comunicat.
El a subliniat că sunt vizate direct reducerea aparatului administrativ şi a birocraţiei, fiind "mii de persoane" angajate ca personal TESA în toate aceste companii.
"O parte sunt competenţi, îşi fac treaba şi şi-o vor face în continuare. Ceilalţi vor avea oportunitatea să îşi găsească un loc de muncă în mediul privat, unde există o criză a forţei de muncă. Am cerut tuturor companiilor transparenţă, reguli corecte şi meritocraţie. Vom urmări prin toate pârghiile pe care le avem la dispoziţie ca autoritate publică tutelară modul în care fiecare
companie îşi va duce la îndeplinire aceste planuri asumate. Prin reducerea costurilor şi creşterea eficienţei, consolidăm securitatea energetică a ţării, asigurăm un cadru mai stabil şi mai competitiv pentru sectorul energetic românesc, contribuim la dezvoltarea economică prin investiţii în infrastructura energetică. Totodată, vă asigur că Ministerul Energiei este hotărât să implementeze aceste măsuri într-un mod echitabil, asigurând în acelaşi timp continuitatea activităţilor existente, dezvoltarea celor noi şi protejarea intereselor angajaţilor", a transmis Sebastian Burduja.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1217 / 19564 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Clifford Chance a asistat Electrica în emisiunea istorică de obligațiuni verzi lansată pe piețele externe, în valoare de 500 milioane Euro. Avocați din București și Londra, în echipa de proiect, coordonată de partenerii Mădălina Rachieru-Postolache și Kate Vyvyan
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...