ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ministerul Energiei a iniţiat demersurile pentru reforma companiilor de stat; sunt vizate economii de peste 1 miliard de lei

28 Ianuarie 2025   |   Agerpres

Ministerul Energiei a anunţat, încă de la începutul anului, că va iniţia un plan de restructurare a companiilor de stat din sectorul energetic, ce vizează reducerea substanţială a costurilor şi eliminarea ineficienţelor, cu scopul de a asigura sustenabilitatea pe termen lung a acestor companii.

 
 
Ministerul Energiei a demarat un amplu proces de eficientizare şi de restructurare a companiilor de stat din domeniu, fiind vizate economii totale de peste un miliard de lei, fără afectarea bunei funcţionări a activităţii de producţie şi a planurilor de investiţii în curs, conform unui comunicat remis, marţi, AGERPRES.

"În contextul necesităţii de optimizare a cheltuielilor publice generat de prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, şi de creştere a eficienţei în sectorul energetic, Ministerul Energiei a iniţiat un amplu proces de eficientizare şi de restructurare a companiilor de stat din domeniu", se menţionează în comunicat.


Ministerul Energiei a anunţat, încă de la începutul anului, că va iniţia un plan de restructurare a companiilor de stat din sectorul energetic, ce vizează reducerea substanţială a costurilor şi eliminarea ineficienţelor, cu scopul de a asigura sustenabilitatea pe termen lung a acestor companii.

În acest sens, ministrul de resort, Sebastian Burduja, a transmis companiilor din portofoliul ministerului o adresă prin care li s-a solicitat acestora o analiză riguroasă a activităţii pe toate palierele funcţionale şi transmiterea către Ministerul Energiei a unui Plan de eficientizare a cheltuielilor, care să includă modalităţi de implementare a măsurilor de reformă şi, totodată, măsuri concrete pentru creşterea veniturilor companiilor din portofoliul ministerului prin analiza activelor neproductive/nefuncţionale şi propunerea de soluţii clare pentru valorificarea acestora şi introducerea lor în circuitul economic.

Printre cele mai importante măsuri se numără: reducerea posturilor de conducere cu minimum 30%, scăderea cheltuielilor totale cu salariile prin reduceri ale personalului administrativ cu minimum 20%, reducerea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile cu minimum 20%, reducerea cu cel puţin 50% a cheltuielilor de protocol şi sponsorizărilor, precum şi stoparea angajărilor, cu excepţia cazurilor temeinic justificate; reducerea posturilor de conducere, urmărindu-se simplificarea structurilor organizatorice şi eliminarea unor funcţii, cu scopul de a reduce birocraţia şi de a creşte eficienţa decizională, rezultând reducerea cheltuielilor şi a aparatului administrativ de la nivelul fiecărei companii; scăderea cheltuielilor totale cu salariile prin reduceri ale personalului administrativ, fără a afecta activităţile productive, cu scopul de a eficientiza procesele interne

"Subliniem faptul că nu sunt vizate persoanele care îşi fac treaba, cele care sunt esenţiale pentru buna funcţionare a companiilor, angajaţii din activităţile de producţie (cariere, mine,
termocentrale, hidrocentrale, centrale nuclearo-electrice etc.)", precizează sursa citată.

Alte măsuri vizează: reducerea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile, urmând să se analizeze toate contractele încheiate pentru achiziţia de bunuri şi servicii, cu scopul de a obţine cele mai bune preţuri şi de a elimina cheltuielile nejustificate (exemple: achiziţia de maşini, de calculatoare, de servicii de consultanţă care nu sunt necesare etc.); reducerea cheltuielilor de protocol şi sponsorizările, limitându-se semnificativ cheltuielile cu evenimentele protocolare şi sponsorizările şi alocându-se aceste resurse pentru investiţii în dezvoltarea sectorului energetic; stoparea angajărilor noi, acestea fiind permise doar în cazul situaţiilor strict necesare, în care ocuparea unui post este esenţială pentru funcţionarea corespunzătoare a companiilor sau pentru dezvoltarea şi investiţiile companiilor.

În acest moment, la nivelul Ministerului Energiei sunt centralizate şi se analizează planurile de măsuri de eficientizare a cheltuielilor transmise de companiile de stat din sectorul energetic. În plus, sunt analizate posibile restructurări şi fuziuni între companiile din portofoliu, ca de exemplu fuziunea dintre Electrocentrale Grup şi ELCEN Bucureşti, fuziunea dintre Societatea Comercială Institutul de Cercetare Ştiinţifică, Inginerie Tehnologică şi Proiectare Mine pe Lignit din Craiova şi Complexul Energetic Oltenia.

"Eficientizarea companiilor de stat din energie este o investiţie în viitorul României şi o măsură oportună, cu atât mai mult în actualul context, care impune refacerea echilibrelor
fiscal-bugetare ale ţării noastre. Ministerul Energiei, în calitate de acţionar unic, majoritar sau cu o pondere semnificativă în acţionariatul companiilor, şi-a stabilit ca obiectiv reforma reală a companiilor din propriul portofoliu. Aceste măsuri sunt spre beneficiul acestor companii, iar aşteptarea noastră este că ele vor fi susţinute de managementul companiilor, dar şi de partenerii sociali (sindicate). Sunt necesare pentru a asigura viabilitatea pe termen lung a companiilor de stat din sectorul energetic şi pentru a optimiza utilizarea resurselor publice. O precizare importantă pentru toţi angajaţii acestor companii şi pentru reprezentanţii lor la nivel de sindicat: măsurile nu vor afecta personalul necesar în activităţile productive", a declarat ministrul Energiei, citat în comunicat.

El a subliniat că sunt vizate direct reducerea aparatului administrativ şi a birocraţiei, fiind "mii de persoane" angajate ca personal TESA în toate aceste companii.

"O parte sunt competenţi, îşi fac treaba şi şi-o vor face în continuare. Ceilalţi vor avea oportunitatea să îşi găsească un loc de muncă în mediul privat, unde există o criză a forţei de muncă. Am cerut tuturor companiilor transparenţă, reguli corecte şi meritocraţie. Vom urmări prin toate pârghiile pe care le avem la dispoziţie ca autoritate publică tutelară modul în care fiecare
companie îşi va duce la îndeplinire aceste planuri asumate. Prin reducerea costurilor şi creşterea eficienţei, consolidăm securitatea energetică a ţării, asigurăm un cadru mai stabil şi mai competitiv pentru sectorul energetic românesc, contribuim la dezvoltarea economică prin investiţii în infrastructura energetică. Totodată, vă asigur că Ministerul Energiei este hotărât să implementeze aceste măsuri într-un mod echitabil, asigurând în acelaşi timp continuitatea activităţilor existente, dezvoltarea celor noi şi protejarea intereselor angajaţilor", a transmis Sebastian Burduja.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 17 / 18364
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...