
Nivelul de utilizare a plăţilor digitale în România se situează la 44 de puncte din 100 (raport)
15 Noiembrie 2023
AGERPRESComponenta Rata de adoptare a soluţiilor de plată arată cât de bine s-au adaptat consumatorii din România la soluţiile de plată inovatoare şi în ce măsură utilizează aceste soluţii. În 2022, aceasta a obţinut 36 de puncte din 100, rezultat ce indică faptul că o parte din infrastructura existentă este încă insuficient utilizată.
Nivelul de utilizare a plăţilor digitale în România se situează la 44 de puncte din 100, conform Indicelui Plăţilor Digitale, raport dezvoltat de Mastercard, care analizează evoluţia plăţilor digitale la nivel naţional, informează un comunicat al companiei.
"Cardurile au început să preia din cota de piaţă a plăţilor în numerar şi, odată cu o bază mai largă de utilizatori, se conturează şi direcţia pentru comportamentul pieţei la nivel general. Cu toate acestea, progresul este lent şi este nevoie de eforturi susţinute pentru ca românii să prefere metodele digitale, în defavoarea plăţilor în numerar. Asigurarea infrastructurii necesare de acceptare şi plată este o condiţie prealabilă, dar factorul principal în încurajarea utilizării soluţiilor digitale este asigurarea unui flux continuu de informare. Cu cât oamenii acumulează mai multe cunoştinţe cu privire la soluţiile de plată digitale, cu atât se vor simţi mai în siguranţă şi, atunci, vor decide să le utilizeze - iar odată ce se vor convinge de avantaje, le vor transforma într-un gest firesc, zilnic", a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România şi Croaţia.
"Cardurile au început să preia din cota de piaţă a plăţilor în numerar şi, odată cu o bază mai largă de utilizatori, se conturează şi direcţia pentru comportamentul pieţei la nivel general. Cu toate acestea, progresul este lent şi este nevoie de eforturi susţinute pentru ca românii să prefere metodele digitale, în defavoarea plăţilor în numerar. Asigurarea infrastructurii necesare de acceptare şi plată este o condiţie prealabilă, dar factorul principal în încurajarea utilizării soluţiilor digitale este asigurarea unui flux continuu de informare. Cu cât oamenii acumulează mai multe cunoştinţe cu privire la soluţiile de plată digitale, cu atât se vor simţi mai în siguranţă şi, atunci, vor decide să le utilizeze - iar odată ce se vor convinge de avantaje, le vor transforma într-un gest firesc, zilnic", a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România şi Croaţia.
Potrivit raportului, Sub-indicele Utilizare urmăreşte două componente: utilizarea plăţilor fără numerar şi rata de adoptare a soluţiilor de plată, fiecare cu o pondere egală în punctajul final.
Astfel, componenta Utilizarea plăţilor fără numerar analizează performanţa generală a plăţilor digitale, în raport cu numerarul, şi a obţinut 51 de puncte din 100. Rezultatul este susţinut de cele mai recente date disponibile pentru Romania, care arată că deşi proporţia populaţiei bancarizate era de 69%, nu toţi valorifică oportunităţile, inovaţiile şi soluţiile noi oferite pe piaţă.
"Factorii sunt multipli şi includ percepţia legată de siguranţa utilizării metodelor de plată digitale, faptul că unii comercianţi încă nu acceptă plăţi cu cardul şi preferinţa multor angajatori de a acorda salariul în numerar. Jumătate dintre salariaţi primesc salariul în numerar, ceea ce creşte şi şansele ca aceştia să folosească mai ales numerarul pentru cumpărături şi plăţi. Procentul este, practic, neschimbat din 2021, în ciuda creşterii de 9 puncte a populaţiei bancarizate, de la 60% la 69%. Este de aşteptat ca odată cu creşterea numărului de consumatori care încasează salariul sau venitul în cont să crească şi utilizarea soluţiilor de plată digitale pentru cumpărături în magazine fizice sau online, achitarea facturilor la utilităţi sau alte tipuri de plăţi cotidiene pentru care încă este preferat numerarul", se arată în raport.
Componenta Rata de adoptare a soluţiilor de plată arată cât de bine s-au adaptat consumatorii din România la soluţiile de plată inovatoare şi în ce măsură utilizează aceste soluţii. În 2022, aceasta a obţinut 36 de puncte din 100, rezultat ce indică faptul că o parte din infrastructura existentă este încă insuficient utilizată.
Soluţiile contactless, atât ATM, cât şi POS, sunt din ce în ce mai populare datorită simplităţii şi eficienţei lor. Rata de utilizare a bancomatelor contactless a crescut cu 2 puncte, până la 4%, reflectând limitările de infrastructură, întrucât proporţia de ATM-uri contactless din total ATM-uri este redusă în România. Pe de altă parte, plăţile contactless la POS domină piaţa: 92% din tranzacţiile POS au fost contactless în 2022, în creştere faţă de 2021.
În 2022, 11% din tranzacţiile din România au fost efectuate utilizând portofele digitale, o creştere de 4 puncte faţă de 2021. Rezultatul reflectă o mai mare deschidere din partea consumatorilor, pe măsură ce mai mulţi emitenţi oferă Apple Pay şi Google Pay sau îşi creează propriile portofele, arată raportul.
Numărul tranzacţiilor electronice cu carduri de tip voucher înregistrate în România în 2022 a fost de cinci ori mai mare decât în 2020. Această creştere a fost determinată de accelerarea plăţilor electronice în perioada pandemiei şi a sporirii procentului de adoptare a metodelor de plată digitale, inclusiv a voucherelor emise electronic (tichete de masă, tichete cadou, tichete de vacanţă, tichete culturale, tichete sociale).
Potrivit sursei citate, dintre dispozitivele preferate de români pentru a efectua achiziţii online, smartphone-ul rămâne pe primul loc. În 2022, mai mult de 7 din 10 români au folosit un telefon mobil pentru a achita online comparativ cu un computer de tip desktop (circa 3) sau o tabletă (mai puţin de 1 din 10).
În 2022, datele cardurilor au fost stocate online pentru 68% din achiziţiile online, în timp ce în 2021 nivelul a fost de 62%, rezultând astfel un trend ascendent, prin creşterea cu aproape 10%.
Indicele Plăţilor Digitale este un instrument de analiză care urmăreşte evoluţia plăţilor digitale la nivel naţional. Indicele a fost realizat anul acesta în patru ţări: Austria, Croaţia, România şi Ungaria, analizând datele înregistrate la nivelul anului 2022. România a obţinut un scor de 56 din 100 de puncte, rezultat calculat pe baza punctajelor individuale ale celor trei sub-indici: 70 pentru Infrastructură, 55 pentru Cunoştinţe şi 44 pentru Utilizare.
Mastercard o companie de tehnologie în industria globală de plăţi. Conexiunile acoperă peste 210 ţări şi teritorii.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4101 / 19493 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...