
O treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă (raport)
12 Februarie 2025
AgerpresRaportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport.
O treime din populaţia României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, susţine Adela Fofiu, realizatoarea raportului "Sărăcia din Transporturi în România", o analiză prezentată miercuri de Asociaţia 2Celsius.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
Raportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităţilor regionale, al insuficienţei infrastructurii de transport rutier, public şi feroviar, dar lipsa soluţiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile
Potrivit unui comunicat de presă al organizaţiei, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include şi accesul limitat la transport, educaţie, asistenţă medicală şi oportunităţi de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viaţa economică, socială şi culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilităţii transportului public regional, interurban, periurban şi rural.
"UE, prin Fondul pentru o Tranziţie Justă, cât şi Fondul Social pentru Clima, va oferi instrumente esenţiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul Romaniei va trebui sa sprijine investiţiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populaţiile vulnerabile şi crearea de noi oportunităţi economice în regiunile defavorizate. Succesul depinde de gestionarea eficientă a acestor fonduri şi de implementarea altor politici care să asigure că beneficiile ajung la cei care au cea mai mare nevoie", consideră Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră şi feroviară existentă, precum şi reţeaua de mijloace de transport în comun şi cum acestea sunt utilizate la nivel naţional. Unele regiuni, cum ar fi Bucureşti şi Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte judeţe la un loc.
"Problemele sistemice sunt transversale, regăsim aceleaşi probleme şi în transportul rutier, cel de căi ferate sau public. Sunt diferenţe foarte mari şi în transportul rural versus urban, dar şi între regiunile ţării, între oraşele din vestul ţării faţă de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilităţile de cumpărare a biletelor de exemplu, curăţenie, frecvenţă sau vechimea parcului auto. Dacă reuşim să gândim cât mai sistemic şi structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate şi inechitate socială. Există posibilităţi de finanţare însă capacitatea de absorbţie este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicaţi în gestionarea şi dezvoltarea transporturilor", a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.
Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală şi serviciile de transport contribuie şi mai mult la sărăcia legată de mobilitate. Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenţei de automobile şi investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.
Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunităţile de muncă, educaţie şi servicii esenţiale pentru grupurile vulnerabile; disparităţile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populaţia rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; reţeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puţin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; reţeaua rutieră şi feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul ţării.
Regiunile vestice, cum ar fi Arad şi Timişoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova şi alte regiuni din est. Această discrepanţă limitează accesul echitabil la oportunităţi economice, se arată în raport.
În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizaţi, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor oraşe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. Bucureşti şi Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depăşind totalul călătorilor din toate celelalte judeţe la un loc.
De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investiţiile în transport electric şi digitalizare au avansat în marile oraşe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice.
2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 247 / 18710 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Cum lucrează echipa NNDKP, descrisă de ghidurile juridice internaționale drept ”prima opțiune pentru aspecte de concurență și ajutor de stat cu un grad ridicat de complexitate”, în astfel de proiecte și care sunt dificultățile cu care se confruntă clienții | Anca Diaconu, Partener NNDKP: ”Deși există multiple programe destinate susținerii investițiilor, criteriile de eligibilitate și condițiile specifice sunt, adesea, ambigue, iar interpretarea acestora nu este întotdeauna unitară”
Bulboacă & Asociații asistă Eazy Asigurări în tranzacția strategică cu Autonom Group
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Anda Călin - Managing Associate, Bohâlțeanu & Asociații: ”Prezența feminină este din ce în ce mai proeminentă în domeniul avocaturii de business, inclusiv în poziții de management. Atenția unei femei este cu precădere orientată spre detalii și o mai bună organizare”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...