
O treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă (raport)
12 Februarie 2025
AgerpresRaportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport.
O treime din populaţia României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, susţine Adela Fofiu, realizatoarea raportului "Sărăcia din Transporturi în România", o analiză prezentată miercuri de Asociaţia 2Celsius.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
Raportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităţilor regionale, al insuficienţei infrastructurii de transport rutier, public şi feroviar, dar lipsa soluţiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile
Potrivit unui comunicat de presă al organizaţiei, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include şi accesul limitat la transport, educaţie, asistenţă medicală şi oportunităţi de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viaţa economică, socială şi culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilităţii transportului public regional, interurban, periurban şi rural.
"UE, prin Fondul pentru o Tranziţie Justă, cât şi Fondul Social pentru Clima, va oferi instrumente esenţiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul Romaniei va trebui sa sprijine investiţiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populaţiile vulnerabile şi crearea de noi oportunităţi economice în regiunile defavorizate. Succesul depinde de gestionarea eficientă a acestor fonduri şi de implementarea altor politici care să asigure că beneficiile ajung la cei care au cea mai mare nevoie", consideră Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră şi feroviară existentă, precum şi reţeaua de mijloace de transport în comun şi cum acestea sunt utilizate la nivel naţional. Unele regiuni, cum ar fi Bucureşti şi Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte judeţe la un loc.
"Problemele sistemice sunt transversale, regăsim aceleaşi probleme şi în transportul rutier, cel de căi ferate sau public. Sunt diferenţe foarte mari şi în transportul rural versus urban, dar şi între regiunile ţării, între oraşele din vestul ţării faţă de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilităţile de cumpărare a biletelor de exemplu, curăţenie, frecvenţă sau vechimea parcului auto. Dacă reuşim să gândim cât mai sistemic şi structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate şi inechitate socială. Există posibilităţi de finanţare însă capacitatea de absorbţie este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicaţi în gestionarea şi dezvoltarea transporturilor", a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.
Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală şi serviciile de transport contribuie şi mai mult la sărăcia legată de mobilitate. Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenţei de automobile şi investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.
Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunităţile de muncă, educaţie şi servicii esenţiale pentru grupurile vulnerabile; disparităţile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populaţia rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; reţeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puţin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; reţeaua rutieră şi feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul ţării.
Regiunile vestice, cum ar fi Arad şi Timişoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova şi alte regiuni din est. Această discrepanţă limitează accesul echitabil la oportunităţi economice, se arată în raport.
În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizaţi, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor oraşe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. Bucureşti şi Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depăşind totalul călătorilor din toate celelalte judeţe la un loc.
De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investiţiile în transport electric şi digitalizare au avansat în marile oraşe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice.
2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 959 / 19422 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...