ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Patronatul Operatorilor de Service Auto cere ASF să intervină pe piaţa asigurărilor RCA

19 Februarie 2025   |   Agerpres

POSA a constatat, în ultimele luni, o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor, prin blocarea, tergiversarea şi evitarea plăţii integrale a despăgubirilor.

 
 
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) reclamă comportamentul "inacceptabil" al unor companii de asigurări care refuză în mod deliberat să respecte prevederile legale în ceea ce priveşte plata despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA, arată POSA într-o scrisoare deschisă adresată, miercuri, conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), căreia îi cere să-şi îndeplinească rolul de garant al echilibrului în piaţa asigurărilor.

"Aceste practici, care păreau a fi dispărut odată cu falimentul Euroins şi City Insurance, sunt acum reluate, într-o manieră sfidătoare şi abuzivă, afectând grav atât service-urile auto, cât şi păgubiţii", se arată în scrisoarea deschisă.


Potrivit sursei citate, POSA a constatat, în ultimele luni, o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor, prin blocarea, tergiversarea şi evitarea plăţii integrale a despăgubirilor.

În context, POSA a sesizat următoarele nereguli: plăţi parţiale fără justificare legală, o practică ilegală care împinge păgubiţii să acopere diferenţele din propriul buzunar; refuzul de a lua în considerare solicitările unităţilor reparatoare la reconstatări, în ciuda documentaţiei clare care justifică lucrările necesare; invocarea unor tertipuri birocratice absurde pentru a transfera costurile asupra păgubiţilor, în loc să îşi onoreze obligaţiile contractuale; lipsa unor răspunsuri clare şi concrete din partea asigurătorilor, ceea ce întârzie procesul de reparaţie şi creează prejudicii suplimentare clienţilor.

POSA susţine că, în ciuda numeroaselor sesizări venite din partea service-urilor auto şi a păgubiţilor, ASF nu a aplicat sancţiuni eficiente şi nu a luat măsuri ferme pentru stoparea acestor practici ilegale. "Acest lucru ridică suspiciuni serioase între instituţie şi companiile de asigurări. Ori conducerea ASF este incapabilă să intervină, ori a intrat într-o stare de amorţeală intenţionată, menită să nu deranjeze interesele politice", afirmă prim-vicepreşedinte POSA.

De asemenea, faptul că numărul sesizărilor către ASF nu a crescut "în ciuda abuzurilor evidente nu este un semn că situaţia s-a îmbunătăţit, ci dimpotrivă, un simptom al neîncrederii totale în eficienţa acestei instituţii". POSA consideră că păgubiţii s-au săturat de răspunsurile evazive oferite de ASF, răspunsuri care, în loc să le rezolve problemele, i-au lăsat fără soluţii concrete. Mai mult, mulţi dintre cei care au apelat la ASF s-au simţit nedreptăţiţi şi direcţionaţi către alte instituţii, precum SAL-FIN, unde peste 90% dintre conciliatori sunt foşti angajaţi sau colaboratori ai companiilor de asigurări.

"Acest conflict de interese face ca soluţiile oferite să fie adesea în favoarea asigurătorilor şi nu a păgubiţilor, ceea ce determină tot mai mulţi oameni să renunţe la a mai depune plângeri preferând să apeleze direct la instanţe unde judecătorii le-au dat dreptate în peste 94% din cazuri. Lipsa unei reacţii ferme din partea ASF şi blocarea reală a accesului păgubiţilor la soluţii corecte duc la perpetuarea unui sistem dezechilibrat, unde consumatorii sunt trataţi cu superficialitate şi descurajaţi să îşi ceară drepturile. Mai mult decât atât, mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor, precum SAL-FIN, în loc să fie o instanţă neutră şi echitabilă, par a funcţiona ca un instrument de apărare al companiilor de asigurări", se mai scrie în scrisoarea deschisă.

Drept urmare, cetăţenii nu mai depun sesizări pentru că nu au încredere că vor primi un răspuns echitabil, iar "acest lucru convine de minune companiilor de asigurări, care îşi pot continua nestingherite practicile abuzive".

POSA consideră că sunt necesare: verificări amănunţite şi rapide asupra comportamentului companiilor de asigurări care aplică practici abuzive; sancţiuni dure şi imediate pentru cei care încalcă legea şi refuză să plătească despăgubirile conform obligaţiilor contractuale; transparenţă totală în ceea ce priveşte intervenţiile ASF asupra pieţei, astfel încât păgubiţii să nu mai fie lăsaţi pradă unor companii care prioritizează profitul în detrimentul obligaţiilor asumate; publicarea unei liste negre lunară a asigurătorilor cu practici abuzive, pentru ca păgubiţii şi service-urile să fie informaţi şi protejaţi.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2170 / 20686
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie Mușat & Asociații pentru o companie membră a Grupului TIU: fapte de concurență neloială săvârșite ocult, sancționate de instanță | Hotărârea setează un reper jurisprudențial în materia concurenței neloiale
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...