
Patronatul Operatorilor de Service Auto cere ASF să intervină pe piaţa asigurărilor RCA
19 Februarie 2025
AgerpresPOSA a constatat, în ultimele luni, o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor, prin blocarea, tergiversarea şi evitarea plăţii integrale a despăgubirilor.
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) reclamă comportamentul "inacceptabil" al unor companii de asigurări care refuză în mod deliberat să respecte prevederile legale în ceea ce priveşte plata despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA, arată POSA într-o scrisoare deschisă adresată, miercuri, conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), căreia îi cere să-şi îndeplinească rolul de garant al echilibrului în piaţa asigurărilor.
"Aceste practici, care păreau a fi dispărut odată cu falimentul Euroins şi City Insurance, sunt acum reluate, într-o manieră sfidătoare şi abuzivă, afectând grav atât service-urile auto, cât şi păgubiţii", se arată în scrisoarea deschisă.
"Aceste practici, care păreau a fi dispărut odată cu falimentul Euroins şi City Insurance, sunt acum reluate, într-o manieră sfidătoare şi abuzivă, afectând grav atât service-urile auto, cât şi păgubiţii", se arată în scrisoarea deschisă.
Potrivit sursei citate, POSA a constatat, în ultimele luni, o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor, prin blocarea, tergiversarea şi evitarea plăţii integrale a despăgubirilor.
În context, POSA a sesizat următoarele nereguli: plăţi parţiale fără justificare legală, o practică ilegală care împinge păgubiţii să acopere diferenţele din propriul buzunar; refuzul de a lua în considerare solicitările unităţilor reparatoare la reconstatări, în ciuda documentaţiei clare care justifică lucrările necesare; invocarea unor tertipuri birocratice absurde pentru a transfera costurile asupra păgubiţilor, în loc să îşi onoreze obligaţiile contractuale; lipsa unor răspunsuri clare şi concrete din partea asigurătorilor, ceea ce întârzie procesul de reparaţie şi creează prejudicii suplimentare clienţilor.
POSA susţine că, în ciuda numeroaselor sesizări venite din partea service-urilor auto şi a păgubiţilor, ASF nu a aplicat sancţiuni eficiente şi nu a luat măsuri ferme pentru stoparea acestor practici ilegale. "Acest lucru ridică suspiciuni serioase între instituţie şi companiile de asigurări. Ori conducerea ASF este incapabilă să intervină, ori a intrat într-o stare de amorţeală intenţionată, menită să nu deranjeze interesele politice", afirmă prim-vicepreşedinte POSA.
De asemenea, faptul că numărul sesizărilor către ASF nu a crescut "în ciuda abuzurilor evidente nu este un semn că situaţia s-a îmbunătăţit, ci dimpotrivă, un simptom al neîncrederii totale în eficienţa acestei instituţii". POSA consideră că păgubiţii s-au săturat de răspunsurile evazive oferite de ASF, răspunsuri care, în loc să le rezolve problemele, i-au lăsat fără soluţii concrete. Mai mult, mulţi dintre cei care au apelat la ASF s-au simţit nedreptăţiţi şi direcţionaţi către alte instituţii, precum SAL-FIN, unde peste 90% dintre conciliatori sunt foşti angajaţi sau colaboratori ai companiilor de asigurări.
"Acest conflict de interese face ca soluţiile oferite să fie adesea în favoarea asigurătorilor şi nu a păgubiţilor, ceea ce determină tot mai mulţi oameni să renunţe la a mai depune plângeri preferând să apeleze direct la instanţe unde judecătorii le-au dat dreptate în peste 94% din cazuri. Lipsa unei reacţii ferme din partea ASF şi blocarea reală a accesului păgubiţilor la soluţii corecte duc la perpetuarea unui sistem dezechilibrat, unde consumatorii sunt trataţi cu superficialitate şi descurajaţi să îşi ceară drepturile. Mai mult decât atât, mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor, precum SAL-FIN, în loc să fie o instanţă neutră şi echitabilă, par a funcţiona ca un instrument de apărare al companiilor de asigurări", se mai scrie în scrisoarea deschisă.
Drept urmare, cetăţenii nu mai depun sesizări pentru că nu au încredere că vor primi un răspuns echitabil, iar "acest lucru convine de minune companiilor de asigurări, care îşi pot continua nestingherite practicile abuzive".
POSA consideră că sunt necesare: verificări amănunţite şi rapide asupra comportamentului companiilor de asigurări care aplică practici abuzive; sancţiuni dure şi imediate pentru cei care încalcă legea şi refuză să plătească despăgubirile conform obligaţiilor contractuale; transparenţă totală în ceea ce priveşte intervenţiile ASF asupra pieţei, astfel încât păgubiţii să nu mai fie lăsaţi pradă unor companii care prioritizează profitul în detrimentul obligaţiilor asumate; publicarea unei liste negre lunară a asigurătorilor cu practici abuzive, pentru ca păgubiţii şi service-urile să fie informaţi şi protejaţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 23 / 18539 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Meet the Professionals | De vorbă cu Olguța Bendeac, Head of Legal - Decathlon Romania, avocat antrenat în proiecte transfrontaliere ce i-au permis să lucreze într-un context internațional, cu diverse jurisdicții și culturi juridice: ”Principiile fundamentale care mă ghidează atât în viața profesională, cât și în cea personală, sunt integritatea și etica profesională. Acord o importanță deosebită corectitudinii și justiției, și consider că fiecare acțiune trebuie să fie guvernată de aceste valori fundamentale”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers de ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Gabriela Cacerea, Partener NNDKP și unul dintre coordonatorii practicii de M&A: ”Cuvântul cheie pentru a descrie piața fuziunilor și achizițiilor din 2024 în România este ‘reziliență’. Sperăm să își mențină traiectoria moderat ascendentă, în 2025, dar începutul de an nu pare să aducă o certitudine din această perspectivă; suntem în prezența unor circumstanțe de potențială încetinire în următoarele luni”
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...