Producătorii şi importatorii de automobile din România propun o valoare a tichetului “Rabla Plus” de 8.500 de euro, în 2025
29 Ianuarie 2025
AgerpresAPIA apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenţia pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul "Rabla", "o iniţiativă pe care asociaţia o susţine de mai bine de un an şi jumătate".
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) susţine majorarea subvenţiei acordate prin Programul "Rabla Plus" la un nivel de 8.500 de euro în 2025, respectiv de 7.500 de euro în 2026.
"Creşterea subvenţiei în primii doi ani este esenţială pentru a recâştiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenţiei la 5.100 euro / autoturism în 2024 - o decizie care a avut un impact devastator asupra pieţei auto din România. Conform datelor ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziţionat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluţiei pieţei de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (...) Începând cu 2027, subvenţia ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet", susţin reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de automobile, într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES.
"Creşterea subvenţiei în primii doi ani este esenţială pentru a recâştiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenţiei la 5.100 euro / autoturism în 2024 - o decizie care a avut un impact devastator asupra pieţei auto din România. Conform datelor ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziţionat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluţiei pieţei de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (...) Începând cu 2027, subvenţia ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet", susţin reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de automobile, într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, România a fost depăşită de ţări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) şi Finlanda (26%).
În schimb, alte state-membre au raportat rezultate pozitive semnificative: Belgia a înregistrat o creştere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, Ungaria de 47,7% şi Malta, de 90,5%.
"În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenţii pentru a sprijini industria auto europeană şi pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreşedinte al Comisiei Europene, a subliniat importanţa unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvenţiilor la nivel naţional şi competiţia neloială între statele membre. În ceea ce priveşte ţintele de vânzări pentru vehiculele electrice şi reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidenţiat deschiderea pentru ajustarea ţintelor anuale şi a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investiţiile în vehicule electrice şi favorizează concurenţa din afara Uniunii", se arată în comunicat.
Pe aceeaşi direcţie, Stephane Sejourne, vicepreşedinte executiv pentru Prosperitate şi Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidenţiat în intervenţiile sale nevoia urgentă de modernizare a infrastructurii industriale europene pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale. Astfel, măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât şi reglementări care să limiteze avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale producătorilor chinezi.
Pe de altă parte, APIA apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenţia pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul "Rabla", "o iniţiativă pe care asociaţia o susţine de mai bine de un an şi jumătate".
"Eliminarea subvenţiei pentru maşinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă şi necesară. Este o direcţie pe care APIA a susţinut-o activ de mai bine de un an şi jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziţiei către motorizările electrice şi hibride, mai prietenoase cu mediul", a declarat, în comunicatul citat, Dan Vardie, preşedintele APIA.
În acest context, Asociaţia de profil susţine un plan detaliat şi predictibil pentru eliminarea treptată a subvenţiei acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul "Rabla": excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028; excluderea subvenţiei pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029; eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenţiei, inclusiv pentru vehiculele electrice.
De asemenea, APIA este pentru creşterea plafonului maxim al valorii autoturismelor eligibile, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.
"(...) APIA atrage atenţia asupra termenului de 3 ani propus pentru menţinerea în proprietate a unui autoturism achiziţionat prin Programul Rabla, considerând că această perioadă este excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, un termen de 1 an ar fi mai adecvat, permiţând o mai mare flexibilitate pentru consumatori şi contribuind la creşterea ratei de punere în circulaţie a autoturismelor electrice pe străzile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieţei şi ar încuraja înnoirea mai rapidă a parcului auto", subliniază asociaţia.
O altă propunere a reprezentanţilor industriei se referă la dezvoltarea unui program "Rabla Comercial", dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România.
"Această iniţiativă vizează transportatorii, firmele de curierat şi companiile de taxi, care parcurg de patru ori mai mulţi kilometri anual comparativ cu un proprietar persoană fizică. În acest sens, APIA a fost mandatată de către Ministerul Mediului să elaboreze o primă propunere detaliată a acestui program, care ar putea avea un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor poluante generate de aceste categorii de vehicule (...) Majorarea subvenţiei pentru vehiculele electrice la 8.500 euro / autoturism, împreună cu măsuri precum dezvoltarea programului Rabla Comercial, reducerea termenului de proprietate şi investiţiile în infrastructura de încărcare, sunt paşi concreţi care pot poziţiona România pe drumul corect al electro-mobilităţii. Prin aceste iniţiative, APIA îşi reafirmă rolul de partener de încredere al autorităţilor şi consumatorilor, contribuind activ la transformarea industriei auto şi la atingerea obiectivelor europene de decarbonizare. România poate deveni un exemplu în regiune, dar acest lucru necesită măsuri ferme şi implementare rapidă. Este momentul să acţionăm împreună pentru un viitor mai verde şi mai sustenabil", consideră specialiştii APIA.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 11 / 18372 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...