PwC Tax Talks: Cum se schimbă inspecțiile fiscale ca urmare a digitalizării ANAF?
10 Iunie 2024
BizLawyerVerificarea încrucișată este primul element care poate să genereze anumite anomalii din perspectiva raportării. În al doilea rând, o altă verificare, de asemenea destul de facilă, este verificarea datelor raportate în spate comparativ cu ce raportează contribuabilul inițial în declarațiile de TVA.
Va influența digitalizarea ANAF procesul de colectare a sumelor la bugetul de stat? La ce ar trebui să se aștepte contribuabilii? Cum se schimbă inspecțiile fiscale ca urmare a digitalizării? Aflați mai multe de la Dan Dascălu, Partener și Coordonatorul Practicii de Litigii Fiscale din D&B David și Baias, Anca Macovei, Director PwC România și Mihaela Ragea, Avocat Senior D&B David și Baias, într-un nou episod PwC Tax Talks.
Puteți urmări PwC Tax Talks aici.
Câteva declarații din acest episod:
SAF-T este o declarație complexă care cuprinde toată contabilitatea contribuabilului. Mai mult decât atât, nivelul de granularitate a datelor care trebuie prezentate în software permit verificarea și realizarea anumitor analize asupra datelor contabile și fiscale ale contribuabilului.
Puteți urmări PwC Tax Talks aici.
Câteva declarații din acest episod:
SAF-T este o declarație complexă care cuprinde toată contabilitatea contribuabilului. Mai mult decât atât, nivelul de granularitate a datelor care trebuie prezentate în software permit verificarea și realizarea anumitor analize asupra datelor contabile și fiscale ale contribuabilului.
Verificarea încrucișată este primul element care poate să genereze anumite anomalii din perspectiva raportării. În al doilea rând, o altă verificare, de asemenea destul de facilă, este verificarea datelor raportate în spate comparativ cu ce raportează contribuabilul inițial în declarațiile de TVA.
Instituirea acestei noi obligații de a depune Declarația 406 (SAF-T) a condus la modificări în ceea ce privește inspecția fiscală, respectiv modificări cu privire la modalitatea de efectuare a inspecției fiscale și la documentele pe care organul fiscal le poate solicita contribuabilului în cadrul inspecției fiscale. Astfel, o primă modificare este aceea de schimbare a locului de efectuare a inspecției fiscale de la sediul contribuabilului la sediul organului fiscal.
Din cauza faptului că organul fiscal are cunoștință de toate informațiile cu privire la contabilitatea societății, acesta poate analiza mult mai ușor riscul fiscal pe care un contribuabil îl prezintă. Pentru a remedia acel risc, și anume deficiențele, organul fiscal transmite notificare de conformare în urma căreia contribuabilul se poate sau nu conforma.
Trebuie să avem în vedere și faptul că Declarația 406 constituie, în cadrul inspecției fiscale, un mijloc de probă pe care organul fiscal îl are în vedere. Scopul inspecției fiscale este tocmai acela ca organul fiscal să verifice conformitatea și concordanța dintre situațiile financiare ale contribuabilului și informațiile transmise prin declarația 406.
Sancțiunile pentru nedepunerea declarației variază între 1.000 și 5.000 de lei, iar pentru depunerea incorectă sau incompletă, între 500 și 1.500 de lei. Dacă în cadrul unei inspecții fiscale, organul fiscal constată că în mod repetat, contribuabilul nu a depus această declarație 406, fiecare faptă în sine constituie o contravenție pentru care se aplică o sancțiune, aceste sancțiuni se cumulează. Partea bună este că organul fiscal poate aplica un maxim al sancțiunii, respectiv poate aplica dublul amenzii contravenționale prevăzută pentru cea mai gravă sancțiune.
Astfel, pot să reprezinte o sursă de venituri la bugetul de stat, nu doar constatările fiscale pe care le face un organ fiscal în legătură cu softul, ci și amenzile contravenționale pe care ar putea să le aplice.
Sperăm că această digitalizare nu va fi folosită ca un pretext de a înlătura sau a diminua într-o manieră excesivă dialogul care trebuie să rămână pentru contribuabil cu organul fiscal.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1198 / 18216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...