ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Riscurile de fraudă şi de corupţie ar putea creşte în contextul economic actual (opinie)

23 Ianuarie 2023   |   Agerpres

Potrivit specialiştilor, identificarea fraudei în stadiile incipiente este posibilă prin observarea semnalelor de alarmă în cadrul mai multor zone din companie.

 
 
Riscurile de fraudă şi de corupţie ar putea creşte în contextul economic actual, atât ca urmare a presiunilor financiare pe care le pot resimţi angajaţii şi partenerii de afaceri, cât şi din cauza unui mediu de control deficitar care ar putea crea condiţiile propice pentru abateri, consideră specialiştii Deloitte România.
 
"Activităţile frauduloase pot apărea în orice moment şi, în contextul economic actual, riscurile de fraudă şi de corupţie ar putea creşte atât ca urmare a presiunilor financiare pe care le pot resimţi angajaţii şi partenerii de afaceri, cât şi din cauza unui mediu de control deficitar care ar putea crea condiţiile propice pentru abateri. Astfel, echipele de management ar trebui să se gândească la îmbunătăţirea nivelului de conştientizare privind comportamentul fraudulos din cadrul organizaţiei, astfel încât fiecare angajat să poată fi mai vigilent şi mai predispus la a raporta atitudinile care au potenţialul de a fi lipsite de etică", susţin, într-un articol de opinie, Burcin Atakan - partener Deloitte România, şi Irina Chiriac - director adjunct consultanţa financiară, în cadrul aceleiaşi companii.
 
Potrivit specialiştilor, identificarea fraudei în stadiile incipiente este posibilă prin observarea semnalelor de alarmă în cadrul mai multor zone din companie.
 
De exemplu, în Departamentul de achiziţii, printre indicatorii de suspiciune se pot afla creşterile nejustificate ale preţurilor, o potenţială relaţie apropiată cu un furnizor şi care nu este de natură comercială, comunicarea cu un furnizor prin intermediul unui singur angajat, împrumuturi nejustificate sau plăţi în avans către un furnizor, colaborarea cu furnizori care au vizibilitate şi experienţă redusă pe piaţă sau cu cei care sunt dependenţi de organizaţie, sau, desigur, informaţii primite de la un angajat cu privire la potenţiale nereguli sesizate în activitatea unui furnizor.
 
"Coroborarea semnalelor de alarmă cu informaţiile obţinute din discuţii organizate în acest sens cu angajaţii, din verificarea documentelor justificative sau din analiza datelor este esenţială pentru descrierea imaginii de ansamblu a unei potenţiale scheme frauduloase", se precizează în documentul citat.
 
În ceea ce priveşte prevenirea fraudei, consultanţii Deloitte menţionează că este foarte important ca organizaţiile să înţeleagă că echipele de management trebuie să aibă o atitudine adecvată faţă de comportamentele frauduloase. Concret, conducerea organizaţiei ar trebui să aibă un punct de vedere ferm cu privire la fraudă şi să comunice clar angajaţilor că vor da dovadă de toleranţă zero faţă de fraudă în cadrul companiei.
 
În opinia consultanţilor Deloitte, o altă măsură eficientă de descurajare a fraudei este aceea de a avea un mecanism de control solid, prin implementarea unor politici şi proceduri adecvate şi a unor controale eficiente pentru prevenirea erorilor şi a potenţialei fraude în cadrul companiei.
 
De asemenea, este important ca o companie să ia în considerare adoptarea unui plan de răspuns la cazuri de fraudă, în eventualitatea în care astfel de evenimente au loc, pentru a putea identifica ce s-a întâmplat, amploarea fraudei şi pentru a lua măsuri suplimentare în vederea recuperării pierderilor. În plus, acest plan va contribui la consolidarea politicii companiei de zero toleranţă faţă de fraudă.
 
"Un alt element important al oricărui program antifraudă din cadrul unei companii este instruirea angajaţilor. Având în vedere că este de preferat ca o organizaţie să prevină frauda, şi nu să gestioneze efectele sale, un sistem robust de instruire internă în domeniul conştientizării acţiunilor frauduloase poate duce la sporirea eficienţei în detectarea şi prevenirea fraudei. Luând în considerare modul de lucru dinamic din ultimii ani, care combină munca la distanţă şi cea de la birou, majoritatea companiilor pot alege acum să aibă un program educaţional combinat, folosind atât platforme de eLearning, cât şi sesiuni de învăţare conduse de instructori. Din momentul în care angajaţii finalizează programele educaţionale antifraudă, probabilitatea organizaţiei de a preveni, identifica sau raporta orice activitate potenţial frauduloasă este sporită. Cu toate acestea, este important ca desfăşurarea programelor de formare să aibă loc recurent, deoarece un curs de instruire unic se poate dovedi insuficient", punctează specialiştii companiei de consultanţă.
 
În concluzie, o acţiune frauduloasă poate avea loc în orice moment şi poate lua mai multe forme în cadrul organizaţiilor care nu au implementat un mecanism de control bine pus la punct. În cazul unor situaţii nefericite, organizaţiile ar trebui să ia în considerare solicitarea asistenţei experţilor în investigarea şi prevenirea fraudei pentru a le ghida în eforturile lor de asigurare a conformităţii şi de reducere a riscurilor, susţin reprezentanţii Deloitte România.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 67 / 21980
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații, alături de Havi HAVI Logistics într-o nouă tranzacție. Echipa, coordonată de Monia Dobrescu (Partner) și Mădălina Trifan (Managing Associate)
Firon Bar-Nir își lărgește practica de Energie, Resurse Naturale și Managementul Deșeurilor. Alina Güler va fi coordonator
Băiculescu & Asociații accelerează procesele de dezvoltare și consolidare. După recenta deschidere a unui birou la Cluj, firma îl recrutează pe Liviu Bosoancă pentru a coordona noua practică de Litigii & Arbitraj
POPESCU & ASOCIAȚII a început anul în forță, după un parcurs excepțional în 2022, când echipa s-a consolidat prin cooptarea unor avocați de elită și a obținut victorii răsunătoare pentru clienți, care i-au adus și un important premiu european | Octavian Popescu, Managing Partner: Suntem pregătiți să răspundem tuturor oportunităților și provocărilor. Investiția în oameni este și va rămâne primul nostru obiectiv
Schoenherr a asistat Nofar Energy în achiziția unui parc fotovoltaic de 73 MW. Monica Cojocaru, partenerul care a coordonat echipa: În ultimii doi ani, am acordat asistență juridică în peste 20 tranzacții de M&A derulate pe piața energiei. Majoritatea proiectelor se referă la parcuri solare și eoliene
Wolf Theiss a asistat RBI Group cu privire la nouă tranzacții pe piețele de capital din Austria, România și Ungaria. Claudia Chiper (Partener) şi Andreea Tudorache (Senior Associate), în echipa internațională Debt Capital Markets (DCM) a firmei de avocați
LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting: Junior Associate ̸ Associate (Pharma & Public Procurement Team)
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Departament Litigii
Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică fondului Rockpool Investments cu privire la investiția în EC Electronics. Echipa, coordonată de Silviu Stratulat (Managing Partner)
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Bulboacă & Asociații a asistat sindicatul de bănci care a acordat o importantă extensie a facilităţilor de credit Grupului Carmistin. O echipă extinsă de avocați experimentaţi în domeniile bancar şi imobiliar au asigurat succesul tranzacției cu un nivel ridicat de sofisticare a documentaţiei și o structură complexă a mecanismelor de finanțare și garantare
Banking & Finance | Avocații Stratulat Albulescu au asistat clienții în finanțări de peste 100 mil. € în 2022. De vorbă cu Cristian Vlaicu, Partener și coordonator al practicii, despre cele mai interesante proiecte și tendințele observate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...