Transfond: Volumul plăţilor instant a înregistrat o creştere de aproape 93% în România, în primele zece luni
11 Noiembrie 2024 Agerpres
Se estimează că, în viitorul apropiat, serviciul va deveni disponibil pentru toţi clienţii bancari din România, asigurând o acoperire extinsă a acestui tip de plăţi rapide şi eficiente.
Volumul plăţilor instant, în România, a înregistrat o creştere de 92,94%, în primele zece luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, conform datelor Transfond, transmise la solicitarea AGEEPRES.
"Volumul plăţilor instant a înregistrat o creştere semnificativă, de 92,94% în acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, conform celor mai recente date disponibile. Această evoluţie indică o adopţie accelerată a acestui tip de plăţi, evidenţiind interesul crescut şi încrederea utilizatorilor în tranzacţiile rapide şi sigure oferite prin acest serviciu", au declarat reprezentanţii Transfond.
Potrivit sursei citate, în perioada ianuarie - octombrie 2024, au fost înregistrate 108.885.971 de plăţi, faţă de 56.433.034 de plăţi realizate în perioada ianuarie - octombrie 2023. De asemenea, valoarea plăţilor instant a urcat, în primele nouă luni ale anului în curs, la 139,004 miliarde de lei, de la 16,732 miliarde de lei, în intervalul similar din 2023.
"Volumul plăţilor instant a înregistrat o creştere semnificativă, de 92,94% în acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, conform celor mai recente date disponibile. Această evoluţie indică o adopţie accelerată a acestui tip de plăţi, evidenţiind interesul crescut şi încrederea utilizatorilor în tranzacţiile rapide şi sigure oferite prin acest serviciu", au declarat reprezentanţii Transfond.
Potrivit sursei citate, în perioada ianuarie - octombrie 2024, au fost înregistrate 108.885.971 de plăţi, faţă de 56.433.034 de plăţi realizate în perioada ianuarie - octombrie 2023. De asemenea, valoarea plăţilor instant a urcat, în primele nouă luni ale anului în curs, la 139,004 miliarde de lei, de la 16,732 miliarde de lei, în intervalul similar din 2023.
Ponderea Plăţilor Instant în totalul plăţilor iniţiate prin sistemul SENT (SCT+SCT Inst), pentru perioada ianuarie - septembrie 2024, a fost de 45,20%, reprezentând volum de plăţi, respectiv 25,99%, ca valoare a plăţilor. Pentru luna septembrie ponderile sunt de 48,81% din volum de plăţi şi 27,58% din valoarea plăţilor.
Datele Transfond relevă faptul că, în prezent, infrastructura de plăţi instant cuprinde 15 bănci care acoperă împreună peste 80% din piaţa de plăţi electronice fără card din România, fiind luaţi în considerare şi participanţii aflaţi în etapa finală de implementare, clasament realizat din punct de vedere al activelor.
Specialiştii susţin că perspectivele pentru viitor sunt încurajatoare, întrucât se preconizează că şi restul instituţiilor bancare vor adera treptat, pe măsură ce finalizează etapele necesare de implementare şi adaptare tehnologică. Astfel, se estimează că, în viitorul apropiat, serviciul va deveni disponibil pentru toţi clienţii bancari din România, asigurând o acoperire extinsă a acestui tip de plăţi rapide şi eficiente.
"Infrastructura de plăţi instant stă la baza execuţiei plăţilor iniţiate prin RoPay, primul serviciu naţional de plăţi instant cu mobilul prin care se efectuează plăţi direct de la un cont bancar la altul A2A, ("account-to-account"), care utilizează tehnologii precum scanare de cod QR, deep link, NFC (contactless) sau numărul de mobil ca alias ("proxy") pentru IBAN. Prin RoPay se pot iniţia plăţi instant atât între conturi aflate la bănci diferite, cât şi între conturi aflate la aceeaşi bancă. Clientela ţintă pentru RoPay o reprezintă consumatorii şi comercianţii interesaţi să efectueze şi să încaseze plăţi electronice instant cu eforturi şi costuri minime, în raport cu alte mijloace de plată. În data de 14 octombrie 2024 Transfond, Asociaţia Română a Băncilor şi întreaga comunitate bancară din România au lansat serviciul RoPay care va permite utilizatorilor plata instant cu mobilul în conformitate cu Schema naţională de plăţi", precizează reprezentanţii Transfond.
Întrebaţi despre extinderea sistemului în România, aceştia au afirmat că principalul factor care poate influenţa extinderea sistemului de plăţi instant în România este gradul de adaptare tehnologică a instituţiilor financiare. "Implementarea acestui sistem necesită investiţii în infrastructură IT performantă şi compatibilă cu cerinţele sistemului de plăţi instant. De asemenea, colaborarea între bănci, procesatori de plăţi şi autorităţi de reglementare joacă un rol esenţial în adoptarea rapidă şi eficientă a acestui serviciu la nivel naţional", au explicat oficialii Transfond.
Sistemul de plăţi instant este prezent şi în ţările din regiune, iar în a doua jumătate a anului 2023, un număr de 34 de sisteme de plăţi de retail din zona euro au procesat aproximativ 51,8 miliarde de tranzacţii, cu o valoare totală de 25 de trilioane de euro. Totodată, transferurile instant de credit au reprezentat 14% din numărul total şi 4% din valoarea totală a tranzacţiilor de transfer de credit.
Schema de plăţi în timp real din Ungaria, bazată pe standardele SCT Inst (cunoscută sub numele de Azonnali fizetesi rendszer - AFR), a înregistrat o creştere semnificativă de la lansarea sa de către băncile ungare în martie 2020.
Ediţia lunii aprilie a "Real-Time Payments World Map", o colaborare cu The Clearing House, evidenţiază că sistemul AFR în moneda locală a generat 153 de milioane de dolari în plus la producţia economică şi ar putea stimula PIB-ul Ungariei cu 0,19% până în 2026, dacă tendinţele actuale se menţin.
În 2022, volumul plăţilor instant în Ungaria reprezenta aproximativ 5% din totalul plăţilor efectuate în ţară, timp în care AFR, susţinut de Banca Centrală a Ungariei, a facilitat creşterea plăţilor instant în rândul cetăţenilor şi al afacerilor din Ungaria şi a permis tranzacţii în timp real pentru plăţi individuale şi recurente.
CERTIS Instant Payments din Republica Cehă a fost lansat în noiembrie 2018, iar în 2022, plăţile instant au reprezentat 3,5% din totalul plăţilor efectuate. Plăţile instantanee permit clienţilor băncilor cehe să efectueze transferuri de credit unice în coroane cehe (CZK) în câteva secunde. O bancă trebuie să adere la schema de plăţi instantanee şi să fie participant CERTIS pentru a putea oferi acest serviciu consumatorilor. Deoarece participarea în program este opţională, nu toate participantele CERTIS oferă clienţilor lor serviciul de plăţi instantanee, menţionează Transfond.
În Bulgaria, adoptarea plăţilor instant a început mai târziu, odată cu aderarea la schema SEPA Instant în 2021. Cu toate acestea, datele detaliate privind volumul tranzacţiilor sunt limitate, iar adoptarea se află încă în faza incipientă, fiind impulsionată de creşterea treptată a cererii pentru plăţi rapide şi accesibile.
De asemenea, volumul total al plăţilor din Polonia a continuat să crească atât ca valoare, cât şi ca număr de tranzacţii, an de an, în ultimii cinci ani. În context, procentul de plăţi instant din total este de 11%. Polonia pare să fi implementat o strategie pentru a creşte treptat adoptarea plăţilor bancare instant în defavoarea plăţilor cu cardul.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 2493 / 20439 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





