ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CCIFER, în parteneriat cu Mușat & Asociații, a organizat prima ediție din 2023 a “Matinalului Digital cu experții CCIFER” | Discuții despre noua Lege a Dialogului Social

24 Martie 2023   |   BizLawyer

Participanții la Matinal au avut oportunitatea de a asculta perspectiva și implicarea Ministerului Muncii si Protecției Sociale privind propunerile de modificare a noii Legi a Dialogului Social.

 
 
CCIFER, în parteneriat cu Mușat & Asociații a organizat în data de 9 martie prima ediție din 2023, a “Matinalului Digital cu experții CCIFER”, dedicată unei discuții despre noua Lege a Dialogului Social (Legea nr. 367/2022). La conferință, printre experții invitați au luat parte Francisc-Oscar GAL  (Subsecretar de Stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale), Eduard CORJESCU  (Director General, Ministerul Muncii și Protecției Sociale), Radu BURNETE  (Director Executiv, Organizația Patronală Concordia) și Dragoș LUNGU (Managing Associate, Mușat & Asociații), iar discuțiile au fost moderate de Mihai POPA (Deputy Managing Partner Mușat & Asociații).

Printre principalele subiecte abordate în cadrul conferinței au fost importanța dialogului social ca subiect pe agenda națională și europeană, noua Lege a Dialogului Social, precum și schimbările pe care aceasta le aduce în ceea ce privește negocierea colectivă, noile situații de declanșare a conflictului colectiv de muncă, noutățile aduse în materia obligațiilor de informare și consultare între partenerii sociali, ș.a.


A fost abordat în detaliu și subiectul propunerilor Ministerului Muncii si Protecției Sociale de modificare a noii Legii, fiind dezbătute în cadrul Matinalului principalele îngrijorări ale experților.

Participanții la Matinal au avut oportunitatea de a asculta perspectiva și implicarea Ministerului Muncii si Protecției Sociale privind propunerile de modificare a noii Legi a Dialogului Social.
Astfel, reprezentanții Ministerului au arătat că proiectul de OUG (pentru modificarea Legii nr. 367/2022) este menit în principal să îndrepte erori materiale și de tehnică legislativă, necesitatea acestui proiect fiind stabilită în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, având o dată de finalizare până la sfârșitul lunii martie 2023 (termen impus de Planul Național de Redresare si Reziliență).

De asemenea, reprezentanții Ministerului au justificat necesitatea emiterii unui proiect de OUG pentru corectarea anumitor disfuncționalități provenite din rapiditatea cu care a fost adoptată legea în Parlament. Totuși reprezentanții Ministerului arată că principalele propuneri ale autorității au vizat aspecte de formă sau de tehnică legislativă, celelalte prevederi fiind propuse de partenerii sociali.
Totodată, reprezentanții Ministerului au arătat că, deși proiectul de OUG nu are încă nici un aviz, existând în prezent doar discuții cu Consiliul Superior al Magistraturii în ce privește armonizarea prevederilor cu cele ale Codului muncii, Ministerul vizează crearea unui cadru cât mai flexibil pentru încheierea contractelor de munca la orice nivel, pentru asigurarea drepturilor și libertăților salariaților și ale angajatorului deopotrivă.

Din partea mediului de afaceri, reprezentat în cadrul Matinalului de Organizația Patronală Concordia, au fost însă exprimate rețineri vis-a-vis de succesul acestei noi legislații pentru întărirea negocierilor colective. Astfel, reprezentanții mediului de afaceri au subliniat că la nivel de sector, Romania nu are organizații patronale si sindicate reprezentative, ceea ce înseamnă că este necesară consolidarea unor parteneri sociali reprezentativi.

De asemenea, aceștia au arătat că Sindicatele au fost mereu nemulțumite de Legea dialogului social din 2011, fiind constante discuții de modificare a acesteia. Ca o consecință, noua Lege scade pragurile de reprezentativitate la nivel de unitate (de la 50% la 35%), ceea ce duce la coagularea mai ușoară a unui sindicat reprezentativ.

Scăderea pragului de reprezentativitate la nivel de unitate nu rezolvă însă problema dialogului social, respectiv ca un angajator să fie determinat să negocieze pentru a asigura pacea sociala (fără greve), în condițiile în care, în ceea ce privește obiectul negocierii, sindicatele nu mai au ce negocia în afara de salariu, în contextul densității legislației muncii care acoperă cea mai mare parte din subiectele care ar putea fi de interes pentru o negociere colectivă.

E necesară așadar o intensă dezbatere publică asupra acestui proiect de OUG, în condițiile în care Legea dialogului social nu va putea fi modificată pana în 2026, fiind parte din PNRR.

În afară aspectelor de formă și de tehnică legislativă care trebuie corectate, avocații Mușat & Asociații și-au exprimat îngrijorarea că proiectul de OUG propune un transfer de reprezentativitate către organizațiile sindicale federative afiliate, fără a se ține însă seama de interesul majorității salariaților din unitate și deci, implicit, și fără a se ține seama de scopul primordial al angajatorului în dialogul social, respectiv o pace sociala reală, care identifică soluțiile oportune întocmai pentru a da satisfacție intereselor legitime ale salariaților.

Astfel, propunerea Ministerului de a se trece direct la negocieri cu federația reprezentativă, la nivel de unitate, sau, în absența acesteia, de cea nereprezentativă, fără totuși a avea în spate o minimă reprezentativitate, cum e în forma actuala a legii (35% din membri din unitatea respectivă) este destul de periculoasă și este de natură să nască conflicte acolo unde funcționa o pace socială, afectând în final însăși securitatea juridică a raporturilor de muncă.

Ca practicieni, reprezentanții firmei Mușat & Asociații au exprimat reale îngrijorări că legea în forma actuala creează pârghii mai degrabă spre conflict, poate chiar inițiat de organizații care cunosc prea puțin activitatea unităților respective si nevoile reale ale acelor salariați.
În concluzie, pare oportună într-adevăr creșterea puterilor sindicatelor, întocmai pentru un dialog social real, deschis, constructiv, iar angajatorii nu trebuie să privească aceste noi puteri oferite de lege în sens negativ, ci sa înțeleagă că progresul este întotdeauna rezultatul unui dialog de bună-credință, purtat cu adevărat în scopul înțelegerii nevoilor salariaților.
Până la urma, pacea sociala este scopul fundamental al dialogului social și trebuie sa aibă ca rezultat acorduri bazate pe nevoi si interese reale și legitime ale ambelor părți.

Despre Mușat & Asociații
Numele Mușat & Asociații este sinonim cu excelența în practica avocaturii de business din România. De peste 30 de ani, Mușat & Asociații acordă servicii de consultanță în toate sectoarele avocaturii de business, incluzând fuziuni & achiziții, privatizări, drept bancar, energie & resurse naturale, concurență, drept societar, telecomunicații & IT, dreptul muncii, fiscalitate, piețe de capital, drept imobiliar, dreptul mediului, litigii & arbitraje comerciale.
Mușat & Asociații este recunoscută ca fiind unul dintre pilonii avocaturii de business din România, iar publicațiile internaționale de specialitate (Chambers & Partners, International Financial Law Review, Legal 500 etc.) recomandă cu regularitate firma ca fiind unul din liderii pieței avocațiale, mulți dintre avocații firmei fiind la rândul lor nominalizați de aceste publicații ca făcând parte din elita avocaturii de business din România.
În 2022, Mușat & Asociații a Mușat & Asociații a fost desemnată câștigătoarea premiilor pentru ariile de practică Fuziuni și Achiziții (M&A), Litigii și Farma, acordate în cadrul Galei Romanian Legal Awards organizate  de reputata publicație “Legal Marketing”. Au fost recunoscute performanțele echipei noastre de M&A din anul 2021, în continuarea premiilor acordate pentru anii 2020 și 2019, an în care Mușat & Asociații a fost desemnată și Firma anului în avocatură din România.
De asemenea, în 2022, Mușat & Asociații a câștigat premiul „Firma de avocatură a anului în Europa de Est”  în cadrul galei organizate în Londra de LMG Life Sciences Awards, unul dintre cele mai prestigioase ghiduri care premiază firmele de avocatură și avocații ce se află în spatele celor mai inovatoare și provocatoare proiecte juridice din EMEA, SUA și Canada, împreună cu companiile sale surori International Financial Law Review, Benchmark Litigation, Managing IP, Expert Guides și ITR.
În 2020, Mușat & Asociații a câștigat premiul „Firma de avocatura a anului în ariile Fuziuni & Achiziții, Achiziții Publice și Farma” distincție acordată de reputata publicație “The Times Legal Innovation” firmelor de avocați din România care au obținut performanțe deosebite în anul de referință.
În 2019, Mușat & Asociații a câștigat premiul “Firma de avocatură a anului în România”, distincție acordată de “The Times Legal Innovation”, precum și alte premii, acordate pentru ariile de practică Fuziuni și Achiziții, Achiziții Publice și Drept Penal.
În 2018, Mușat & Asociații a câștigat premiul pentru cea mai mare tranzacție M&A în domeniul Farma în România, pentru asistența acordată Dr. Max în achiziția grupului A&D Pharma, precum și alte premii, acordate pentru ariile de practică: Fuziuni și achiziții/Privatizare, Infrastructură și PPP/Achiziții Publice și Drept Penal.
În 2016, Mușat & Asociații a câștigat premiul pentru cea mai mare tranzacție în domeniul energiei pentru asistența acordata Sterling Resources în procesul de vânzare a operațiunilor din România către Carlyle International Energy Partners, precum și premiul pentru cea mai mare tranzacție din HORECA pentru asistarea Premier Capital în achiziționarea McDonald’s în România. Distincțiile au fost oferite de Ziarul Financiar, în cadrul Galei Avocaților 2016, ediția a VII-a.
În 2015, Mușat & Asociații a câștigat premiul “Firma de avocatura a anului în România”, distincție acordată anual de reputata publicație britanică “The Lawyer” firmelor de avocați din Europa care au obținut performante deosebite în anul de referință.
În anul 2013, Mușat & Asociații a fost desemnată „Casa de avocatura a anului în România”, de către International Financial Law Review, fiind pentru a doua oara când MUȘAT & ASOCIAȚII își adjudecă acest valoros premiu, după distincția primită în 2011, anul în care România a fost inclusă pentru prima data în lista țărilor nominalizate pentru premiile International Financial Law Review (IFLR).
În 2012, Mușat & Asociații a câștigat premiul Gold Award la categoria „Cea mai bună casă de avocatură din Europa Centrala și de Est”, distincție acordată de International Legal Alliance Summit & Awards 2012, pentru rezultatele excelente înregistrate în România de echipa de avocați Mușat & Asociații, în ceea ce privește evoluția portofoliului de mandate în practica de fuziuni & achiziții și strategia de management adoptată. 
                       

Mihai Popa, avocat/Practician în insolvență, este Coordonator al Departamentului de Dreptul Muncii și Beneficii ale Salariaților și al Departamentului de Restructurare și Insolvență.
Mihai consiliază clienți naționali și internaționali din toate industriile, atât pe mandate de consultanță, cât și de litigii in materia Dreptului Muncii si Beneficii ale Salariaților. Experiența sa include asistență cu privire la planurile de restructurare, planurile de pensionare voluntară,  beneficiile salariaților, contractele individuale de muncă, transferul salariaților, contractele colective de muncă, negocierile și consultările colective, detașarea, procedurile de răspundere disciplinară și profesională, cererile de discriminare și hărțuire.
Cu o  experiență de peste 17 ani în avocatura de afaceri, Mihai oferă consultanță în procedurile de reorganizarea judiciară și voluntară, procedurile premergătoare insolvenței, falimentul și lichidarea, recuperarea de active și/sau negocierile cu debitorii si creditorii.
Numit Avocat de Top în Insolvență/Restructurare în cadrul Galei Avocaților de Top 2021, organizată de Finmedia/Revista Piața Financiară, clienții spun despre Mihai că este un „negociator abil, cu o excelentă cunoaștere a aspectelor practice legate de restructurare și insolvență” si „unul dintre punctele tari ale echipei” (Legal 500, 2021).

Dragoș Lungu este Managing Associate în Departamentul de Dreptul Muncii si Beneficii ale Salariaților.
Cu o experiență juridică de peste 10 ani de zile, Dragoș acordă asistență clienților naționali și internaționali în variate mandate de dreptul muncii, incluzând, dar fără a se limita la asistență și reprezentare în cadrul unor proiecte de concedieri colective de personal, externalizări, redactarea și negocierea contractelor individuale şi colective de muncă, conflicte colective de muncă.
Dragoș este și avocat litigant, lucrând îndeaproape cu clienți locali și internaționali, din sectoarele farmaceutic, energetic, imobiliar și retail, tehnologie și servicii de outsourcing, fiind cunoscut pentru soluțiile inovative oferite clienților.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 20 / 72
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...