ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ajustările voluntare de prețuri de transfer în contextul amnistiei fiscale – oportunități și conformitate

12 Noiembrie 2024   |   Adrian Rus, Partener, liderul departamentului Prețuri de transfer, Georgiana Bizdrigheanu, Senior Manager - EY România și Andrei Boian, Avocat, Managing Associate, Băncilă, Diaconu şi Asociaţii SPRL

Companiile din România, parte a grupurilor multinaționale, au posibilitatea de a efectua ajustări voluntare de prețuri de transfer, pentru a alinia prețurile practicate la principiul valorii de piață, în situațiile în care nu sunt stabilite potrivit acestuia.

 
 
Creșterea gradului de colectare a impozitelor și, implicit, a veniturilor la bugetul de stat, este unul dintre obiectivele principale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), pe care instituția îl are în vedere, constant și prioritar. În plus, numărul de inspecții fiscale în România a crescut semnificativ în ultimii ani, ceea ce subliniază importanța conformării fiscale proactive.

În acest context, companiile din România, parte a grupurilor multinaționale, au posibilitatea de a efectua ajustări voluntare de prețuri de transfer, pentru a alinia prețurile practicate la principiul valorii de piață, în situațiile în care nu sunt stabilite potrivit acestuia. Ajustările voluntare de prețuri de transfer nu doar că ajută companiile să se alinieze la cerințele fiscale, dar reprezintă și un instrument esențial pentru gestionarea riscurilor fiscale.

Aceste ajustări voluntare sunt, în general, acceptate de autoritățile fiscale române și pot fi efectuate la orice punct din intervalul de piață, spre deosebire de ajustările efectuate de către autoritățile fiscale, care se efectuează la nivelul medianei intervalului de piață determinat. Astfel că, se poate aprecia că ajustările voluntare ale prețurilor de transfer constituie un instrument foarte bun de conformare fiscală.

Pentru a reflecta ajustările în mod corespunzător, companiile ar trebui să efectueze ajustările atât din perspectiva contabilă, cât și din cea fiscală. Emiterea de facturi către partea afiliată și efectuarea plăților corespunzătoare sunt pași recomandați, având în vedere că legislația românească nu prevede pentru contribuabili efectuarea de ajustări exclusiv din perspectiva fiscală.

Impactul pozitiv al amnistiei fiscale pentru mediul de afaceri

În contextul în care politica fiscală a României a fost completată prin emiterea Ordonanței nr. 107 pe data de 4 septembrie 2024, care aduce în prim-plan măsuri de gestionare a creanțelor bugetare și de echilibrare a deficitului bugetar pentru anul 2024, s-a creat un nou cadru de facilitare a conformării fiscale în cazul companiilor aparținând grupurilor multinaționale. Vorbim aici exact despre ajustările voluntare de prețuri de transfer efectuate proactiv pentru a beneficia de amnistia fiscală.

Această ordonanță instituite o amnistie fiscală, care prevede, printre altele, anularea dobânzilor, penalităților și altor accesorii datorate pentru obligațiile bugetare principale restante, înregistrate până la data de 31 august 2024. Măsura vine în sprijinul contribuabililor, oferindu-le posibilitatea, printre altele, de a-și îmbunătăți situația fiscală prin scutirea de plată a  accesoriilor.

Din perspectivă procedurală, companiile pot beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii aferente diferențelor de obligații principale declarate suplimentar prin depunerea declarațiilor rectificative pentru perioada anterioară datei de 31 august 2024. Această procedură presupune corectarea obligațiilor fiscale principale și, implicit, anularea accesoriilor aferente, condiția fiind aceea a finalizării demersurilor până la data de 25 noiembrie 2024.

Cazul particular al contribuabililor care au primit Notificări de conformare

În cursul anului anterior, a fost publicat Ordinul nr. 420/2023 care introducea un nou instrument fiscal denumit „notificare de conformare”. Aceasta avea să fie transmisă acelor contribuabili care, în baza unei analize de risc efectuate de ANAF, erau încadrați ca având risc fiscal mare de neconformare, motiv pentru care puteau face, ulterior, obiectul unei inspecții fiscale.

Notificarea de conformare conferă contribuabililor oportunitatea de a revizui și a corecta la nivel declarativ posibile nereguli comunicate de către organele fiscale (i.e., atunci când aceștia apreciază că neregulile semnalate sunt întemeiate), inclusiv verificarea și alinierea prețurilor de transfer la principiul valorii de piață.

În aceste condiții, pentru contribuabilii care în prezent au recepționat notificări de conformare prin care sunt semnalate, printre altele, nereguli în materie de prețuri de transfer, iar măsurile din cuprinsul acestora apar ca fiind justificate, este foarte oportună acțiunea prin care pot efectua corecțiile necesare, prin depunerea declarațiilor rectificative, tocmai pentru a beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii aferente debitelor principale care sunt datorate.

Nu în ultimul rând, efectuarea corecțiilor necesare și, implicit, anularea obligațiilor fiscale accesorii, pot contribui la diminuarea riscului de controale fiscale în viitor, consolidând totodată relația dintre companii și autoritățile fiscale, precum și imaginea acestora în fața partenerilor de afaceri.

Procedura de anulare a obligațiilor bugetare

 

Pentru a beneficia de noua amnistie, în cazul efectuării unor ajustări voluntare de prețuri de transfer, contribuabilii trebuie să urmeze Procedura de anulare a unor obligații bugetare introdusă prin Ordinul 5521/2024, și-anume:

      1.    Să determine cuantumul impozitului pe profit suplimentar datorat în urma ajustărilor voluntare de prețuri de transfer și să îl plătească către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare. Plata impozitului suplimentar se poate face și după depunerea notificării de la pasul următor.

      2.    Să depună prin SPV formularul D11 Notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare disponibil pe site-ul ANAF până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024. După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, organul fiscal trebuie să emită și să comunice debitorului decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii, decizia de amânare la plată și certificatul de atestare fiscală.

      3.    Să verifice dacă există eventuale neconcordanțe între sumele înscrise în certificatul de atestare fiscală și propria evidență contabilă și să comunice acest fapt organului fiscal pentru ca cele două părți să se pună de comun acord.

       4.    În ipoteza în care i) nu există neconcordanțe sau neconcordanțele sunt înlăturate, ii) nu există obligații fiscale principale scadente și datorate Bugetului de Stat, inclusiv pentru perioada ulterioară datei de 31 august 20241  și iii) sunt depuse toate declarațiile potrivit vertorului fiscal, să depună prin SPV formularul D11 Cerere de anulare a unor obligații bugetare disponibil pe site-ul ANAF până cel târziu la data de 25 noiembrie 2024. Cererea se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare.

Ajustările voluntare de prețuri de transfer constituie un aspect esențial al conformității fiscale pentru companiile multinaționale. În contextul amnistiei fiscale, companiile au o bună oportunitate de a-și revizui și corecta prețurile pentru tranzacțiile intragrup, ceea ce contribuie, în primul rând, la optimizarea poziției fiscale. În al doilea rând, vor fi semnificativ reduse  riscurile în zona prețurilor de transfer care pot apărea în cadrul unei inspecții fiscale ce vizează și verificarea conformității tranzacțiilor intragrup cu principiul prețului de piață. Este crucial ca demersurile să fie inițiate fără întârziere, dat fiind termenul limită de 25 noiembrie 2024 pentru depunerea cererii de anulare a obligațiilor fiscale accesorii.

Nu în ultimul rând, pentru contribuabilii care făceau obiectul unei inspecții fiscale la data intrării în vigoare a amnistiei fiscale, dacă, urmare a finalizării acesteia, sunt efectuate ajustări de prețuri de transfer care au generat și obligații fiscale accesorii, beneficierea de amnistia fiscală cu privire la acestea din urmă nu înlătură dreptul contribuabililor de a contesta ajustările efectuate de organele fiscale (i.e., pentru obligațiile fiscale principale), în măsura în care se apreciază că acestea sunt nejustificate.



1. Pentru obligațiile fiscale cu termenele de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare, se impun a fi achitate atât obligațiile fiscale principale cât și cele accesorii, dacă acestea din urmă apar ca fiind datorate.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 46 / 9043
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
    (VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
    BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
    Managing Partner | Din vorbă în vorbă cu Vasile Băiculescu, unul dintre avocații noii generații și coordonator al firmei Băiculescu & Asociații, despre managementul unei firme de avocatură, strategii de creștere și performanță: ”Planul strategic trebuie să fie aliniat cu valorile și viziunea echipei, astfel încât strategia de dezvoltare să pornească din interiorul firmei și să fie susținută de expertiza externă. De-a lungul timpului, am colaborat frecvent cu experți din diverse domenii pentru a ne asigura că adoptăm cele mai bune practici”
    LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
    LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
    2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
    GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
    GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
    GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...