ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Amnistia fiscală în cazul tichetelor cadou – procedura pentru anularea sau recuperarea sumelor

10 August 2023   |   Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Legea 43/2023 pentru anularea unor obligații fiscale reglementează anularea diferențelor de obligații fiscale principale (impozit pe venit și contribuții), precum şi a dobânzilor și penalităților aferente, stabilite de autoritatea fiscală în astfel de cazuri.

 
 
Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou a generat numeroase situații divergente, în practică, în ultimii ani, din cauza faptului că inspectorii fiscali, în urma controalelor desfășurate, au reîncadrat beneficiile obținute de către persoane fizice de la alte persoane decât angajatorii lor din categoria „veniturilor din alte surse” în categoria „veniturilor din salarii și asimilate salariilor”.

În acest context, a fost adoptată Legea 43/2023 pentru anularea unor obligații fiscale, care reglementează anularea diferențelor de obligații fiscale principale (impozit pe venit și contribuții), precum şi a dobânzilor și penalităților aferente, stabilite de autoritatea fiscală în astfel de cazuri.

Trebuie menționat faptul că amnistia se aplică doar tichetelor cadou acordate conform legislației specifice (de către o societate unor persoane fizice, în afara unei relații generatoare de venituri din salarii), nu și altor tipuri de vouchere, cum ar fi cele acordate de magazine online.

După câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul nr. 906/2023 privind procedura aplicabilă acestui demers și care marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor, ca urmare a schimbării încadrării veniturilor din tichete cadou, în urma controalelor. Ordinul conține un set de proceduri ce se desfășoară, în mare parte, intern și din oficiu, cu scopul de a asigura o gestionare eficientă a sumelor ce trebuie anulate.

Ce presupune procedura pentru a beneficia de amnistie

Așadar, ca regulă generală, organul fiscal examinează, din oficiu, inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora și întocmește o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie, dar care nu au achitat încă obligațiile instituite (impozitul pe venit, contribuțiile sociale și/sau dobânzile și penalitățile aferente). Mai exact, în cazul în care decizia de impunere conține doar sume stabilite suplimentar, ce intră sub incidența legii amnistiei, atunci acestea se preiau integral în cuprinsul listei în vederea anulării. Dar, dacă decizia de impunere conține atât sume care intră sub incidența legii amnistiei, cât și sume care nu se încadrează în această categorie, organul fiscal va recalcula sumele aferente fiecărei obligații fiscale în parte, pentru a le identifica pe cele ce pot face obiectul anulării.

Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei.

Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate.

Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective.

Procedura aplicabilă celor are au achitat deja obligațiile fiscale și penalitățile aferente

Pentru contribuabilii care au achitat deja obligațiile fiscale și doresc recuperarea sumelor, anularea și restituirea obligațiilor nu au loc din oficiu, ci exclusiv la cererea contribuabililor, cu respectarea incidenței termenului de prescripție și a prevederilor generale aplicabile procedurii de restituire a sumelor de la bugetul de stat.

Cazul contribuabililor ce au acordat tichete cadou și nu au fost încă supuși unui control fiscal

Contribuabilii care au acordat tichete cadou, dar nu au fost încă supuși unui control fiscal, nu au de urmat o procedură specifică (aceștia nu trebuie să depună o anumită cerere sau să întreprindă vreun demers în acest sens), întrucât legislația prevede expres faptul că autoritatea fiscală nu mai are posibilitatea să reîncadreze aceste venituri și nu mai poate emite o decizie de impunere în legătură cu o astfel de reîncadrare.

Cu toate acestea, este foarte important de reținut că legea restricționează posibilitatea organului fiscal de a reîncadra și de a emite decizii de impunere pentru astfel de venituri doar pentru perioada anterioară datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.

În concluzie, pentru a beneficia de prevederile amnistiei, se recomandă ca un contribuabil să parcurgă următorii pași: să verifice dacă este eligibil pentru aplicarea facilității, din perspectiva condițiilor și a perioadelor de timp ce fac subiectul amnistiei; să depună o cerere de anulare  sau o cerere de restituire, dacă a efectuat plata obligațiilor fiscale stabilite suplimentar; să colaboreze cu autoritățile fiscale și să depună documentele suport sau explicațiile necesare, în eventualitatea în care acestea sunt solicitate în vederea soluționării favorabile a cererii (de menționat faptul că procedura curentă nu prevede un set de documente specifice pe care contribuabilul trebuie să le prezinte în acest sens). Ulterior, cererea se va soluționa fie prin emiterea unei decizii de anulare sau de aprobare a restituirii, fie prin emiterea unei decizii de respingere. În cazul în care contribuabilul nu este de acord cu soluția autorității fiscale, are posibilitatea să o conteste potrivit reglementărilor procedurale de natură fiscală.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1255 / 8797
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
    SCA Bondoc si Asociații anunță cu mare tristețe trecerea în neființă a colegului și prietenului avocat Horațiu Dumitru
    CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
    Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
    Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
    Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
    Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
    RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
    RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
    Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...