ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Anti - Money Laundering Authority (A.M.L.A.) | Noua Autoritate pentru prevenirea spălării banilor

23 August 2022   |   Claudia Stoica, Associate - Băiculescu & Asociații

Anti - Money Laundering Authority (A.M.L.A.) | Noua Autoritate pentru prevenirea spălării banilor

Claudia Stoica, Associate - Băiculescu & Asociatii

 
 
1.       Ce este A.M.L.A?

Potrivit expunerii de motive din cuprinsul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului de instituire a Autorității pentru Combaterea Spălării Banilor și a Finanțării Terorismului și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 și (UE) nr. 1095/2010, spălarea banilor și finanțarea terorismului reprezintă o amenințare gravă la adresa integrității economiei și a sistemului financiar al UE și la securitatea cetățenilor săi, Europol estimând că aproximativ 1 % din produsul intern brut anual al UE este „detectat ca fiind implicat în activități financiare suspecte”.


Astfel, în iulie 2019, în urma unui număr crescut de cazuri complexe de presupusă spălare de bani, care au avut loc la instituțiile de credit din Uniune, Comisia a adoptat un set de documente care analizează eficacitatea și eficiența UE pentru combaterea spălării banilor/a finanțării terorismului concluzionand că sunt necesare reforme, inclusiv în domeniile supravegherii și cooperării între Unitățile de Informații Financiare (F.I.U.).

În acest sens, la data de 20 iulie 2021, Comisia Europeană a prezentat un pachet  de propuneri legislative pentru a consolida normele UE privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (C.S.B./C.F.T.), în centrul căruia se află crearea unei noi autorități UE, A.M.L.A – Autoritate pentru combaterea spălării banilor, care va transforma supravegherea combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului (C.S.B./C.F.T.) în UE și va spori cooperarea între unitățile de informații financiare (F.I.U.). A.M.L.A va fi autoritatea centrală care va coordona autoritățile naționale pentru a se asigura că sectorul privat aplică în mod corect și consecvent regulile Uniunii.

        2.       Care sunt obiectivele A.M.L.A?

Având în vedere caracterul transfrontalier al criminalității, se așteaptă ca noua autoritate să aibă o contribuție importantă și utilă la combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Printre alte sarcini, autoritatea va contribui la armonizarea și coordonarea practicilor de supraveghere în sectorul financiar și în cel nefinanciar și la supravegherea directă a entităților financiare transfrontaliere cu grad ridicat de risc și la coordonarea unităților de informații financiare.

Deși responsabilitatea pentru monitorizarea și combaterea spălării banilor va rămâne în sarcina autorităților naționale specializate ale statelor membre, A.M.L.A va monitoriza, sprijini și coordona aplicarea reglementărilor UE pe întreg teritoriul Uniunii. Se remarcă dreptul de a supraveghea direct instituțiile financiare mari și, din punctul de vedere al autorității, deosebit de riscante, dreptul A.M.L.A de a efectua inspecții imediate în cazul acțiunilor urgente pe o problemă de spălare a banilor, precum și dreptul A.M.L.A de a dispune acțiuni administrative.

Conform propunerii Comisiei, dintre atribuțiile ce urmează a fi conferite A.M.L.A enumerăm următoarele obiective principale:

        ·         Sporirea supravegherii combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului în UE și supravegherea aplicării normelor Uniunii privind combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului într-un mod adecvat, uniform și consecvent. În acest sens, se așteaptă ca A.M.L.A să publice standarde tehnice de reglementare, orientări, recomandări și avize cu scopul ca, acolo unde supravegherea rămâne la nivel național, aceleași practici și standarde de supraveghere să se aplice, de  principiu, tuturor entităților vizate;

        ·         Supravegherea directă a anumitor entități care au o expunere inerentă ridicată la riscurile de spălare a banilor și/sau finanțare a terorismului („S.B./F.T.”), similar cu modul în care Autoritatea Bancară Europeană (A.B.E) supraveghează instituțiile semnificative din sectorul bancar;

        ·         Supravegherea activității autorităților de reglementare financiare și modul în care acestea evaluează entitățile cu potențial de risc în domeniul C.S.B/C.F.T.;

        ·         Sprijinirea Unităților de Informații Financiare, prin oferirea suportului necesar în vedrerea îmbunătățirii capacității analitice, în ceea ce privește identificarea activităților ilicite și a riscurilor flagrante;

        ·         A.M.L.A va putea, de asemenea, să solicite autorităților de supraveghere nefinanciare să investigheze posibile încălcări ale politicii Uniunii privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului de către întreprinderile și profesioniștii non-financiari (D.N.F.B.P.). Pentru a se asigura că se efectuează o astfel de supraveghere adecvată a întreprinderile și profesioniștii non-financiari, A.M.L.A va efectua evaluări periodice și va oferi asistență autorităților de supraveghere din aceste sectoare nefinanciare, asigurându-se astfel că standardele Uniunii sunt aplicate în mod corespunzătorși consecvent;

        ·         A.M.L.A va asigura cooperarea între unitățile de informații financiare, precum și între unitățile de informații financiare și alte autorități competente, cu scopul dezvoltarii unor metode adecvate de detectare, analiză și diseminare a tranzacțiilor suspecte în cazul infracțiunilor de spălare de bani și finanțarea terorismului cu caracter transfrontalier.

        3.       Entitățle vizate de activitatea autorității pentru combaterea spălării banilor.

Entitățile ce vor fi vizate pentru supraveghere directă continuă de către noua autoritate europeană sunt cele care desfășoară o „afacere financiară relevantă”, care sunt active într-un număr semnificativ de state membre și au un profil de risc în unul sau mai multe dintre acele state membre. Procesul de selecție se va baza pe criterii obiective centrate pe activitatea transfrontalieră și clasificarea riscurilor.

Aceste entități includ:

        ·         Instituții de credit care operează în cel puțin 7 state membre;

 ·        
Alte instituții financiare (inclusiv firme de investiți, instituții de monedă electronică, furnizori de servicii de plată, întreprinderi de asigurări de viață și intermediari de asigurări de viață) care își desfășoară activitatea în cel puțin 10 state membre;

        ·         Va fi, de asemenea, posibil ca A.M.L.A să supravegheze direct alte entități vizate, care nu îndeplinesc neapărat criteriile menționate mai sus, prin declanșarea unei proceduri speciale. Această procedură poate fi folosită de către A.M.L.A în circumstanțe excepționale, respectiv anume atunci când, nerespectarea de către o entitate a obligațiilor sale privind combaterea spălării banilor/a finanțării terorismului nu sunt tratate eficient și adecvat de către autoritățile competente naționale.

Potrivit Comisiei Europene, A.M.L.A urmează să fie înființată până în 2023 și să devină operațională până în 2024, ceea ce înseamnă că entățile vizate ar trebui să înceapă să implementeze mecanisme interne adecvate și eficiente de prevenire a spălării banilor și să efectueze o monitorizare efectivă și continuă a clienților și tranzacțiilor pentru a detecta potențialele profiluri de risc.

Deși locația în care își va desfășura activitatea noua autoritate europeană pentru combaterea spălării banilor sa nu a fost încă determinată, orașul Viena este considerat la acest moment ca fiind cea mai probabilă alegere pentru stabilirea noului sediului A.M.L.A.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3231 / 9197
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
    Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
    Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
    Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
    Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
    Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
    Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
    O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
    Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
    RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
    CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...