ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Autorizarea CBAM - ce trebuie să facă importatorii vizați de taxa pe carbon în 2025 pentru a nu risca blocarea operațiunilor în 2026?

28 Noiembrie 2024   |   Vladislav Dabija, Senior Manager, și Sorin Popa, Senior Consultant, Global Trade Advisory, Deloitte România

Ținând cont de faptul că operatorii economici vor putea solicita obținerea statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca aceștia să analizeze anticipat îndeplinirea criteriilor necesare și să înceapă pregătirea documentelor și procedurilor în vederea autorizării.

 
 
Planul de implementare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), instituit prin Regulamentul Uniunii Europene 956/2023, prevede că, pentru a putea importa mărfuri vizate de taxa pe carbon pe piața uniunii începând cu anul 2026, importatorii și reprezentanții vamali care acționează indirect pentru clienții lor trebuie să dobândească, până atunci, statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul este unul complex și poate dura până la o jumătate de an, astfel că cei interesați trebuie să înceapă demersurile cât mai curând.

În acest scop, Comisia Europeană a publicat, la sfârșitul lunii octombrie, proiectul de regulament pentru înființarea registrului CBAM și proiectul de regulament pentru obținerea statutului de declarant autorizat CBAM. Acesta din urmă stabilește procedura pe care solicitanții trebuie sa o urmeze începând cu 31 decembrie 2024 pentru a putea obține statutul de declarant autorizat CBAM.

 

Proiectul de regulament pentru obținerea statutului de „declarant autorizat CBAM”

Pentru obținerea statutului, operatorii economici vor depune o solicitare către autoritatea națională competentă, Ministerul Finanțelor, în cazul României, prin intermediul registrului electronic CBAM, care trebuie însoțită de documente și informații detaliate (conform proiectului de regulament) care să demonstreze îndeplinirea criteriilor de acordare prevăzute de legislația CBAM.

Unul din criteriile pe care solicitanții trebuie să le îndeplinească pentru a obține statutul este să nu fi încălcat grav sau repetat legislația fiscală și vamală, normele privind abuzul de piață sau regulamentele CBAM. Potrivit proiectului de regulament, pentru a constata îndeplinirea acestui criteriu, autoritățile competente ar putea solicita documente precum certificatul de cazier judiciar al operatorului în cauză și al persoanelor fizice implicate în conducerea acestuia. 

Un alt criteriu prevăzut de regulamentul CBAM este demonstrarea capacităților financiare și operaționale ale solicitantului de a îndeplini obligațiile care îi revin în baza mecanismului. În acest scop, proiectul de regulament prevede că solicitantul nu va obține statutul de declarant autorizat dacă este subiectul unei proceduri de faliment sau dacă are întârzieri la plata taxelor. 

Totodată, proiectul de regulament prevede că solicitantul trebuie să depună, odată cu cererea, documente prin care să demonstreze că are capacitatea financiară să-și îndeplinească obligațiile care îi revin în legătură cu regulamentul CBAM (să achiziționeze certificatele aferente emisiilor încorporate în mărfurile importate). Printre documentele pe care solicitantul ar putea să le depună în acest scop se numără contul de profit și pierderi, bilanțurile financiare și situația fluxurilor de numerar. 

Tot pentru a demonstra îndeplinirea acestui criteriu, proiectul de regulament prevede că solicitantul ar trebui să dețină o structură organizațională clară și să aibă implementate proceduri de control pentru achiziția și predarea certificatelor CBAM.

 

Termene pentru eliberarea autorizației

În cadrul procedurii de acordare a statutului, autoritatea competentă trebuie să inițieze, prin intermediul registrului electronic, o consultare cu celelalte state membre UE, în termen de 45 de zile calendaristice de la primirea cererii, prin care acestea din urmă să confirme că nu au obiecții cu privire la acordarea statutului de declarant autorizat și că solicitantul nu a făcut obiectul unei cereri de autorizare, nu deține și nu i s-a revocat o astfel de autorizație în alt stat membru. 

Autoritatea competentă va determina termenul în care celelalte state membre pot răspunde la consultare, în funcție de valoarea și volumul importurilor și de profilul de risc al solicitantului, dar acesta nu poate depăși 15 zile lucrătoare.

Solicitanții care nu au fost stabiliți în UE pe parcursul ultimelor două exerciții financiare anterioare anului în care depun cererea sunt obligați, conform regulamentului, să constituie, să monitorizeze și să înscrie în registrul CBAM o garanție, care va fi calculată de autoritatea competentă astfel încât să acopere valoarea certificatelor CBAM pe care declarantul ar trebui să le cumpere și să le predea autorităților în contul importurilor efectuate.

Per total, autoritățile vor avea la dispoziție un termen de 120 de zile calendaristice de la primirea cererii să o evalueze, iar în cazul în care vor solicita documente sau informații suplimentare de la solicitant, termenul poate fi prelungit cu încă 30 de zile, la care se adaugă alte 30 de zile în care operatorii în cauză să prezinte documentele necesare.

Astfel, având în vedere termenele de soluționare menționate în proiectul de regulament, cei interesați de obținerea autorizației de declarant CBAM ar trebui să înceapă demersurile necesare cât mai rapid, astfel încât să își asigure îndeplinirea obligațiilor aferente începând cu ianuarie 2026.

 

Ce prevede proiectul de regulament pentru înființarea registrului CBAM

Conform regulamentului CBAM, Comisia Europeană are obligația înființării „registrului CBAM”, sub forma unei baze de date electronice securizate, care să creeze cadrul tehnic necesar pentru îndeplinirea obligațiilor impuse prin regulament și care să permită interconectarea cu alte sisteme vamale și ne-vamale. 

Potrivit proiectului de regulament, registrul CBAM va fi format din portalul dedicat declaranților, portalul dedicat operatorilor de instalații din afara UE, portalul dedicat autorităților naționale competente și portalul dedicat Comisiei Europene. 

În funcție de tipul de utilizator, fiecare portal va permite efectuarea unui set unic de operațiuni. De exemplu, portalul operatorilor va permite să se includă în registrul CBAM date referitoare la operator, la instalațiile de producție și informații despre mărfurile produse în acele instalații, în timp ce portalul declaranților va permite înregistrarea solicitărilor de acordare și de revocare a statutului de declarant autorizat.

 

Recomandări pentru companiile implicate

Ținând cont de faptul că operatorii economici vor putea solicita obținerea statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca aceștia să analizeze anticipat îndeplinirea criteriilor necesare și să înceapă pregătirea documentelor și procedurilor în vederea autorizării

Totodată, având în vedere termenul maxim de soluționare a cererii, de 180 de zile, și numărul mare de potențiale solicitări de înregistrare, este indicat ca agenții economici să demareze procedura de obținere a statutului cât mai devreme, astfel încât să elimine orice risc legat de întârzierea obținerii acestuia și de blocare a operațiunilor de import de mărfuri CBAM.

În plus, dat fiind faptul că unul dintre criteriile de acordare a autorizației de declarant CBAM este legat de conformarea la cerințele de raportare CBAM - solicitantul să nu fi încălcat grav sau repetat reglementările aferente  -, importatorii de produse supuse taxei pe carbon trebuie să se asigure că respectă toate obligațiile de raportare în perioada tranzitorie, pentru a evita respingerea solicitării de acordare a statutului de declarant autorizat.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 25 / 9079
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    RTPR semnează a 28-a tranzacție de private equity din ultimii 2 ani. Firma de avocați a asistat cu succes Abris Capital Partners în exit-ul din Pehart Grup
    Consolidare pe piață agricolă pentru un jucător important din domeniul comerțului cu produse agricole și de morărit, prin finanțarea asistată de Bulboacă și Asociații
    Schoenherr își extinde Italian Desk într-o structură inovatoare la nivelul Europei Centrale și de Est
    Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 mil. € pentru clădirea de birouri Unirii View din București. Claudia Chiper (partener) a coordonat echipa
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
    Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
    Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
    CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...