ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Câteva zile până la termenul limită de depunere a situațiilor financiare anuale: Atenție la amenzile majorate și la alte consecințe pentru companii

20 Mai 2024   |   Camelia Niță (Director) și Ioana Massier (Manager) - PwC

Întocmirea situațiilor financiare devine din ce în ce mai provocatoare ținând cont de complexitatea crescută a conformării financiar-contabile și fiscale.

 
 
Ultima zi de depunere, fără a risca amenzi, a situațiilor financiare ale anului 2023 pentru firmele care au exercițiul financiar identic cu anul calendaristic este 29 mai 2024. Spre deosebire de anii anteriori, noutatea în 2024 este că amenzile nu mai pot fi plătite la jumătate din valoarea lor, facilitatea fiind eliminată prin Legea nr. 296/2023, și, prin urmare, pot depăși 10.000 lei, o sumă relevantă pentru multe societăți. Însă pe lângă amenzi, consecințele nedepunerii situațiilor financiare sunt multiple, atât operaționale în activitatea companiei, cât și pentru persoanele responsabile, administratorii și nu numai.

Dacă ne referim la amenzi, acestea pot ajunge până la 4.500 lei pentru depunerea cu întârziere sau până la 5.000 lei dacă nu sunt deloc depuse. Trebuie menționat că, împreună cu situațiile financiare, se depun și alte rapoarte, iar amenzile în cazul acestora ajung până la 5.000 lei, iar cele pentru nerespectarea prevederilor referitoare la întocmirea declarației privind asumarea răspunderii pentru întocmirea situațiilor financiare anuale de către administrator (sau a altei persoane cu atribuții similare) sunt de până la 10.000 lei.


Prin urmare, amenzile ce pot fi aplicate în legătură cu situațiile financiare și documentele conexe pot depăși  suma de 10.000 lei. Contravenţiile menționate anterior și amenzile aferente sunt prevăzute la art. 41, respectiv art. 42 din Legea contabilităţii nr. 82/1991.

Este important de menționat și că prezentarea de situații financiare care conțin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare, este amendată contravențional cu sume cuprinse între 200 și 1.000 de lei. De asemenea, nerespectarea obligativității cu privire la auditarea situațiilor financiare și organizarea auditului intern poate duce la amenzi de până la 40.000 lei și respectiv 100.000 lei.

Alte consecințe importante

Însă nu doar amenzile pot avea impact negativ asupra activității unei firme în cazul nedepunerii situațiilor financiare și a rapoartelor însoțitoare, în termenele legale. Consecințele sunt multiple, de exemplu:
●    îngreunarea accesului la credite bancare;
●    îngreunarea achiziționării unor bunuri in leasing;
●    potențiale complicații în desfășurarea unui control fiscal;
●    îngreunarea obținerii unui certificat fiscal;
●    potențial impact negativ în activitatea operațională în cazul participării la licitații.

Având în vedere faptul că în unele licitații sunt cerute cazierele fiscale ale companiilor participante, înscrierea în aceste caziere a faptelor care constituie contravenţii ar putea avea impact negativ în evaluarea ofertelor depuse. Faptele care sunt înscrise în cazierul fiscal al unei companii sunt menționate în Anexa Hotararii Nr. 1000 din 23 decembrie 2015.

Totusi, în situația în care amenzile sunt achitate, precum și în alte cazuri prevăzute de lege, autoritățile fiscale pot proceda la scoaterea din evidență a faptelor înscrise în cazierul fiscal.

Pentru exercițiul financiar 2023, Ordinul 5394/2023 specifică principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor.

Cine, ce și unde trebuie sa depună

Potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, art. 28 (1), societățile comerciale și celelalte  persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) - (4) au obligația să întocmească situaţii financiare anuale.
Situațiile financiare anuale trebuie însoțite de următoarele documente:
●    raportul administratorilor care poate sa includa și o declarație nefinanciară, în funcție de anumite criterii;
●    raportul de audit, daca este cazul
●    raportul comisiei de cenzori, după caz
●    raportul privind plăţile către guverne, dupa caz
●    propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile
●    o declaraţie scrisă a administratorului, ordonatorului de credite sau a altei persoane care are obligaţia gestionării entităţii respective, prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea Situațiilor Financiare anuale.
Referitor la declarația nefinanciară, atât Ordinul 1802/2014, cât și Ordinul 2844/2016 menționează că entitățile care, la data bilanţului, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar includ în raportul administratorilor o declaraţie nefinanciară care include mai multe detalii menționate de aceste Ordine emise de Ministerul de Finante.

În anumite condiții, entitățile pot întocmi un raport separat care cuprinde informaţiile cerute pentru declaraţia nefinanciară, entitatea respectivă fiind scutită de obligaţia de a întocmi aceasta declaratie.

Potrivit Legii contabilității nr.82/1991, persoanele prevăzute de aceasta depun un exemplar al situațiilor financiare anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice.

Depunerea acestora se face prin intermediul portalului pentru acces la servicii de guvernare electronică - www.e-guvernare.ro.

Persoane responsabile

Răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare și depunerea lor este a administratorului sau a ordonatorului de credite sau a altei persoane care are obligaţia gestionării entităţii respective iar acesta emite o declarație scrisă și confirmă faptul că:
●    politicile contabile utilizate la întocmirea Situațiilor Financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
●    situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziției financiare, performanței financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată;
●    persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.

Totuși, amenzile din legea contabilității se suportă de persoanele vinovate, deci nu doar de administrator  sau persoanele cu atribuții similare și, de aceea, este critic ca toate persoanele implicate în procesele operaționale și financiare să execute sarcinile cu responsabilitate, în conformitate cu cerințele legale.

Concluzie


Întocmirea situațiilor financiare devine din ce în ce mai provocatoare ținând cont de complexitatea crescută a conformării financiar-contabile și fiscale. De aceea, în contextul digitalizării și al transformărilor generate de utilizarea tehnologiilor avansate, pentru a putea gestiona eficient și efectiv toate procesele interne ale unei companii directorii acestora apelează la diverse strategii.

Însă nu doar minimizarea riscurilor legate de conformare este pe agenda directorilor, ci si obținerea de informații valoroase din procesele de conformare, informații care sa ajute top managementul  să ia deciziile potrivite, aliniate cu obiectivele de dezvoltare ale companiilor. Astfel, o soluție pentru a rezolva aceste obiective este conectarea tuturor proceselor de conformare în trei pași: utilizând diverse platforme digitale; desemnând o persoana responsabilă pentru conformitate și  dezvoltând rapoarte cu indicatori semnificativi.





 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1551 / 10233
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni AT1 de 500 milioane Euro lansată de Banca Transilvania pe piețele externe
    Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
    Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
    Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
    Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
    Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
    Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
    LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...