
CDR: Considerăm ‘parţial neclare’ în special măsurile care vizează şomajul tehnic
25 Martie 2020
AGERPRESConform reprezentanţilor CDR, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de şomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu şi să vizeze toate categoriile de angajaţi şi companii impactate, nu doar o parte dintre acestea.
Măsurile adoptate de către Guvern prin OUG 30/2020, menite să sprijine mediul de afaceri şi angajaţii din România, în special cele referitoare la şomajul tehnic, sunt încă insuficiente şi parţial neclare, susţine Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), într-un comunicat.
"Coaliţia pentru Dezvoltarea României - CDR a luat act de măsurile recent adoptate şi apreciază eforturile depuse de Guvern de a găsi soluţii cu care să vină în ajutorul angajaţilor şi companiilor afectate de pandemia COVID-19, însă subliniază că aceste măsuri trebuie să fie clare, simple şi aplicate în mod echilibrat şi să vizeze toate persoanele şi companiile afectate de pandemie. Încă de la începutul declarării pandemiei, CDR a formulat o serie de propuneri pentru măsuri concrete care să vină în sprijinul companiilor aflate în dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situaţiei de urgenţă, precum: soluţii de flexibilizare a muncii, suport pentru şomaj tehnic pentru toţi angajaţii şi companiile impactate, simplificare, digitalizare şi eliminarea birocratizării. Toate aceste propuneri sunt menite să asigure atât protecţia salariaţilor şi a clienţilor noştri, dar şi perenitatea locurilor de muncă, asigurarea continuităţii unor activităţi economice şi limitarea impactului negativ al acestei situaţii asupra competitivităţii economice a României pe termen lung. Analizând măsurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, considerăm încă insuficiente şi parţial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, în special cele care vizează şomajul tehnic", se menţionează în comunicat.
"Coaliţia pentru Dezvoltarea României - CDR a luat act de măsurile recent adoptate şi apreciază eforturile depuse de Guvern de a găsi soluţii cu care să vină în ajutorul angajaţilor şi companiilor afectate de pandemia COVID-19, însă subliniază că aceste măsuri trebuie să fie clare, simple şi aplicate în mod echilibrat şi să vizeze toate persoanele şi companiile afectate de pandemie. Încă de la începutul declarării pandemiei, CDR a formulat o serie de propuneri pentru măsuri concrete care să vină în sprijinul companiilor aflate în dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situaţiei de urgenţă, precum: soluţii de flexibilizare a muncii, suport pentru şomaj tehnic pentru toţi angajaţii şi companiile impactate, simplificare, digitalizare şi eliminarea birocratizării. Toate aceste propuneri sunt menite să asigure atât protecţia salariaţilor şi a clienţilor noştri, dar şi perenitatea locurilor de muncă, asigurarea continuităţii unor activităţi economice şi limitarea impactului negativ al acestei situaţii asupra competitivităţii economice a României pe termen lung. Analizând măsurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, considerăm încă insuficiente şi parţial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, în special cele care vizează şomajul tehnic", se menţionează în comunicat.
Conform reprezentanţilor CDR, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de şomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu şi să vizeze toate categoriile de angajaţi şi companii impactate, nu doar o parte dintre acestea.
"Măsura nu reuşeşte să adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi închise. Considerăm ca fiind vitală sprijinirea tuturor activităţilor afectate, nu doar a celor care sunt închise prin deciziile autorităţilor sau unde angajatorii se află în prezent în incapacitate de a plăti salariile. Măsurile trebuie să aibă şi un caracter preventiv pentru a evita efecte negative şi în viitor, nu doar în prezent. Trebuie să existe un sprijin acordat în mod nediscriminatoriu şi balansat, pentru a evita efectele negative asupra economiei pe termen scurt, mediu şi lung. În acest sens considerăm necesar să se elimine limita maximă de 75% pentru numărul persoanelor ce pot fi trimise în şomaj tehnic, lăsând la decizia fiecărui agent economic să-şi dimensioneze personalul activ versus cel în şomaj tehnic în funcţie de nevoile rezultate din activitatea economică efectivă", subliniază Coaliţia.
În viziunea reprezentanţilor mediului de afaceri, în forma actuală a OUG este foarte important să fie clarificate de urgenţă o serie de aspecte.
Astfel, CDR reclamă faptul că nu este clar mecanismul prin care indemnizaţia de şomaj tehnic ajunge la salariat, pentru că "aşa cum este în acest moment stipulat în OUG, există riscul ca plata pentru munca prestată în luna martie să poată fi făcută către angajat cel mai devreme în luna mai".
De asemenea, se aduce în discuţie modul în care se aplică plafonarea indemnizaţiei de şomaj tehnic. "OUG prevede reducerea cuantumului indemnizaţiei de şomaj de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres dacă această plafonare se referă doar la cuantumul indemnizaţiei care este suportat din bugetul asigurărilor pentru şomaj, angajatorul putând plăti din fonduri proprii diferenţa de indemnizaţie până la valoarea maximă prevăzută de Codul muncii sau negociată cu partenerii sociali, după caz", avertizează membrii Coaliţiei.
Pe de altă parte, se face referire la condiţia neclară faţă de formularea de a fi în incapacitate de plată a salariilor tuturor salariaţilor. "Nu este clar cum va fi evaluată aceasta în funcţie de specificul fiecărui sector: de exemplu, dacă aceasta se raportează doar la salariaţii afectaţi de măsura şomajului sau la toţi salariaţii societăţii. Nu este justificat să nu beneficieze de suport şi acei angajatori care pot plăti o parte dintre salariaţi, a căror activitate nu a fost încă afectată", sunt de părere reprezentanţii CDR.
Pe lista aspectelor considerate de către mediul de afaceri neclare se mai află: diminuarea încasărilor (nu este clar ce încasări sunt vizate şi dacă sunt vizate doar încasările din activitatea redusă - exemplu: situaţia angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activităţi), indemnizaţia să fie scutită de plata taxelor şi contribuţiilor, în vederea simplificării acestei proceduri, ipoteza referitoare la incapacitatea de a plăti salariile se referă la reducerea activităţii (este necesar să se clarifice dacă rambursarea indemnizaţiei se aplică şi în ipoteza întreruperii temporare a activităţii (reducerea nu este întotdeauna o opţiune).
"Menţionăm că toate aceste nelămuriri legate de eligibilitatea companiilor trebuie clarificate urgent, existând riscul, chiar şi pentru companiile de bună credinţă, să fie în situaţia de a nu completa corect declaraţiile pe proprie răspundere din cauza lipsei de claritate a reglementărilor. CDR semnalează nevoia adoptării în continuare şi a altor măsuri suplimentare faţă de cele anunţate până în prezent. Astfel de măsuri au fost propuse şi comunicate deja prin organizaţiile membre în dialogul direct cu Guvernul. CDR îşi reafirmă disponibilitatea de a continua dialogul cu autorităţile, esenţială în această perioadă dificilă fiind şi viteza de reacţie la fenomenele economice cu care se confruntă companiile (...) Sunt necesare măsuri de sprijin pentru orice companie românească mică, medie sau mare şi pentru orice industrie care sunt în situaţia de a-şi suspenda sau închide parţial sau în totalitate activitatea. Fără a fi acordate aleatoriu, aceste măsuri trebuie să fie cât mai puţin birocratice. Considerăm că este necesară evitarea pericolului ca, prin actele legislative subsecvente, să se aducă elemente suplimentare care să facă diferenţiere între tipuri de companii şi care să limiteze nejustificat accesul la instrumentele puse la dispoziţie prin OUG 29 şi OUG 30", precizează sursa citată.
Coaliţia pentru Dezvoltarea României este o iniţiativă privată, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi şi reuneşte organizaţii cum sunt: Camera Americană de Comerţ în România (AmCham), Camera Franceză de Comerţ în România (CCIFER), Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerţ şi Industrie Română-Germană (AHK), Romanian Business Leaders (RBL), Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Confederaţia Patronală Concordia şi Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Companiile reprezentate de către cele 25 de organizaţii de afaceri membre CDR angajează peste un milion de oameni şi generează aproximativ 50% din PIB.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9249 / 9699 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...