ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CNA interzice farmaciilor să publice promoții la suplimentele alimentare: Care ar putea fi efectele

30 Iunie 2025   |   Lucian Bozian (Avocat) și Andreea Toncu (Avocat) - D&B David si Baias

Măsura de interzicere a reclamei pentru promoții la suplimente alimentare prezente în farmacii ar putea genera efecte contrare scopului său declarat, inclusiv efecte de distorsionare a concurenței libere.

 
 
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a adoptat în data de 25 iunie 2025 un nou Cod de reglementare a conținutului audiovizual care interzice, printre altele, publicitatea efectuată de farmacii la promoțiile aferente suplimentelor alimentare: „Art. 154 – (1) Este interzisă (…) promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare.” CNA pare să acționeze contrar scopului protejării publicului, liberei concurenței și recomandărilor Consiliului Concurenței, deși a furnizat acestuia informații în cadrul studiului privind piețele medicamentelor OTC și suplimentelor alimentare și chiar a fost supusă în trecut unei investigații a autorității de concurență.  

 
Măsura de interzicere a reclamei pentru promoții la suplimente alimentare prezente în farmacii ar putea genera efecte contrare scopului său declarat, inclusiv efecte de distorsionare a concurenței libere. Crearea unui mediu concurențial corect și transparent duce la scăderea prețurilor pentru consumator, ceea ce este în interesul acestuia. Conform regulilor concurențiale, dar și în contextul economic actual, orice măsură care ar putea conduce la reducerea competitivității și la posibila creștere artificială a prețurilor trebuie cântărită cu atenție. 
 
1.    Poziția Consiliului Concurenței cu privire la publicitatea aferentă suplimentelor alimentare 
 
În 2022, Consiliul Concurenței a publicat un amplu raport în urma studiului efectuat cu privire la producția și comercializarea medicamentelor OTC și suplimentelor alimentare. În acest context, autoritatea de concurență a subliniat următoarele: „în majoritatea piețelor de medicamente şi în cazul majorității brandurilor de suplimente analizate, publicitatea din domeniul audiovizualului este cea mai importantă formă de publicitate(...) Prin intermediul unei reclame difuzate pe un canal național de televiziune companiile pot disemina informații cu privire la caracteristicile, calitatea şi chiar prețurile produselor într-un mod eficient, acoperind tot teritoriul țării.” 
 
Considerând că publicitatea este un factor esențial atât pentru corecta informare sau educare tehnică a publicului larg, cât și pentru ca operatorii economici să își facă produsele cunoscute în mod eficient, Consiliul Concurenței a recomandat autorităților competente modificarea cadrului legislativ în sensul de a permite existența unui număr cât mai mare de canale de publicitate pentru medicamente OTC și suplimente alimentare (inclusiv platforme online și aplicații mobile), cu reglementarea conținutului permis, a frecvenței și/sau a succesiunii de difuzare a mesajelor. 
 
2.    Statutul juridic reglementat și controlul promovării suplimentelor alimentare 
 
Comercializarea suplimentelor alimentare este supusă unui set de norme stricte care reglementează atât punerea pe piață, cât și corecta informare a consumatorilor. Concret, suplimentele alimentare promovate sunt deja supuse unui control tehnic și sanitar prealabil cu privire la conținut, dar și cu privire la materialele publicitare asociate (aviz ANMDMR pentru materiale, obligația avertismentelor standard etc.). 
 
3.    Rolul farmacistului în consilierea preventivă  
 
În farmacie, recomandarea suplimentelor alimentare se face de specialiști licențiați, asigurând claritatea mesajelor și corecta informare a pacientului. Promovarea ofertelor prin canale audiovizuale ori online orientate către farmacii ajută populația să se adreseze unui canal de vânzare pregătit din punct de vedere profesional să le acorde consultanță și îndrumări de specialitate, adaptate atât nevoilor pe care consumatorii doresc să le adreseze, cât și stării lor generale de sănătate, cu scopul prevenirii interacțiunii cu alte produse (medicamente sau suplimente alimentare). 
 
4.    Impactul negativ asupra consumatorilor  
  
Interzicerea comunicării promoțiilor va împiedica pacienții să beneficieze de reduceri de preț și va crea confuzie în rândul acestora cu privire la existența unor prețuri competitive în farmacii. O promoție care nu poate fi promovată nu va avea sens economic și nu va ajunge la cunoștința consumatorului, care ar putea achiziționa aceleași produse la prețuri mai mari. În contextul economic actual, o astfel de măsură este inoportună și contradictorie interesului public, putând să limiteze accesul persoanelor cu venituri mici la suplimente alimentare. 
 
5.    Principiul de tratament egal pentru toate unitățile comerciale 
 
Din punct de vedere legal, suplimentele sunt alimente speciale și pot fi comercializate prin orice magazin alimentar, magazin naturist, benzinarii sau orice alt timp de unitate comercială (inclusiv magazine online). Interdicția aplicată exclusiv farmaciilor produce discriminare nejustificată între canalele de vânzare, deoarece comunicarea promoțiilor prin farmacie se face deja sub incidența unor reguli mai stricte decât pentru alte canale de vânzare (aviz ANMDMR pentru materiale, obligația avertismentelor standard). Pe baza celor de mai sus, introducerea unei interdicții suplimentare aplicabilă exclusiv farmaciilor nu pare să aibă un fundament de siguranță medicală, ci este de natură să îndepărteze pacientul de un mediu concurențial și profesional corect. 
 
Din considerente legate de identificarea unor reclame la promoții pe alte canale de vânzare (e.g. din magazine online, magazine naturiste etc.) consumatorii ar putea fi stimulați să achiziționeze suplimente din surse unde calitatea informației, originea sau veridicitatea produsului nu sunt supuse unui control suficient de strict și unde nu beneficiază de consultanță de specialitate, aceste aspecte fiind de natură să producă grave prejudicii asupra sănătății consumatorului.  

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1 / 9703
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
    CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
    “Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
    CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
    O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...