
Cum se schimbă operațiunile transfrontaliere de fuziuni și achiziții
18 August 2023
Mihaela Popescu (senior attorney at law) și Alexandra Șmahon (attorney at law) - Schoenherr și Asociații SCAPrin aceste modificări, România se aliniază noului cadru consolidat introdus la nivelul UE pentru operațiunile transfrontaliere, care asigură în același timp protecția angajaților, a creditorilor și a acționarilor/ asociaților minoritari pe piața internă.
![]() |
Prin aceste modificări, România se aliniază noului cadru consolidat introdus la nivelul UE pentru operațiunile transfrontaliere, care asigură în același timp protecția angajaților, a creditorilor și a acționarilor/ asociaților minoritari pe piața internă.
Legea nr. 222/2023 pune în aplicare dispozițiile Directivei Mobilitate referitoare la fuziunile, transformările, precum și divizările transfrontaliere prin constituirea unei noi societăți ca urmare a divizării complete și divizării parțiale/ desprinderii în interesul asociaților, sau a divizării prin separare/ desprindere în interesul societăților.
Principalele modificări în ceea ce privește operațiunile transfrontaliere sunt următoarele:
§ simplificarea procesului privind operațiunile transfrontaliere (informațiile necesare de la autoritățile publice vor fi obținute direct de către Registrul Comerțului, sistemul interconectat al registrelor comerțului din UE, posibilitatea de a publica proiectul de fuziune pe website-urile societăților);
§ secțiunea de raport pentru acționari/ asociați întocmită de către administratori sau organul de conducere relevant, auditul și raportul expertului independent nu mai sunt necesare în cazul (i) societăților cu răspundere limitată cu asociat unic, (ii) dacă acționarii/ asociații societății participante renunță la dreptul de a primi secțiunea de raport de la administratori sau (iii) dacă toți acționarii/ asociații tuturor societăților participante renunță la dreptul de a primi auditul și raportul expertului independent;
§ dispoziții speciale privind protecția angajaților:
- administratorii sau organul de conducere relevant trebuie să asigure notificarea și implicarea angajaților în timpul operațiunii transfrontaliere;
- secțiunea de raport pentru angajați a directorilor sau a organului de conducere trebuie să includă cel puțin (i) implicațiile operațiunilor transfrontaliere asupra relațiilor de muncă și, dacă este cazul, măsurile necesare pentru menținerea acestor relații de muncă și (ii) orice modificări importante ale condițiilor de muncă/ angajare aplicabile sau legate de sediile societăților participante;
- dreptul reprezentanților angajaților sau, în cazul în care nu au fost desemnați reprezentanți, dreptul angajaților de a-și exprima opinia cu privire la secțiunea de raport privind angajații;
- în cazul în care în cadrul societății române rezultate din operațiunea transfrontalieră va funcționa un sistem de implicare a angajaților, administratorii sau organul de conducere relevant sunt obligați să asigure protecția drepturilor angajaților rezultate din acest mecanism timp de patru ani de data la care operațiunea transfrontalieră produce efecte;
§ se stabilește o procedură simplificată în cazul operațiunilor intra-grup cu privire la cerințele de aprobare, raportul administratorilor sau al organului de conducere relevant, auditul și raportul expertului independent și/sau alte etape procedurale;
§ dispoziții speciale pentru protecția acționarilor/ asociaților:
- dreptul acționarilor/ asociaților care se opun de a ceda acțiunile/ părțile sociale în schimbul unei compensații în numerar;
- dreptul de a contesta caracterul adecvat al compensației în numerar în fața unei instanțe românești;
- dreptul de a pretinde că rata de schimb a acțiunilor/ părților sociale pentru care își exercită dreptul de retragere nu este adecvată;
§ dispoziții speciale privind protecția creditorilor:
- creditorii pot solicita garanții adecvate în cazul creanțelor exigibile;
- timp de doi ani de la data la care operațiunea transfrontalieră produce efecte, orice cerere a creditorilor privind o creanță anterioară datei efectuării publicității proiectului privind operațiunea transfrontalieră la acea dată, în legătură cu acea creanță, poate fi adresată instanței române competente;
§ atribuțiile Registrului Comerțului de a revizui documentația privind operațiunile transfrontaliere, în cazul în care există indicii serioase că operațiunea este efectuată în scopuri abuzive sau frauduloase, care conduc la săvârșirea unei infracțiuni sau sunt destinate săvârșirii unei infracțiuni, și de a sesiza instanța română competentă. În cazul în care instanța constată că susținerile Registrului Comerțului sunt întemeiate, aceasta va respinge cererea de eliberare a unui certificat prealabil operațiunii transfrontaliere.
Toate aceste modificări sunt binevenite pentru a asigura un cadru sigur și integrat privind operațiunile transfrontaliere la nivelul UE. Cu toate acestea, rămâne de văzut în ce măsură procedura de aprobare a operațiunilor transfrontaliere s-ar putea prelungi în practică urmare a introducerii mecanismelor interne de protecție pentru informarea și consultarea angajaților și a creditorilor, precum și a drepturilor acționarilor/ asociaților de a se retrage din societate.
Articol scris de: Mihaela Popescu (senior attorney at law) și Alexandra Șmahon (attorney at law), avocați specializați în fuziuni și achiziții în cadrul Schoenherr și Asociații SCA
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2334 / 9936 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pentru a se conforma legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă | De vorbă cu Dan Dascălu (Partener) și Sonia Bălănescu (Managing Associate) - D&B David și Baias, despre prevederile legale în vigoare, combaterea acestui fenomen și modul în care poate fi diminuat riscul apariției unor litigii inițiate de salariați
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...