ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi: Activitatea ANPC în privinţa echipamentelor de protecţie necesare în contextul pandemiei şi a turismului nu a avut eficacitate maximă

08 Octombrie 2020   |   Agerpres

Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.

 
 
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a reacţionat cu promptitudine pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare, în contextul pandemiei, însă pentru domeniile privind echipamentele de protecţie şi activităţile turistice, activitatea instituţiei nu a avut o eficacitate maximă, conform Raportului de audit asupra activităţii privind protecţia consumatorilor, realizat de Curtea de Conturi.
 
"În calitatea sa de instituţie care veghează asupra respectării drepturilor consumatorilor, ANPC se poziţionează în cadrul instituţiilor din sfera de acţiune a măsurilor necesare în contextul pandemiei de COVID 19. Echipa de audit a remarcat promptitudinea cu care ANPC a reacţionat pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare. Astfel, ANPC a fost iniţiatorul măsurii de amânare a plăţii ratelor bancare cu 90 de zile, pentru românii cu credite ipotecare", se menţionează în raport.
 
Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.
 
"Pentru atingerea acestui obiectiv, au fost create grupuri de lucru compuse din reprezentanţi ai ANPC şi ai Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Menţionăm aceasta în contextul în care au avut loc acţiuni de amploare care nu au fost promovate suficient aşa încât să inducă un nivel de siguranţă printre consumatori", se mai arată în raport.
 
Auditul a remarcat faptul că pe site-ul ANPC nu a fost creată o secţiune distinctă COVID-19 care să cuprindă informaţii actuale prin care să fie îndrumaţi consumatorii în vederea soluţionării diferitelor probleme cu care se confruntă (ex. achiziţionarea diferitelor pachete turistice pentru sejururi ce nu mai pot fi efectuate din cauza limitărilor de circulaţie impuse, recuperarea sumelor achitate pentru transport aerian ce nu se mai poate efectua etc ) sau să fie publicate atenţionări cu privire la anumite produse precum echipamente de protecţie sau dezinfectanţi, astfel încât aceştia să poată identifica produsele contrafăcute.
 
De asemenea, auditul a remarcat o implicare mai puţin activă a ANPC în cazul echipamentelor de protecţie şi al turismului.
 
Astfel, referitor la echipamentele de protecţie necesare în contextul pandemiei COVID-19 (măşti, mănuşi, dezinfectanţi), ANPC a elaborat la finele lunii februarie 2020 o tematică naţională de control şi supraveghere a pieţei cu privire la modul de comercializare, de informare a consumatorilor, de afişare a preţurilor şi a modului de derulare a eventualelor promoţii pentru aceste echipamente de protecţie. La momentul finalizării prezentului audit de performanţă, controlul tematic la nivel naţional se află în desfăşurare, semnalează raportul.
 
În ceea ce priveşte activităţile turistice, s-a remarcat iniţiativa constând în comunicatul de presă din data de 26 februarie 2020, prin care ANPC a înştiinţat consumatorii despre întâlnirea avută în data 25.02.2020 cu reprezentanţi ai Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri şi cu preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, ocazie cu care au fost dezbătute măsurile care vor fi luate în contextul extinderii epidemiei de coronavirus, fiind discutate circumstanţele epidemiologice
naţionale, europene sau internaţionale şi modalităţile de soluţionarea a unor eventuale sesizări şi reclamaţii din partea consumatorilor.
 
Totodată, prin acest comunicat ANPC a recomandat consumatorilor să-şi continue planurile de călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal, specificându-se faptul că "din punct de vedere legal, persoanele care şi-au cumpărat vacanţe şi doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanţe inevitabile şi extraordinare, au posibilitatea să îşi recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare", conform OG nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative.
 
Ulterior, prin comunicatul de presă din data de 18 martie 2020, ANPC a furnizat consumatorilor interesaţi care aveau planuri de deplasare în perioada imediat următoare, recomandarea elaborării cererilor de restituire a banilor achitaţi către operatorii economici.
 
"În contextul actual, până la data finalizării misiunii de audit, marile agenţii de turism, prin toate mijloacele de comunicare recomandă consumatorilor în principal reprogramarea vacanţelor/concediilor/ excursiilor deja achitate, motivând faptul că deşi (aşa cum auditul a remarcat mai sus) există situaţii expres prevăzute de lege, în care agenţia turoperatoare este obligată la restituirea completă a sumelor achitate acest fapt ar genera o presiune financiară mare pentru aceştia, în cazul sumelor
achitate de consumatori şi transferate către furnizori, fiind un proces de durată, cu chemarea în garanţie a furnizorului printr-o procedură internaţională", precizează raportul.
 
În cazul biletelor de avion achitate de consumatori turoperatorilor cu privire la vacanţele în cauză, pentru zboruri cu companii aeriene care au anunţat oficial cu privire la anularea, suspendarea sau reprogramarea curselor respective, agenţiile de turism recomandă consumatorilor contactarea agenţiei de turism pentru a studia ce opţiuni oferă compania aeriană, punctual, în vederea sprijinirii acestora pentru reprogramarea zborului sau pentru a solicita companiei aeriene identificarea altor opţiuni pentru fiecare caz în parte.
 
"În consecinţă, cu privire la cele două domenii identificate mai sus, activitatea ANPC nu a avut o eficacitate maximă, întrucât demersurile sale legale nu s-au materializat în soluţii unitare care să maximizeze susţinerea consumatorilor în relaţia cu operatorii în contextul pandemiei coronavirusului", au concluzionat auditorii.
 
 În acest context, Curtea de Conturi recomandă intensificarea eforturilor inclusiv prin realizarea de întâlniri cu reprezentanţi ai asociaţiilor consumatorilor şi ai asociaţiilor de turism, în vederea identificării unor soluţii unitare de rezolvare problemelor apărute în efectuarea vacanţelor planificate şi achitate în contextul pandemiei COVID-19 pentru obţinerea asigurării că legislaţia în vigoare şi drepturile consumatorilor sunt respectate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7970 / 9155
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...