![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
De ce este importantă directiva privind reziliența entităților critice și ce trebuie să știe companiile vizate
17 Decembrie 2024
Ana Sebov, Director Forensic, PwC RomaniaDirectiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.
Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie.
Ce presupune directiva?
Directiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.
În temeiul Directivei privind reziliența entităților critice, țările membre UE vor trebui să efectueze evaluări ale riscurilor privind serviciile esențiale și vor trebui să identifice entitățile critice până în iulie 2026. Odată identificate ca fiind critice, aceste entități vor trebui să efectueze propriile evaluări ale riscurilor și să adopte măsuri de sporire a rezilienței pentru a preveni, răspunde și atenua incidentele care pot perturba furnizarea de servicii esențiale.
Directiva stabilește, de asemenea, norme pentru identificarea entităților critice de importanță europeană deosebită, respectiv dacă furnizează un serviciu esențial pentru șase sau mai multe țări UE.
De asemenea, companiile care operează în sectoare considerate critice trebuie să acorde o atenție deosebită implementării acestei directive, investind în tehnologii de securitate, formând personalul și colaborând cu autoritățile competente.
Calendarul implementării
Directiva impune un calendar strict pentru transpunerea în legislația națională și pentru identificarea entităților critice.
- Octombrie 2024: Statele membre UE încep să transpună directiva în legislația națională.
- Ianuarie 2026: Statele UE adoptă o strategie pentru creșterea rezilienței entităților critice.
- Iulie 2026: Statele UE desemnează și notifică entitățile critice.
- Într-un interval de nouă luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să efectueze evaluarea riscurilor.
- În zece luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să demonstreze conformitatea cu cerințele directivei.
Ce pași trebuie să urmeze entitățile vizate
Evaluarea riscurilor: Companiile trebuie să identifice și să evalueze în mod regulat toate riscurile potențiale care le-ar putea afecta operațiunile, inclusiv atacurile cibernetice, dezastrele naturale și terorismul.
Elaborarea unui plan de reziliență: Pe baza evaluării riscurilor, companiile trebuie să elaboreze un plan detaliat pentru a face față incidentelor și pentru a-și restabili rapid activitatea.
Formarea angajaților: Angajații trebuie să fie instruiți în mod regulat cu privire la cele mai bune practici de gestionare a riscurilor la care sunt expuse companiile.
Raportarea incidentelor: Companiile trebuie să raporteze imediat incidentele semnificative către autoritățile competente.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 50 / 9129 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Câți avocați au firmele de top în evidențele Baroului București la începutul anului 2025 | Ce firme au înregistrat creșteri semnificative de ”headcount” și câte și-au micșorat efectivele. Schimbări importante în Top 10: NNDKP are cei mai mulți avocați, Reff & Asociații urcă pe locul 4, după Filip & Company, iar DLA Piper iese din ”pluton”
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a noua ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose” | Cine sunt câștigătorii
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2024 | La nivel global, piața fuziunilor și achizițiilor a crescut cu 10% anul trecut, iar pe continentul European avansul a fost de 22%. CMS, în Top 10 consultanți juridici care au asistat cele mai multe tranzacții de M&A la nivel global, Clifford Chance se remarcă pe ”bătrânul continent”, iar Schoenher în Estul Europei, regiune în care Filip & Company a intrat în Top 25
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...