De ce este importantă directiva privind reziliența entităților critice și ce trebuie să știe companiile vizate
11 Decembrie 2024
Ana Sebov, Director Forensic, PwC RomaniaDirectiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.
Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie.
Ce presupune directiva?
Directiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.
În temeiul Directivei privind reziliența entităților critice, țările membre UE vor trebui să efectueze evaluări ale riscurilor privind serviciile esențiale și vor trebui să identifice entitățile critice până în iulie 2026. Odată identificate ca fiind critice, aceste entități vor trebui să efectueze propriile evaluări ale riscurilor și să adopte măsuri de sporire a rezilienței pentru a preveni, răspunde și atenua incidentele care pot perturba furnizarea de servicii esențiale.
Directiva stabilește, de asemenea, norme pentru identificarea entităților critice de importanță europeană deosebită, respectiv dacă furnizează un serviciu esențial pentru șase sau mai multe țări UE.
De asemenea, companiile care operează în sectoare considerate critice trebuie să acorde o atenție deosebită implementării acestei directive, investind în tehnologii de securitate, formând personalul și colaborând cu autoritățile competente.
Calendarul implementării
Directiva impune un calendar strict pentru transpunerea în legislația națională și pentru identificarea entităților critice.
- Octombrie 2024: Statele membre UE încep să transpună directiva în legislația națională.
- Ianuarie 2026: Statele UE adoptă o strategie pentru creșterea rezilienței entităților critice.
- Iulie 2026: Statele UE desemnează și notifică entitățile critice.
- Într-un interval de nouă luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să efectueze evaluarea riscurilor.
- În zece luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să demonstreze conformitatea cu cerințele directivei.
Ce pași trebuie să urmeze entitățile vizate
Evaluarea riscurilor: Companiile trebuie să identifice și să evalueze în mod regulat toate riscurile potențiale care le-ar putea afecta operațiunile, inclusiv atacurile cibernetice, dezastrele naturale și terorismul.
Elaborarea unui plan de reziliență: Pe baza evaluării riscurilor, companiile trebuie să elaboreze un plan detaliat pentru a face față incidentelor și pentru a-și restabili rapid activitatea.
Formarea angajaților: Angajații trebuie să fie instruiți în mod regulat cu privire la cele mai bune practici de gestionare a riscurilor la care sunt expuse companiile.
Raportarea incidentelor: Companiile trebuie să raporteze imediat incidentele semnificative către autoritățile competente.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1 / 9079 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Țuca Zbârcea & Asociații obține la Înalta Curte de Casație și Justiție o hotărâre definitivă privind daune de 3.500.000 lei acordate pentru abuz de drept procesual
RTPR semnează a 28-a tranzacție de private equity din ultimii 2 ani. Firma de avocați a asistat cu succes Abris Capital Partners în exit-ul din Pehart Grup
Consolidare pe piață agricolă pentru un jucător important din domeniul comerțului cu produse agricole și de morărit, prin finanțarea asistată de Bulboacă și Asociații
Schoenherr își extinde Italian Desk într-o structură inovatoare la nivelul Europei Centrale și de Est
Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 mil. € pentru clădirea de birouri Unirii View din București. Claudia Chiper (partener) a coordonat echipa
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...