Desenele și modelele față în față cu evoluția digitală
22 Noiembrie 2024
Andreea Bende, Partner și Narcis Codori, Associate - Baciu PartnersPrincipalele modificări aduse de Regulamentul (UE) nr. 2822/2024 și de Directiva (UE) nr. 2823/2024
În data de 18.11.2024 au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene două noi acte normative care vin să modifice legislației Uniunii Europene privind desenele și modelele, ca urmare a adoptării la data de 10 octombrie 2024, de către Consiliul European, a unui pachet de propuneri legislative.
Potrivit unui comunicat oficial al Consiliului1, scopul urmărit prin adoptarea pachetului constă în îmbunătățirea protecției desenelor și modelelor și în alinierea legislației la cerințele determinate de progresul tehnologic și industrial, ca urmare a implicațiilor generate/aduse de era digitală și trecerea către tehnologia imprimării 3D.
Noile reglementări vin cu o serie de modificări și clarificări importante, care pot fi foarte de folos producătorilor de piese aftermarket, creatorilor de conținut digital și nu numai.
Pachetul legislativ adoptat și publicat este format, în esență, din două acte normative – Directiva (UE) nr. 2024/2823 privind protecția juridică a desenelor și modelelor industriale („Directiva”) și Regulamentul (UE) nr. 2024/2822 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 6/2002 al Consiliului privind desenele sau modelele industriale comunitare și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2246/2002 al Comisiei („Regulamentul”).
Noile legi vin să reformeze vechiul cadru de reglementare în materie: Directiva 98/71/CE din data de 13 octombrie 1998 privind protecția juridică a desenelor și modelelor și Regulamentul (CE) nr. 6/2002 din 12 decembrie 2001 privind desenele sau modelele industriale comunitare.
Acest articol își propune să prezinte o parte dintre modificările aduse de pachetul legislativ2, considerate cele mai relevante din perspectiva noastră, fără să ofere o prezentare exhaustivă a tuturor noutăților legislative adoptate în acest moment.
Noutățile pe care le vom prezenta mai jos se regăsesc nu doar în corpul noului Regulament, ci și în corpul noii Directive. Astfel, se modifică, pe de o parte, legislația aplicabilă desenelor și modelelor UE, iar pe de cealaltă parte, prin noua Directivă se va asigura apropierea legislațiilor statelor membre, așa încât să nu mai existe diferențe semnificative între nivelul de protecție conferit desenelor și modelelor la nivel național, în fiecare dintre statele membre.
Modificări-cheie
1. Noutăți regăsite atât la nivelul Regulamentului, cât și al Directivei
1.1. Modificarea definițiilor
Definiția „desenelor sau modelelor” și definiția „produselor” se modifică, prin adăugarea unor referiri exprese la elemente dinamice și la elemente care nu sunt materializate în formă fizică.
Astfel, potrivit Regulamentului, „desenele sau modelele” sunt definite ca „aspectul exterior al unui produs sau al unei părți a acestuia, rezultat din caracteristicile, în special liniile, contururile, culorile, forma, textura și/sau materialele produsului în sine și/sau ale ornamentației acestuia, inclusiv din mișcarea, tranziția sau orice alt tip de animare a acestor caracteristici”3.
Totodată, „produsul” va fi „orice articol industrial sau artizanal, cu excepția programelor informatice, indiferent dacă este încorporat într-un obiect fizic sau se materializează în formă non-fizică (...)”4.
Ca urmare a acestor modificări, inclusiv mișcarea, tranziția sau orice fel de animare a aspectului exterior al unui produs vor putea fi înregistrate5 ca desene sau modele, iar, potrivit Directivei, desenele sau modelele vor putea fi reprezentate în orice formă de reproducere vizuală, inclusiv prin schițe, fotografii, videoclipuri, imagistică computerizată sau modelizare computerizată.
Devine, deci, evident, că și reprezentările grafice, fie ele statice sau dinamice, elementele pur digitale, modelele de printare 3D, interfețele grafice sau animațiile vor putea dobândi protecție ca desene sau modele UE sau, după transpunerea Directivei în legislațiile naționale, ca desene sau modele naționale.
1.2. Modificarea denumirilor
Se renunță la noțiunea de „desen sau model comunitar”, aceasta fiind înlocuită cu noțiunea „desen sau model industrial UE”, modificarea având rolul de a alinia formularea cu cea deja utilizată în domeniul mărcilor UE.
1.3. Modificarea obiectului protecției
Se clarifică obiectul protecției conferite prin lege desenelor și modelelor, noul Regulament și Directiva statuând clar că vor putea fi protejate6 acele caracteristici ale aspectului unui desen sau model înregistrat, care sunt prezentate în mod vizibil în cererea de înregistrare.
1.4. Titularul desenului / modelului se va putea opune unor noi tipuri de acte de utilizare
Se precizează expres faptul că titularul desenului / modelului se va putea opune inclusiv actelor de creare, descărcare, copiere, partajare sau distribuire a oricărui suport sau software care înregistrează desenul / modelul, pentru a permite realizarea și comercializarea sau utilizarea ulterioară a unui produs care încorporează desenul / modelul protejat.
Aceste modificări conferă un cadru legislativ mai clar, care ar trebui să faciliteze stoparea actelor de contrafacere petrecute inclusiv în mediul online.
1.5. Depozitele multiple
Un alt element de noutate, atât la nivelul Regulamentului, cât și la nivelul Directivei, vizează eliminarea cerinței ca, în cazul unui depozit multiplu, produsele care urmează să încorporeze desenele sau modelele sau cărora li se vor aplica desenele sau modelele să facă parte din aceeași clasă a Clasificării Locarno.
Prin urmare, depozitul multiplu va putea conține inclusiv desene și modele care vizează aceeași clasă a Clasificării de la Locarno.
1.6. Limitări ale drepturilor conferite de un desen / model
Se extinde sfera actelor de utilizare care nu necesită acordul titularului desenului / modelului.
Pe lângă actele de utilizare deja permise de legislația veche (spre exemplu, utilizarea în scop experimental, de citare sau predare), desenele sau modelele protejate vor putea fi utilizate de către terți, fără acordul titularului, și în scop de comentariu, critică sau parodiere.
Aceste modificări urmăresc alinierea dispozițiilor din materia desenelor și modelelor cu dispozițiile deja existente în materia dreptului de autor.
1.7. Instituirea cu titlu permanent a clauzei privind repararea
„Clauza privind repararea” devine o clauză de sine stătătoare (aceasta făcea parte și din vechiul regulament, dar cu titlu tranzitoriu), fiind menită să împiedice protejarea ca desen / model a designului pieselor de schimb componente ale unui produs complex, destinate strict reparării produsului complex, pentru a-i reda aspectul inițial.
După cum se poate observa din cele arătate mai sus, clauza privind reparațiile nu privește orice piesă de schimb, ci doar acele piese componente al căror aspect depinde de designul produsului complex și care sunt utilizate strict pentru a restaura înfățișarea inițială a produsului.
În cazul pieselor auto, de pildă, fabricantul pieselor originale, deținător al drepturilor asupra desenelor/modelelor aferente acestora, nu se va mai putea opune producției și comercializării pieselor de schimb ce transpun un desen identic (sau care nu produce o impresie de ansamblu diferită) de către comercianții de piese aftermarket, atunci când acestea sunt dedicate strict restaurării aspectului inițial al autoturismului.
Cu alte cuvinte, clauza privește piesele la vedere „must-match” (astfel de piese pot fi, spre exemplu, portierele auto aftermarket, identice ca aspect portierelor originale), iar scopul clauzei este să împiedice apariția unui monopol pe piața pieselor de schimb, protejând atât producătorii și comercianții aftermarket, cât și consumatorii deopotrivă, prin stimularea concurenței.
Producătorii și vânzătorii de piese vor fi ținuți, însă, să „informeze corespunzător” consumatorii despre originea comercială a pieselor și despre identitatea fabricantului, așa încât aceștia din urmă să poată alege informat între piesele concurenților de pe aceeași piață.
Potrivit ECAR (Campania europeană pentru libertatea pieței de piese și reparații7), la nivelul anului 2023, legislațiile naționale din statele membre încă nu erau uniformizate la acest capitol8. Unele state membre, printre care și România, încă protejează drepturile fabricanților asupra design-ului aferent acestor tipuri de piese.
Directiva (UE) nr. 2024/2823 vine însă să liberalizeze piața, uniformizând legislația în materie la nivelul statelor membre, prin implementarea uniformă a „clauzei privind repararea”.
IMPORTANT: Totuși, transpunerea Directivei nu va avea loc imediat: în statele în care legislația națională nu include deja o clauză privind repararea, legislația națională va putea continua să prevadă, până la 9 decembrie 2032, posibilitatea invocării drepturilor asupra desenelor / modelelor aferente pieselor de schimb must match, ce au fost depuse la înregistrare anterior datei de 8 decembrie 2024.
2. Noutăți regăsite la nivelul Directivei
2.1. Refuzul la înregistrare/nulitatea desenelor și modelelor care reproduc elemente din patrimoniul cultural
Statele membre vor avea posibilitatea să prevadă că înregistrarea unui desen sau model trebuie refuzată în cazul în care acesta conține o reproducere totală sau parțială a unor elemente aparținând patrimoniului cultural care sunt de interes național.
Totodată, statele membre vor avea posibilitatea de a reglementa un motiv de nulitate pentru desenele sau modelele deja înregistrate, în baza aceluiași temei.
2.2. Dreptul întemeiat pe utilizarea anterioară
În temeiul Directivei, persoana care poate demonstra că a utilizat cu bună-credință un desen sau model sau a făcut pregătiri serioase în vederea utilizării acestuia, anterior datei de depunere a cererii de înregistrare de către un terț sau înainte de data dobândirii priorității, va fi îndreptățită să exploateze în continuare desenul sau modelul, în scopurile pentru care deja l-a utilizat sau în scopurile pentru care a făcut pregătiri, atâta timp cât acesta nu reprezintă o copie a desenului sau modelului depus spre înregistrare de terț.
2.3. Motive de nulitate
Sfera motivelor de nulitate aplicabile desenelor și modelelor, care devin obligatorii pentru statele membre, se extinde.
Spre exemplu, dacă in temeiul vechii Directive nr. 98/71 Statele Membre puteau alege dacă să reglementeze sau nu, ca motiv de nulitate, existența unui semn distinctiv anterior protejat de lege, odată cu adoptarea noii Directive, această posibilitate a dispărut.
În noua reglementare, statele membre nu mai au posibilitatea, ci obligația să legifereze motivele de nulitate prevăzute la Art. 14 alin. (1) lit. f) și g) din Directivă – i.e. motivele bazate pe existența unui semn distinctiv anterior protejat de lege sau al unei lucrări protejate prin drept de autor.
Aceste dispoziții au rolul de a uniformiza, la nivelul statelor membre, condițiile de dobândire și menținere a protecției în ce privește desenele și modelele naționale.
Noi taxe impuse prin Regulament
Prin Regulament, se aduc modificări în ce privește taxele de înregistrare și reînnoire a desenelor și modelelor UE, detaliate în Anexa 1.
Astfel, taxa aferentă cererii de înregistrare va fi în cuantum de 350 euro, în timp ce, pentru perioadele de reînnoire taxele diferă: prima reînnoire va fi taxată cu 150 euro/desen sau model, taxa crescând progresiv până la suma de 700 euro/desen sau model, pentru cea de-a patra reînnoire.
Anexa prevede, desigur, și alte taxe care pot fi consultate în conținutul acesteia.
Când devin aplicabile noile reguli
Noile acte normative vor intra în vigoare la 20 de zile de la data publicării acestora în Monitorul Oficial al Uniunii Europene ( 18 noiembrie 2024), urmând însă să devină aplicabile mai târziu:
- Regulamentul în noua formă va deveni aplicabil începând cu data de 1 mai 2025, modificările prezentate mai sus aplicându-se de la această dată. Totuși, numeroase dispoziții din corpul Regulamentului (altele decât cele care vizează modificările prezentate) se vor aplica de la 1 iulie 2026.
- Directiva impune transpunerea în legislația națională a modificărilor prezentate mai sus până la 9 decembrie 2027. Totodată, există și alte modificări care vor deveniaplicabile începând cu data de 9 decembrie 2027.
Prin excepție, în cazul clauzei privind repararea, Directiva instituie un termen tranzitoriu până la 9 decembrie 2032, termen în interiorul căruia desenele și modelele pentru care înregistrarea a fost solicitată înainte de 8 decembrie 2024 vor putea fi în continuarea invocate împotriva utilizării pieselor de schimb must match.
Concluzii
În linie cu scopul declarat oficial de Consiliu, modificările prezentate și adoptate pot veni în ajutorul oricărei persoane care va dori, spre exemplu, să obțină protecție în legătură cu materiale publicitare dinamice, interfețe grafice, schițe în format 3D sau elemente grafice de joc video.
Fără a dori să expunem o listă exhaustivă, considerăm că noutățile pot prezenta interes mai ales pentru creatorii de conținut digital, precum companiile care activează în zona IT, producătorii de aplicații pentru telefoane mobile, web designeri sau inginerii de proiectare 3D.
Noile reguli sunt, totodată, relevante și pentru producătorii de piese aftermarket, piața în care aceștia activează liberalizându-se odată cu intrarea în vigoare a clauzei la nivelul fiecărui stat membru.
2. Regulamentul (UE) 2024/2822 poate fi accesat la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32024R2822.
Directiva (UE) 2024/2823 poate fi accesata la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32024L2823&qid=1731931697330.
3. A se vedea noile definiții reglementate la punctul 9 din Regulament.
4. A se vedea noile definiții reglementate la punctul 9 din Regulament.
5. Sub condiția îndeplinirii cerințelor impuse de Regulament sau, după caz, de Directivă, pentru pentru dobândirea protecției.
6. Sub condiția întrunirii cumulative a condițiilor legale pentru obținerea protecției prin desene și modele.
7. Potrivit datelor disponibile pe website-ul https://www.ecar-alliance.eu/, ECAR este „o alianță formată din 5 organizații europene independente care reprezintă producătorii și distribuitorii de piese auto, o mare parte din IMM-uri, precum și interesele a 285 de milioane de consumatori de autovehicule din Uniunea Europeană.”
8. Mai multe informații pot fi accesate la adresa https://www.ecar-alliance.eu/the-repairs-clause/.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4 / 9049 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...