ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Facturarea electronică pentru toate tranzacțiile dintre companii, un pas major pentru aplicarea obligatorie din 2024

05 Iulie 2023   |   Daniel Anghel, Partner, Tax, Legal and People Services Leader, PwC România

Propunerea de Decizie de punere în aplicare a Consiliului de autorizare a României vizează introducerea unei măsuri speciale de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA.

 
 
Raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacțiile dintre companii, business to business (B2B), în sistemul Ro e-Factura va deveni obligatorie începând din ianuarie 2024, odată ce Comisia Europeană va pune în aplicare derogarea solicitată de Ministerul Finanțelor, conform Propunerii de decizie a Consiliului UE publicată pe 23 iunie.  

Autorizarea derogării ar urma să fie valabilă începând de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2026 sau până la data la care statele membre au obligația de a aplica toate dispozițiile propuse prin ViDA (”TVA în era digitală” - noul pachet legislativ de TVA care aduce modificări semnificative Directivei de TVA, obligatorie a fi transpuse în legislația statelor membre), în funcție de data care survine mai întâi.


Propunerea de Decizie de punere în aplicare a Consiliului de autorizare a României vizează introducerea unei măsuri speciale de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA.

În prezent, Directiva TVA prevede că utilizarea unei facturi electronice este supusă acceptării de către destinatar. Prin urmare, introducerea obligației de facturare electronică în România necesită o derogare de la acest articol, astfel încât emitentul să nu mai fie obligat să obțină consimțământul destinatarului pentru a trimite o factură în format electronic, aceste facturi urmând să fie emise în formatul solicitat de către Ministerul Finanțelor și trimise prin sistemul național RO e-Factura.

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.

Ro e-Factura a fost implementată etapizat, fiind inițial obligatorie pentru operatorii economici în relația cu autoritățile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat. Pentru celelalte tranzacții de tipul B2B, facturarea electronică este în prezent opțională. Informațiile din facturi sunt raportate către administrația fiscală, care obține aceste date în timp real și poate verifica în timp util și automat coerența dintre TVA-ul declarat și plătit și facturile emise și primite. Pentru a facilita transmiterea facturilor electronice prin sistemul RO e-factura, PwC a dezvoltat o soluție  de tehnologie, capabilă să gestioneze volumele mari de date, asigurând transmiterea facturilor emise și și descărcarea facturilor primite de la furnizori prin Sistemul Național RO e-factura.

Astfel, implementarea facturării electronice are o serie de beneficii pentru operatorii economici se numără plățile mai rapide, economisirea costurilor de transmitere, procesarea rapidă și ieftină a datelor din facturi și reducerea costurilor de arhivare.

Implementarea obligativității facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în vederea creșterii gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Potrivit datelor transmise de autoritățile române Comisiei Europene, extinderea obligației de raportare va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în al doilea trimestru al anului 2026, față de nivelul înregistrat 2019. Implementarea facturării electronice obligatorii se va traduce printr-o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 7,6 miliarde de lei (aproximativ 1,5 miliarde de euro).

Cel mai recent raport publicat de Comisia Europeană indică pentru anul 2020 un decalaj de TVA de 35,7%, între suma încasată de bugetul statului și cea estimată a fi încasată. Această situație indică o problemă structurală, care va necesita atât acțiuni urgente și susținute, cât și implementarea reformelor necesare, se arată în documentul CE.

Derogări similare de la Directiva TVA, pentru a pune în aplicare facturarea electronică obligatorie B2B, au mai fost acordate Italiei, Franței și Poloniei.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 2205 / 9630
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
    Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
    LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
    bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a oferit consultanță companiei germane de tehnologie cbs în achiziția diviziei SAP a SkyConsult | Cristina Daianu (Partener): ”A fost o tranzacție deosebit de dificilă. Proiectul a combinat elemente brownfield și greenfield”
    Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
    Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
    Activitate intensă în practica de Employment de la NNDKP, firmă cu una dintre cele mai mari și performante echipe de avocați specializați în oferirea de asistență juridică pe întregul spectru de aspecte de Dreptul Muncii, într-o perioadă în care solicitările clienților s-au diversificat | Roxana Abrașu (Partener): ”Avem situații care presupun complexitate prin anvergura și impactul global adus, dar și situații unde se ridică subiecte diverse sau sensibile ce trebuie gestionate cu prudență pentru a asigura că sunt abordate ținând cont de numeroasele reglementări aplicabile și se finalizează cu luarea măsurilor corespunzătoare”
    Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
    OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
    Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...