Marcu (ASF): Măsurile de reformare a legislaţiei în domeniul sistemului pensiilor private sporesc capacitatea de supraveghere a Autorităţii
09 Decembrie 2022
AgerpresAcesta precizează că vulnerabilităţile anumitor tipuri de investiţii, combinate cu interconexiunea cu alte părţi ale sectorului financiar, au impus o consolidare a sistemului de reglementare şi supraveghere, tocmai pentru a spori rezilienţa şi gestionarea cât mai atentă a riscului de lichiditate pentru fondurile care activează pe piaţa pensiilor private din România.
Măsurile de reformare a legislaţiei din domeniul sistemului pensiilor private sporesc capacitatea de supraveghere a Autorităţii de Supraveghere Financiară, susţine preşedintele instituţiei, Nicu Marcu, în contexul în care Guvernul a adoptat Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul pensiilor private.
Într-un comunicat remis vineri AGERPRES, ASF salută adoptarea, de către Guvernul României, a Ordonanţei de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul pensiilor private, care aduce modificări Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Legii nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.
"Într-un moment critic în care constatăm creşterea riscului de piaţă cauzat de o volatilitate ridicată pe pieţele financiare din Uniunea Europeană, marcate de deteriorarea echilibrelor macroeconomice generate de conflictul armat din Ucraina şi de impactul pandemiei Covid-19, ASF se concentrează pe misiunea sa de a supraveghea cu atenţie evoluţia pieţei pensiilor private, de a înţelege şi evalua corect riscurile nu numai la adresa investitorilor şi participanţilor la fondurile de pensii private, dar şi la adresa stabilităţii financiare la nivelul economiei naţionale. Măsurile de reformare a legislaţiei din domeniul sistemului pensiilor private sporesc capacitatea de supraveghere a Autorităţii, astfel încât activitatea fondurilor de pensii private să se desfăşoare în condiţii de maximă siguranţă pentru participanţi. Totodată, prin actualizarea cadrului de reglementare în domeniul pensiilor private, vom impune o mai mare responsabilizare a administratorilor în ceea ce priveşte activitatea acestora, modificările fiind aduse pentru a asigura o protecţie suplimentară a activelor fondurilor de pensii private, în beneficiul participanţilor la aceste fonduri" declară preşedintele ASF, Nicu Marcu.
Acesta precizează că vulnerabilităţile anumitor tipuri de investiţii, combinate cu interconexiunea cu alte părţi ale sectorului financiar, au impus o consolidare a sistemului de reglementare şi supraveghere, tocmai pentru a spori rezilienţa şi gestionarea cât mai atentă a riscului de lichiditate pentru fondurile care activează pe piaţa pensiilor private din România.
"Autoritatea acţionează cu fermitate pentru a-şi adapta acţiunile la provocările care apar într-o lume financiară volatilă, astfel încât prin deciziile asumate să protejăm cât mai bine participanţii la fondurile de pensii private, să controlăm, să impunem respectarea legilor şi să sprijinim dezvoltarea şi administrarea corectă a fondurilor de pensii private atât în interesul participanţilor la aceste fonduri, dar şi în interesul dezvoltării economiei autohtone. Fondurile de pensii private trebuie să joace un rol semnificativ şi să devină un real motor financiar de dezvoltare a economiei naţionale", subliniază Nicu Marcu.
Pentru întărirea cadrului de reglementare primar din sistemul pensiilor private în ceea ce priveşte guvernanţa corporativă, cadrul investiţional, regimul sancţionatoriu etc. au fost avute în vedere o serie de modificări ale reglementărilor menţionate, care prevăd: stabilirea unor principii privind regulile de investire şi privind modul de evaluare a activelor fondurilor şi responsabilitatea administratorilor; stabilirea obligaţiei administratorului de a deţine permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puţin 6 luni; introducerea unor prevederi privind cerinţele pentru persoanele cu funcţii-cheie şi introducerea unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane; stabilirea atribuţiilor directorilor de investiţii din cadrul administratorilor; stabilirea obligaţiilor consiliului de a defini şi supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei; segregarea atribuţiilor şi responsabilităţilor diferitelor structuri de conducere, supraveghere şi control, după caz, astfel încât să fie evitate eventualele conflicte de interese şi să fie acordată autoritatea şi independenţa necesară funcţiilor de control; stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităţilor principale şi a celor secundare/conexe.
De asemenea, s-a avut în vedere: completarea cerinţelor de raportare şi transparenţă; stabilirea dreptului participanţilor şi al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private ca fiind imprescriptibil; introducerea posibilităţii ca, în cazul declanşării procedurii de administrare specială, A.S.F. să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii Private drept administrator special, în condiţiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranţă a sistemului de pensii private în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplineşte cerinţele legale în acest sens; completarea şi clarificarea regimului sancţionatoriu.
Autoritatea de Supraveghere Financiară menţionează că are ca obiectiv fundamental asigurarea stabilităţii financiare a pieţelor financiare non-bancare iar măsurile prevăzute în Ordonanţa de guvern recent adoptată vin să consolideze cadrul necesar prevenirii riscurilor şi vulnerabilităţilor ce se pot materializa în contextul actual, caracterizat de incertitudine, în scopul protejării intereselor şi drepturilor consumatorilor.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2506 / 9123 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...