![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
Ordonanța fără plastic: Producătorii vor trebui să acopere costurile pentru gestionarea deșeurilor și pentru campaniile de responsabilizare a consumatorilor
06 Septembrie 2021
Ludmila Petrescu, Senior Manager PwC România si Carmen Dan, ManagerPe lângă costurile în creștere, îngrijorarea generată de adoptarea acestei Ordonanțe este legată și de modul în care operatorii economici vor putea gestiona stocurile de produse din plastic vizate de acestei noi prevederi legislative, nefiind menționată în mod expres o perioadă de tranziție, dar și de implementarea în practică a noilor cerințe și conformarea cu noile obligații de raportare.
![]() |
Ordonanța adoptată recent de Guvern prin care se interzice punerea pe piață a unor produse din plastic de unică folosință extinde răspunderea producătorilor, care vor trebui să acopere costurile pentru gestionarea și colectarea deșeurilor și pentru măsurile de sensibilizare a comportamentului responsabil al consumatorului.
Pe lângă costurile în creștere, îngrijorarea generată de adoptarea acestei Ordonanțe este legată și de modul în care operatorii economici vor putea gestiona stocurile de produse din plastic vizate de acestei noi prevederi legislative, nefiind menționată în mod expres o perioadă de tranziție, dar și de implementarea în practică a noilor cerințe și conformarea cu noile obligații de raportare. De aceea, fiecare companie vizată va trebui să realizeze o analiză în detaliu a obligațiilor pe care le are, pentru a se conforma noilor reglementări.
Pe lângă costurile în creștere, îngrijorarea generată de adoptarea acestei Ordonanțe este legată și de modul în care operatorii economici vor putea gestiona stocurile de produse din plastic vizate de acestei noi prevederi legislative, nefiind menționată în mod expres o perioadă de tranziție, dar și de implementarea în practică a noilor cerințe și conformarea cu noile obligații de raportare. De aceea, fiecare companie vizată va trebui să realizeze o analiză în detaliu a obligațiilor pe care le are, pentru a se conforma noilor reglementări.
Ce presupune Ordonanța?
Ordonanța, adoptată de Guvern după mai bine de două luni de la termenul limită stabilit de Uniunea Europeană (3 iulie 2021), transpune în legislația națională Directiva 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului și intră în vigoare de astăzi, 2 septembrie.
Rolul acestei Directive este să prevină și să reducă impactul anumitor produse fabricate din plastic asupra mediului, mai ales asupra celui acvatic, și asupra sănătății umane. De asemenea, directiva promovează o tranziție către o economie circulară, prin introducerea unui număr de măsuri adaptate produselor reglementate de directivă, inclusiv o interdicție de punere pe piață la nivelul UE a produselor din plastic de unică folosință ori de câte ori sunt disponibile alternative.
Produsele interzise pe piață, excepții și cerințe de marcare
Sunt vizate în special articolele de unică folosință care sunt confecționate integral sau parțial din plastic și sunt de obicei utilizate o singură dată sau pentru o perioadă scurtă de timp înainte de a fi aruncate.
Vor avea interdicție de introducere pe piață produsele din plastic de unică folosință și produsele fabricate din materiale plastice oxodegradabile de tip:
- bețișoare pentru urechi,
- tacâmuri (furculițe, cuțite, linguri, bețișoare chinezești), farfurii,
- paie și agitatoare pentru băuturi,
- bețe care se atașează baloanelor sau care sprijină baloane,
- recipiente pentru alimente, fabricate din polistiren expandat, cum ar fi cutiile cu sau fără capac, destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet,
- recipiente pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv dopurile și capacele acestora,
- pahare pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv capacele acestora.
Pentru alte tipuri de produse din plastic de unică folosință introduse pe piață, operatorii economici vor avea obligația de a aplica un marcaj clar și lizibil, care să nu poată fi șters cu ușurință, poziționat pe ambalajul produselor sau direct pe produs. Acest marcaj va trebui să informeze consumatorii cu privire la opțiunile de gestionare a deșeurilor aferente acelui produs sau mijloacele de eliminare a deșeurilor care trebuie să fie evitate pentru produsul respectiv. Operatorii economici vor avea de asemenea obligația de a menționa tipurile de materiale plastice din componența produsului și impactul negativ asupra mediului care ar putea fi generat în cazul în care produsul este eliminat necorespunzător în mediu.
Din această categorie de produse care intră sub incidența obligațiilor de marcare fac parte:
- pahare pentru băuturi,
- șervețele umede, absorbante,
- produse din tutun cu filtre și filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinație cu produse din tutun.
Pe de altă parte, vor fi exceptate de la interdicția de punere pe piață menționată anterior o serie de produse din plastic care sunt folosite în domeniul medical și anume: bețișoarele de urechi, agitatoarele pentru băuturi, paiele din plastic de unică folosință; bețișoarele din plastic de unică folosință utilizate de un prestator de servicii medico-legale sau în scopuri științifice (diagnostic, educațional sau în cercetare).
În cazul paharelor pentru băuturi, inclusiv capacele acestora, și a recipientelor pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac (destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet), operatorii economici care introduc pe piață astfel de produse au obligația de a reduce treptat cantitățile, luând ca an de referință anul 2022 (5% pentru anul 2023, 10% pentru anul 2024, 15% pentru anul 2025 și 20% pentru anul 2026).
Începând din 2024, operatorii economici vor putea introduce pe piață produse din plastic de unică folosință care sunt prevăzute cu dopuri și capace din plastic (recipientele utilizate pentru a conține lichide, cum ar fi sticlele pentru băuturi, inclusiv dopurile și capacele acestora și ambalajele de băuturi compozite inclusiv dopurile și capacele acestora cu o capacitate de până la trei litri) doar dacă dopurile și capacele acestora sunt din plastic și rămân atașate de recipiente în timpul etapei de utilizare preconizată a produselor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5624 / 9195 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...