ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PwC România Tax Talks: SAF-T într-o nouă etapă - simpla depunere a declarației nu mai este suficientă

23 Ianuarie 2024   |   BizLawyer

ANAF va verifica dacă datele raportate de companii sunt corecte

 
 
Mulți contribuabili au îndeplinit obligația legală de a-și depune raportările SAF-T, însă fără a verifica de fiecare dată corectitudinea datelor incluse. Din acest an, se va trece la următoarea etapă, mai exact, pe lângă un nou val de notificări ale ANAF pentru depunerea SAF-T și chiar amenzi, instituția va demara verificarea datelor raportate.

În noul episod PwC Romania Tax Talks, Anca Macovei, Director PwC România, și Izabela Stoicescu, Senior Manager au discutat despre cum se pot pregăti companiile pentru completarea corectă a declarațiilor SAF-T și la ce să se aștepte în acest an din partea autorităților.


Principalele declarații:

●    Mulți contribuabili au finalizat implementarea fișierului de raportare SAF-T, proces care care s-a dovedit a fi anevoios și de lungă durată. În 2024, SAF-T intră într-o nouă etapă, în care ANAF va începe să analizeze datele incluse în raportare.  

●    ANAF a transmis deja notificări de nedepunerea atât în toamna anului 2022, cât și în primăvara anului 2023 pentru cei care fie nu au depus deloc declarațiile SAF-T, fie le -au depus aproape goale. Aceste demersuri vor fi continuate de ANAF și ne așteptăm să fie un nou val de notificări sau chiar amenzi pentru nedepunere. De asemenea, probabil că ANAF va începe să verifice și corectitudinea datelor. Ne amintim aici că în martie anul trecut s-au publicat o serie de teste de consistență, astfel încât fiecare entitate raportoare, contribuabili, să știe care sunt aspectele pe care trebuie să le urmărească în pregătirea declarației SAF-T.

●    Din punctul nostru de vedere, este important, pe de o parte, să ne asigurăm că depunem declarațiile, însă foarte important este ca datele pe care noi le raportăm în aceste declarații sunt corecte și complete și, bineînțeles, dacă avem diferențe, când le vom identifica și, bineînțeles, documenta în mod corespunzător și din timp.

●    Vorbim despre multe date, despre o structură fixă și foarte multe restricții. Fișierul presupune transmiterea unui volum semnificativ de date fiscale și contabile în trei tipuri de declarații: lunară sau trimestrială, declarația anuală pentru datele aferente mijloacelor fixe și declarația la cerere care acoperă datele privind stocurile.

●    Validatorul pus la dispoziție de către ANAF nu face verificări de substanță / corectitudinea datelor, ci este limitat la structura .xml și la restricțiile din punct de vedere sintactic. Fiecare contribuabil trebuie să adapteze verificările pe care le are de efectuat, însă într o primă etapă, ca și aspect obligatoriu, să spunem într adevăr ar trebui ar trebui urmate o serie de verificări calitative.

●    Există softuri sau tool-uri care pot verifica automat declarația după ce aceasta a fost exportată și validată. Și inclusiv acestea ar putea și inclusiv ar mai putea fi inclusă în rutina de lucru lunară a departamentului financiar contabil.

●    Dacă ne uităm la experiența altor țări care au implementat SAF-T și la ce ne dorim noi pentru România, cu siguranță așteptarea este să scăpăm de parte din declarațiile de TVA, de exemplu. Polonia, care a implementat SAF-T acum mai bine de cinci ani, a renunțat acum patru ani la declarațiile de TVA, bineînțeles înlocuindu-le cu declarația SAF-T. Clar, ne așteptăm și la utilizarea datelor incluse în raportare în cadrul inspecțiilor fiscale și cu siguranță toate aceste date vor fi folosite pentru analize de risc, pentru identificarea anumitor diferențe.

●    Așteptarea noastră este ca, într-un viitor cât mai apropiat, toate inițiativele digitalizare să ducă la o transparentizare a proceselor de inspecție fiscală și, bineînțeles, a modului în care contribuabilii se vor conforma obligațiilor de raportare fiscală.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1913 / 10305
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie Mușat & Asociații pentru o companie membră a Grupului TIU: fapte de concurență neloială săvârșite ocult, sancționate de instanță | Hotărârea setează un reper jurisprudențial în materia concurenței neloiale
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...