Este momentul să ne temem de noile Class actions implementate în România?!
24 Ianuarie 2024
Adrian Cristea (senior associate), Eduard Morariu (associate) - Filip & CompanyReflectând viziunea europeană asupra acestei chestiuni (viziune diferită de celebrele „class actions” din Statele Unite ale Americii), Legea 414/2023 ar putea influența major raporturile dintre companii și consumatori.
Prin Legea 414/2023 privind desfăşurarea acţiunilor în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor („Legea 414/2023”) se reglementează acțiuni în reprezentare prin care se poate tinde la i) încetarea unor practici sau / și ii) la repararea prejudiciilor suferite de consumatori.
Practicile avute în vedere sunt cele reglementate de actele normative prevăzute în Lista anexată la lege (sunt enumerate 66 de acte normative naționale și europene). Printre alții, următorii actori economici sunt vizați:
· Producătorii care răspund pentru defectele produselor lor;
· Operatorii din transportul aerian, maritim și fluvial;
· Spitalele;
· Comercianții online;
· Serviciile financiare;
· Instituțiile de credit/ IFN / furnizorii de servicii de plată;
· Asiguratorii;
· Operatorii din domeniul furnizării de energie și gaze;
· Operatorii din turism;
· Furnizorii de servicii de internet.
Acțiunile trebuie să privească un interes colectiv al consumatorilor și trebuie să fie evitat conflictul de interese (i). Analizând tipurile de acțiuni care se pot iniția observăm că aplicarea Legii 414/2023 este greoaie (ii) și nu anticipăm să fie foarte populară printre consumatorii din România (iii).
1. Conflictul de interese și entitățile calificate
În ceea ce privește conflictul de interese, el are în vedere folosirea acestor tip de acțiuni pentru a afecta concurența ori în scop șicanatoriu. Conflictul poate viza inclusiv finanțatorii entității care inițiază class actions (entitatea calificată). Dacă există un conflict de interese instanța poate dispune, printre altele, respingerea cererii pentru lipsa calității procesuale.
Legea definește conflictul de interese „un conflict între interesele proprii ale entităţii calificate şi interesele consumatorilor, în care entitatea calificată/reprezentantul/finanţatorul ei, în calitatea sa de persoană privată, are interese care ar putea influenţa necorespunzător îndeplinirea obligaţiilor şi responsabilităţilor asumate în calitate de reprezentant al consumatorilor, fie prin luarea unor decizii contrare intereselor consumatorilor, fie prin calitatea entităţii calificate/reprezentantului/finanţatorului ei, de concurent al profesionistului pârât”.
Acțiunile se pot promova numai de entități calificate, care pot fi publice sau private;
a) Entitățile calificate publice au statut de entitate calificată în baza legii – condiția este să fie entitate care să aibă atribuții în aplicarea Legilor prevăzute în Lista anexă la lege (ex: ANPC);
b) Entitățile private trebuie să depună o cerere și să îndeplinească o serie de condiții stabilite expres de lege – statutul de entitate calificată este oferit de entitățile publice de la punctul anterior;
i. Condițiile trebuie îndeplinite pe toată perioada de activitate a entității;
ii. Dacă entitatea privată nu îndeplinește condițiile și intentează o acțiune în reprezentare, cererea se respinge ca inadmisibilă. Instanța de judecată poate verifica îndeplinirea condițiilor.
iii. Se va redacta o listă cu toate entitățile calificate care se postează pe site-ul unor instituții publice;
iv. Statutul de entitate calificată se acordă fiind specificat și tipul de acțiune pe care o poate intenta – internă, transfrontalieră sau ambele.
2. Tipurile de acțiuni ce pot fi formulate
Acțiunile pot privi încălcări interne sau transfrontaliere și pot fi intentate de entități calificate din România sau din alt stat membru al Uniunii Europene.
Acțiunile pot privi două scopuri: încetarea practicii sau / și repararea pagubelor. Regimul juridic al acestor tipuri de acțiuni diferă:
i. Diferența principală e că pentru acțiunea în încetarea unei anumite practici nu este nevoie de consimțământul consumatorilor pentru a fi reprezentați;
ii. Pentru acțiunea în reparare trebuie obținut consimțământul scris al fiecărui consumator reprezentat. Consimțământul se poate da până la închiderea dezbaterilor, iar consumatorii trebuie să fie informați de la momentul introducerii cererii;
iii. Profesioniștii pot fi obligați să ofere informații publice cu privire la procesele pierdute.
Acțiunile se judecă conform procedurii comune, cu specificul că recursul suspendă executarea.
Acțiunile intentate de entitățile calificate sunt scutite de taxă de timbru și cheltuielile de judecată nu pot fi suportate, de regulă, de consumatorii reprezentați (cu excepția situației în care au generat costuri ca urmare a conduitei sale deliberate sau neglijente).
Părțile litigiului pot încheia tranzacții, acestea urmând a fi verificate de către instanță.
Foarte important este și faptul că o decizie din orice stat membru cu privire la o practică a unui profesionist poate fi folosită ca probă în fața instanței naționale într-un proces privind aceeași încălcare de către același profesionist.
3. Concluzii
Legea 414/2023 transpune Directiva (UE) 2020/1.828 și conține reguli importante privind reprezentarea colectivă a consumatorilor. Reflectând viziunea europeană asupra acestei chestiuni (viziune diferită de celebrele „class actions” din Statele Unite ale Americii), Legea 414/2023 ar putea influența major raporturile dintre companii și consumatori.
Cu toate acestea, sunt câteva elemente care ne conduc la concluzia că nu își va găsi un loc în peisajul procedural românesc prea curând:
a. Entitățile trebuie calificate de cineva. Cine/ când/ contra cărei sume va analiza dacă un ONG este calificat să apere consumatorii?
b. Este nevoie de consimțământul consumatorilor pentru acțiunile în daune. Va fi greu unei entități calificate să înroleze un număr important de consumatori.
c. Recursul este suspensiv de executare. Or, o acțiune individuală va fi întotdeauna mai atrăgătoare pentru un consumator deoarece va avea posibilitatea să execute mai rapid o eventuală hotărâre favorabilă.
În același timp, Legea 414/2023 prevede mecanisme privind limitarea / împiedicarea formulării unor acțiuni abuzive / șicanatorii, de natura a afecta activitatea și reputația companiilor. Aceste mecanisme ar trebui să eventualele tentative de concurență neloială prin intermediul Legii 414/2023.
Chiar dacă este posibil ca efectele acestei legi să întârzie să apară în România, companiile trebuie să o aibă în vedere pentru a putea preveni ori gestiona eventuale litigii viitoare, litigii care vor implica un efort probatoriu mult mai mare decât cele individuale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 669 / 9060 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...