ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup - ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

16 Aprilie 2024   |   BizLawyer

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup - ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

 
 
ANAF a realizat anul trecut aproximativ 87.000 de controale fiscale, 21.000 de inspecții fiscale, 20.000 de verificări documentare și 33.000 de controale antifraudă, iar principalele subiecte ale inspecțiilor au fost TVA și impozit pe profit. Autoritatea va continua în acest ritm și anul acesta, iar contribuabilii trebuie să se pregătească temeinic chiar dacă, o dată cu introducerea SAF-T și e-Factura, s-a redus numărul documentele solicitate.

 

Un subiect care va rămâne pe agenda controalelor fiscale în acest an este problematica serviciilor intragrup, despre care au discutat Dan Dascălu, Partener și Liderul Practicii de Litigii Fiscale din D&B DAvid și Baias, Inge Abdulcair, Director Taxe PwC România, și Iulian Panfiloiu, Director PwC România, într-un nou episod PwC Tax Talks, primul dintr-o serie dedicată inspecțiilor fiscale care vor dezbate cele mai importante tematici de control în 2024.

Câteva declarații din acest episod:

Inspecțiile ANAF vor avea o dinamică diferită în cele mai multe cazuri, odată cu introducerea SAF-T și e-Factura pentru că autoritatea are acces în timp real la informații, care nu vor mai fi solicitate contribuabililor. O situație diferită va fi însă în cazul serviciile intragrup unde analiza se bazează pe disponibilitatea documentelor justificative.

Ce constatăm tot mai des în ultima vreme este nivelul de detaliu și minuțiozitatea cu care organele de control analizează acest subiect, încercând să cupleze fiecare factură cu documentația aferentă, cu un anumit tip de serviciu prestat. Prin urmare, și sarcina contribuabililor devine din ce în ce mai dificilă în a satisface cerințele destul de exigente ale ANAF.

Un alt aspect asupra căruia se apleacă organele de control îl constituie baza de cost și cheile de alocare. Deși detalierea bazei de cost ține mai mult de domeniul prețurilor de transfer, în inspectii este solicitată pentru justificarea deductibilității.

Este foarte important să te pregătești din timp în momentul în care ai această tipologie de serviciu, s-o documentezi din timp, să ai contractele semnate, să ai documentele justificative, indiferent care sunt acestea: timesheets, rapoarte de lucru, corespondențe și așa mai departe, care să fie pregătite. Nu trebuie să ne mai pregătim în cadrul inspecției fiscale sau abia în momentul contestației.
 
Echipele de inspecție fiscală au aceeași abordare, indiferent că discutăm de impozit pe profit sau despre TVA, deși regulile de deductibilitate sunt diferite. Ar trebui să ne uităm la trei piloni din perspectiva TVA. În primul rând, partea de condiții de eligibilitate care sunt relevante și trebuie analizate ca atare. În al doilea rând, care ar fi presupusul prejudiciu adus bugetului de stat de acel beneficiar din România? Și, în al treilea rând, avantajele de care ar trebui să ne bucurăm din perspectiva jurisprudenței europene.
 
Analiza conceptelor de necesitate și beneficiu nu exista în legislația de TVA. Din perspectiva TVA singurele condiții care trebuie îndeplinite de societate sunt condiția de formă (existența unei facturi) și condiția de fond (să se demonstreze efectiv că achizițiile respective sunt efectuate în scopul operațiunilor taxabile ale societății).

Urmăriți alte podcasturi pe teme de fiscalitate pe blogul PwC România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 35 / 8653
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...