ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup - ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

16 Aprilie 2024   |   BizLawyer

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup - ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

 
 
ANAF a realizat anul trecut aproximativ 87.000 de controale fiscale, 21.000 de inspecții fiscale, 20.000 de verificări documentare și 33.000 de controale antifraudă, iar principalele subiecte ale inspecțiilor au fost TVA și impozit pe profit. Autoritatea va continua în acest ritm și anul acesta, iar contribuabilii trebuie să se pregătească temeinic chiar dacă, o dată cu introducerea SAF-T și e-Factura, s-a redus numărul documentele solicitate.

 

Un subiect care va rămâne pe agenda controalelor fiscale în acest an este problematica serviciilor intragrup, despre care au discutat Dan Dascălu, Partener și Liderul Practicii de Litigii Fiscale din D&B DAvid și Baias, Inge Abdulcair, Director Taxe PwC România, și Iulian Panfiloiu, Director PwC România, într-un nou episod PwC Tax Talks, primul dintr-o serie dedicată inspecțiilor fiscale care vor dezbate cele mai importante tematici de control în 2024.

Câteva declarații din acest episod:

Inspecțiile ANAF vor avea o dinamică diferită în cele mai multe cazuri, odată cu introducerea SAF-T și e-Factura pentru că autoritatea are acces în timp real la informații, care nu vor mai fi solicitate contribuabililor. O situație diferită va fi însă în cazul serviciile intragrup unde analiza se bazează pe disponibilitatea documentelor justificative.

Ce constatăm tot mai des în ultima vreme este nivelul de detaliu și minuțiozitatea cu care organele de control analizează acest subiect, încercând să cupleze fiecare factură cu documentația aferentă, cu un anumit tip de serviciu prestat. Prin urmare, și sarcina contribuabililor devine din ce în ce mai dificilă în a satisface cerințele destul de exigente ale ANAF.

Un alt aspect asupra căruia se apleacă organele de control îl constituie baza de cost și cheile de alocare. Deși detalierea bazei de cost ține mai mult de domeniul prețurilor de transfer, în inspectii este solicitată pentru justificarea deductibilității.

Este foarte important să te pregătești din timp în momentul în care ai această tipologie de serviciu, s-o documentezi din timp, să ai contractele semnate, să ai documentele justificative, indiferent care sunt acestea: timesheets, rapoarte de lucru, corespondențe și așa mai departe, care să fie pregătite. Nu trebuie să ne mai pregătim în cadrul inspecției fiscale sau abia în momentul contestației.
 
Echipele de inspecție fiscală au aceeași abordare, indiferent că discutăm de impozit pe profit sau despre TVA, deși regulile de deductibilitate sunt diferite. Ar trebui să ne uităm la trei piloni din perspectiva TVA. În primul rând, partea de condiții de eligibilitate care sunt relevante și trebuie analizate ca atare. În al doilea rând, care ar fi presupusul prejudiciu adus bugetului de stat de acel beneficiar din România? Și, în al treilea rând, avantajele de care ar trebui să ne bucurăm din perspectiva jurisprudenței europene.
 
Analiza conceptelor de necesitate și beneficiu nu exista în legislația de TVA. Din perspectiva TVA singurele condiții care trebuie îndeplinite de societate sunt condiția de formă (existența unei facturi) și condiția de fond (să se demonstreze efectiv că achizițiile respective sunt efectuate în scopul operațiunilor taxabile ale societății).

Urmăriți alte podcasturi pe teme de fiscalitate pe blogul PwC România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1106 / 9725
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...