ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Raportarea publică pentru fiecare țară în parte implementată în România începând cu 1 ianuarie 2023

12 Iulie 2023   |   Carmen Mazilu, Tax Advisor - Noerr

Adoptarea anticipată a raportării publice CbC a creat agitație în mediul de afaceri românesc din cauza motivelor detaliate în articol, dar și din cauza faptului că multe companii încă se luptă să implementeze în sistemele lor ERP/contabilitate raportarea SAF-T și să se conformeze cerințelor de facturare electronică.

 
 

Prin Ordinul nr. 2.048/2022 privind completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici ("Ordinul"), publicat în Monitorul Oficial nr. 878/07.09.2022, autoritățile române au transpus în legislația națională prevederile Directivei UE 2021/2101 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 ("Directiva UE") de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea, de către anumite întreprinderi și sucursale, de informații privind impozitul pe profit (”raport CbC”).

Dispozițiile Ordinului au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2023.  Deși Directiva UE impune statelor membre ale UE să o transpună în legislația națională până la 22 iunie 2023, având primul exercițiu financiar de raportare cel care debutează la sau după 22 iunie 2024, România a optat pentru o implementare anticipată a Directivei. Prin urmare, noile norme au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2023, iar primul raport va trebui depus în 2024 pentru situațiile financiare corespunzătoare exercițiului financiar 2023.

Controverse privind implementarea anticipată

Implementarea anticipată a Directivei UE a generat unele îngrijorări în mediul de afaceri din România din cauza următoarelor motive:

-        Un posibil impact negativ asupra pieței de capital - investitorii consideră că riscurile de reputație care decurg din controlul public și dezavantajele concurențiale depășesc beneficiile potențiale ale unui mediu informațional extins sau ale unor strategii mai sustenabile de impozitare a întreprinderilor1;

-        Lipsa de timp pentru a implementa noile cerințe de raportare - modelele de raportare electronică și instrucțiunile aferente urmează să fie publicate de către Comisia Europeană în al treilea trimestru al anului 2024, în timp ce primul raport pentru unele companii românești ar trebui depus până la 31 decembrie 2024, ceea ce ar lăsa companiilor românești foarte puțin timp pentru a asigura o implementare adecvată;

-        Un posibil dezavantaj comercial și concurențial - divulgarea imediată a datelor care urmează să fie incluse în raport ar putea, în anumite cazuri, să aducă un prejudiciu grav poziției comerciale a companiilor românești raportoare2, deoarece informațiile sensibile din punct de vedere comercial vor fi puse la dispoziția concurenților și partenerilor de afaceri din alte jurisdicții în care o astfel de divulgare nu este încă impusă.  Dezvăluirea publică ar putea, de asemenea, să afecteze negativ profitabilitatea viitoare a companiilor din cauza prejudiciului reputațional rezultat din discuțiile publice despre cotele efective de impozitare scăzute. Alternativ, firmele ar putea ajusta aranjamentele fiscale legale pentru a evita controlul public.1

Societățile românești care fac obiectul obligațiilor de raportare

1.    Societățile-mamă finale și societățile autonome românești cu o cifră de afaceri consolidată care depășește în total 3,7 miliarde RON (echivalentul a 747.474.740 EUR la cursul de schimb publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la 21 decembrie 2021) pentru fiecare dintre cei doi ani financiari consecutivi anteriori, așa cum reiese din situațiile financiare consolidate ale acestora;

2.    Filialele românești mijlocii și mari controlate de o societate-mamă finală din afara UE, a căror cifră de afaceri din bilanț depășește în total 3,7 miliarde RON pentru fiecare dintre cei doi ani financiari consecutivi anteriori, astfel cum este reflectată în situațiile financiare consolidate ale acestora;

3.    Sucursalele din România, înființate de societăți din afara UE cu o cifră de afaceri netă care depășește pragul de 3,7 de miliarde RON pentru fiecare dintre ultimii doi ani financiari consecutivi.

În cazul în care cifra de afaceri totală consolidată scade sub 3,7 miliarde RON pentru fiecare dintre cei doi ani financiari consecutivi anteriori, așa cum este reflectată în situațiile financiare consolidate ale acestora, societățile menționate mai sus nu mai au obligația de a prezenta raportul CbC.

Conținutul raportului public CbC

Raportul public CbC include informații privind toate activitățile societăților, inclusiv cele ale tuturor entităților afiliate consolidate în situațiile financiare pentru exercițiul financiar în cauză.

Raportul cuprinde:

-        denumirea societății-mamă finale/autonome, exercițiul financiar în cauză, moneda utilizată pentru raport și, dacă este cazul, o listă a tuturor filialelor consolidate în situațiile financiare ale societății-mamă finale pentru exercițiul financiar relevant, stabilite în UE sau în jurisdicțiile fiscale incluse în anexele I și II la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuită a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (așa-numitele "listă neagră" și "listă gri")3;

-         o scurtă descriere a naturii activităților lor;

-        numărul de angajați în echivalent normă întreagă;

-        veniturile, care trebuie calculate ca sumă a cifrei de afaceri nete, a altor venituri din exploatare, a veniturilor din interese de participare, cu excepția dividendelor primite de la societățile afiliate, a veniturilor din alte investiții și împrumuturi care fac parte din activele imobilizate, a altor dobânzi de încasat și a veniturilor similare;

-        valoarea profitului sau a pierderii brute;

-        valoarea impozitului pe profit acumulat în cursul exercițiului financiar în cauză, care reprezintă cheltuielile curente cu impozitul recunoscute pentru profiturile sau pierderile impozabile ale exercițiului financiar de către societățile și sucursalele din jurisdicția fiscală relevantă;

-        valoarea impozitului pe profit plătit în numerar, care reprezintă valoarea impozitului pe profit plătit în cursul exercițiului financiar relevant de către societățile din jurisdicția fiscală relevantă; și

-        valoarea profiturilor acumulate la sfârșitul exercițiului financiar relevant.

România permite ca una sau mai multe informații să fie omise temporar din raport, în cazul în care divulgarea lor ar aduce un prejudiciu grav poziției comerciale a societăților la care se referă raportul. Orice omisiune trebuie să fie indicată în mod clar în raport, împreună cu o explicație motivată corespunzător. Cu toate acestea, toate informațiile omise sunt făcute publice într-un raport ulterior, în termen de cel mult cinci ani de la omiterea inițială.

Metode de publicare

Raportul CbC trebuie să fie pus la dispoziția publicului în mod gratuit pe site-ul web al societăților raportoare, în cel puțin una dintre limbile oficiale ale UE, în termen de cel mult 12 luni de la încheierea exercițiului financiar pentru care a fost întocmit raportul.

În cazul în care raportul este pus simultan la dispoziția publicului pe site-ul web al Registrului Comerțului din România, site-ul web al societăților raportoare trebuie să conțină o trimitere la site-ul web al Registrului Comerțului din România unde poate fi accesat raportul.

Raportul trebuie să rămână accesibil pe site-ul web timp de cel puțin cinci ani consecutivi.

Concluzii

Adoptarea anticipată a raportării publice CbC a creat agitație în mediul de afaceri românesc din cauza motivelor detaliate mai sus, dar și din cauza faptului că multe companii încă se luptă să implementeze în sistemele lor ERP/contabilitate raportarea SAF-T4 și să se conformeze cerințelor de facturare electronică.  În ultima vreme, se pare că tot ceea ce fac companiile românești este să pregătească un raport nou după altul. Și, ca și cum acest lucru nu ar fi fost de ajuns, există o frustrare tot mai mare din cauza faptului că autoritățile române încă nu au încă infrastructura și capacitatea IT de a corela toate datele pe care le primesc prin mijloace electronice și, prin urmare, acestea nu pot fi examinate și procesate în mod corespunzător. Acest lucru înseamnă că efortul depus pentru a respecta toate noile cerințe nu își ating obiectivul de a reduce evaziunea fiscală și transferul profiturilor, ci mai degrabă va pune presiune asupra companiilor care se conformează.



1. Discussion Paper no. 79/March 2022 - How do investors value the publication of tax information? Evidence from the European Public Country-by-Country Reporting (How Do Investors Value the Publication of Tax Information? Evidence From the European Public Country-By-Country Reporting by Raphael Müller, Christoph Spengel, Stefan Weck :: SSRN)

2. Punctul 18 din Directiva UE

4. Standard Audit File for Tax (SAF-T) - fişierul standard de control fiscal, fișier XML standardizat utilizat pentru exportul informațiilor contabile ale unei companii către autoritățile fiscale (mai multe informații pot fi găsite pe www.oecd.org)

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1320 / 8793
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandra Pădurariu, Head of legal affairs and compliance | Samsung Electronics: “Viitorul este guvernat de adaptarea la schimbare și de pregătirea continuă în domeniul noilor tehnologii și al provocărilor generate de acestea. Sunt bucuroasă să pot contribui cu experiența mea ca și mentor la formarea și ghidarea unor tineri implicați în rezolvarea problemelor sociale prin utilizarea tehnologiei”
LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for junior ̸ mid-level associates
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...