ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

RO e-Transport nu se va aplica coletelor poștale

09 Mai 2024   |   Adrian Zamfir (associate), George Trantea (partner) - Filip & Company

Este esențial ca toți operatorii afectați să fie bine informați despre aceste schimbări și să ajusteze corespunzător procedurile interne și bugetele.

 
 
În contextul legislativ dinamic care reglementează transportul de bunuri marcat de adoptarea sistemului RO e-Transport prin O.U.G. nr. 41/2022 apare o nouă modificare: O.U.G. 43/2024 adoptată pe 30 aprilie 2024.

O.U.G. nr. 43/2024 (art. II, pct. 4) aduce o modificare semnificativă care vizează simplificarea procedurilor pentru anumite categorii de transporturi. Această ordonanță modifică aplicabilitatea sistemului RO e-Transport, exceptând explicit coletele poștale așa cum sunt acestea definite în legislația specifică (art. 2 pct. 16 din O.U.G. nr. 13/2013).

Concret, RO e-Transport nu se va mai aplica coletelor poștale cu o greutate de până la 31,5 kg.


Contextul și Aplicabilitatea RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport a fost implementat ca un mecanism de control pentru a asigura transparența și eficiența în transportul de bunuri, impunând raportări detaliate pentru diverse categorii de mărfuri transportate pe teritoriul României..


O parte din modificările aduse de OUG 43/2024

Conform noii reglementări, transportul bunurilor de către prestatori de servicii poștale în colete poștale, astfel cum sunt definite în articolul 2 punctul 16 din Ordonanța de Urgență 13/2013 privind serviciile poștale, sunt excluse de la obligațiile de raportare în sistemul RO e-Transport. Această exceptare este de natură să reducă sarcina administrativă pentru întregul mediu economic și să evite crearea unei birocrații excesive.

De asemenea, odată cu coletele poștale au fost exceptate și produsele accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediţie, potrivit titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mişcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS.

Eliminarea bunurilor transportate de prestatori de servicii poștale în colete poștale de la obligațiile de raportare RO e-Transport atrage o binevenită limitare a unei birocrații excesive care ar fi afectat atât angajații din sistemul public, cât și mediul economic, având în vedere numărul uriaș de astfel de colete.

Subliniem că pentru a beneficia de această excepție, transportul bunurilor în colete poștale trebuie să fie realizat de prestatori de servicii poștale. Așadar pentru a beneficia de excepția de la obligațiile RO e-Transport trebuie îndeplinite următoarele condiții:

(i)                 Se transportă bunuri într-o trimitere poștală (nu contează modalitatea de ambalare);

(ii)              Greutatea maximă să fie 31,5 kg;

(iii)            Cel care realizează transportul este prestator de servicii poștale.

 

Concluzii

Adoptarea OUG 43/2024 reprezintă un pas important în adaptarea cadrului normativ la realitățile economice și operaționale actuale, recunoscând nevoia de a diferenția între diversele forme de transport de bunuri în scopul unei mai bune gestionări administrative și a unei eficiențe sporite.

Această modificare legislativă reprezintă, astfel, un plus net pentru mediul economic care va fi ferit astfel de gestionarea unor obligații de raportare excesive, obligații care în final s-ar fi reflectat tot în prețul final plătit de consumatorii români și de IMM-urile românești.

Sperăm că instituțiile și autoritățile statului vor avea în continuare în vedere perfecționarea sistemului RO e-Transport (atât la nivel de legislație primară, cât și la nivel de legislație secundară și terțiară), sistem care în continuare suferă de lacune și ignoră anumite situații practice, astfel cum am observat și noi în activitatea noastră în calitate de avocați pentru clienți a căror activitate cade sub incidența RO e-Transport. De exemplu:

       ·         dificultatea de a acorda mandate pentru realizarea formalităților RO e-Transport;

       ·         reglementarea insuficient de clară a rolului unor actori din domeniul transporturilor (cum ar fi casele de expediții);

       ·         neclaritatea cu privire la anumite produse / derivate ale acestora față de care, pe baza reglementărilor actuale, nu se poate stabili cu certitudine dacă se înscriu sau nu în categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat.

În concluzie, este esențial ca toți operatorii afectați să fie bine informați despre aceste schimbări și să ajusteze corespunzător procedurile interne și bugetele.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1054 / 9709
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
    NNDKP, alături de Grupul PetStar, în finanțarea de 50 mil. € obținută de la UniCredit Bank. PCF Investment Banking a acționat în calitate de aranjor exclusiv
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei în valoare de 1,5 miliarde de lei. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
    Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
    Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...