ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

RO e-Transport nu se va aplica coletelor poștale

09 Mai 2024   |   Adrian Zamfir (associate), George Trantea (partner) - Filip & Company

Este esențial ca toți operatorii afectați să fie bine informați despre aceste schimbări și să ajusteze corespunzător procedurile interne și bugetele.

 
 
În contextul legislativ dinamic care reglementează transportul de bunuri marcat de adoptarea sistemului RO e-Transport prin O.U.G. nr. 41/2022 apare o nouă modificare: O.U.G. 43/2024 adoptată pe 30 aprilie 2024.

O.U.G. nr. 43/2024 (art. II, pct. 4) aduce o modificare semnificativă care vizează simplificarea procedurilor pentru anumite categorii de transporturi. Această ordonanță modifică aplicabilitatea sistemului RO e-Transport, exceptând explicit coletele poștale așa cum sunt acestea definite în legislația specifică (art. 2 pct. 16 din O.U.G. nr. 13/2013).

Concret, RO e-Transport nu se va mai aplica coletelor poștale cu o greutate de până la 31,5 kg.


Contextul și Aplicabilitatea RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport a fost implementat ca un mecanism de control pentru a asigura transparența și eficiența în transportul de bunuri, impunând raportări detaliate pentru diverse categorii de mărfuri transportate pe teritoriul României..


O parte din modificările aduse de OUG 43/2024

Conform noii reglementări, transportul bunurilor de către prestatori de servicii poștale în colete poștale, astfel cum sunt definite în articolul 2 punctul 16 din Ordonanța de Urgență 13/2013 privind serviciile poștale, sunt excluse de la obligațiile de raportare în sistemul RO e-Transport. Această exceptare este de natură să reducă sarcina administrativă pentru întregul mediu economic și să evite crearea unei birocrații excesive.

De asemenea, odată cu coletele poștale au fost exceptate și produsele accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediţie, potrivit titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mişcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS.

Eliminarea bunurilor transportate de prestatori de servicii poștale în colete poștale de la obligațiile de raportare RO e-Transport atrage o binevenită limitare a unei birocrații excesive care ar fi afectat atât angajații din sistemul public, cât și mediul economic, având în vedere numărul uriaș de astfel de colete.

Subliniem că pentru a beneficia de această excepție, transportul bunurilor în colete poștale trebuie să fie realizat de prestatori de servicii poștale. Așadar pentru a beneficia de excepția de la obligațiile RO e-Transport trebuie îndeplinite următoarele condiții:

(i)                 Se transportă bunuri într-o trimitere poștală (nu contează modalitatea de ambalare);

(ii)              Greutatea maximă să fie 31,5 kg;

(iii)            Cel care realizează transportul este prestator de servicii poștale.

 

Concluzii

Adoptarea OUG 43/2024 reprezintă un pas important în adaptarea cadrului normativ la realitățile economice și operaționale actuale, recunoscând nevoia de a diferenția între diversele forme de transport de bunuri în scopul unei mai bune gestionări administrative și a unei eficiențe sporite.

Această modificare legislativă reprezintă, astfel, un plus net pentru mediul economic care va fi ferit astfel de gestionarea unor obligații de raportare excesive, obligații care în final s-ar fi reflectat tot în prețul final plătit de consumatorii români și de IMM-urile românești.

Sperăm că instituțiile și autoritățile statului vor avea în continuare în vedere perfecționarea sistemului RO e-Transport (atât la nivel de legislație primară, cât și la nivel de legislație secundară și terțiară), sistem care în continuare suferă de lacune și ignoră anumite situații practice, astfel cum am observat și noi în activitatea noastră în calitate de avocați pentru clienți a căror activitate cade sub incidența RO e-Transport. De exemplu:

       ·         dificultatea de a acorda mandate pentru realizarea formalităților RO e-Transport;

       ·         reglementarea insuficient de clară a rolului unor actori din domeniul transporturilor (cum ar fi casele de expediții);

       ·         neclaritatea cu privire la anumite produse / derivate ale acestora față de care, pe baza reglementărilor actuale, nu se poate stabili cu certitudine dacă se înscriu sau nu în categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat.

În concluzie, este esențial ca toți operatorii afectați să fie bine informați despre aceste schimbări și să ajusteze corespunzător procedurile interne și bugetele.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1537 / 10192
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
    PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
    VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
    Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
    Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
    Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
    Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
    Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
    Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
    Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...