
România rafinează procedura privind tratamentul comunicărilor presupus privilegiate în timpul inspecțiilor desfășurate de autoritatea de concurență
03 Iulie 2025
Iustinian Captariu (Partener), Cătălin Graure (Counsel) și Cristina Costin (Junior Associate) – KinstellarLegea 111/2025 modifică, printre altele, art. 38 alin. (9) și (11) din Legea concurenței, înlocuind versiunea din iulie 2024, introdusă pentru a corecta o formulare anterioară controversată, care permisese inspectorilor CC să citească conținutul anumitor documente potențial acoperite de LPP în anumite cazuri.
![]() |
Parlamentul României a modificat Legea concurenței nr. 21/1996 („Legea concurenței”) prin Legea nr. 111/2025, care aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul concurenței („Legea 111/2025”). Începând cu 26 iunie 2025, Consiliul Concurenței („CC”) beneficiază de îndrumări procedurale revizuite pentru tratarea comunicărilor invocate ca fiind protejate de privilegiul profesional legal („LPP”) în timpul inspecțiilor desfășurate la sediile companiilor.
Legea 111/2025 modifică, printre altele, art. 38 alin. (9) și (11) din Legea concurenței, înlocuind versiunea din iulie 2024, introdusă pentru a corecta o formulare anterioară controversată, care permisese inspectorilor CC să citească conținutul anumitor documente potențial acoperite de LPP în anumite cazuri.
Legea 111/2025 modifică, printre altele, art. 38 alin. (9) și (11) din Legea concurenței, înlocuind versiunea din iulie 2024, introdusă pentru a corecta o formulare anterioară controversată, care permisese inspectorilor CC să citească conținutul anumitor documente potențial acoperite de LPP în anumite cazuri.
Context
Art. 38 alin. (9) și (11) din Legea concurenței, în forma revizuită, înlocuiește versiunea introdusă în iulie 2024, care, la rândul său, corecta o prevedere extrem de controversată în vigoare din decembrie 2023. Versiunea anterioară permisese, în mod controversat, inspectorilor CC să citească conținutul documentelor invocate ca fiind privilegiate în anumite condiții, atrăgând critici pentru potențialul de a submina LPP.
Ce este nou
Conform Legii 111/2025, companiile vizate de inspecții care invocă LPP, precum și inspectorii CC, beneficiază acum de instrucțiuni suplimentare privind modul de procedare în astfel de situații. Inspectorii sunt autorizați în mod expres să examineze pe scurt elemente extrinseci ale comunicării respective (aspectul general al documentului, titlu, dată, autor, destinatar, subiect) pentru a evalua dacă solicitarea de protecție prin LPP pare plauzibilă. Această examinare limitată are rolul de a permite inspectorilor să verifice dacă motivele invocate de companie sunt în concordanță cu natura și contextul comunicării, fără a încălca confidențialitatea acesteia;
În urma acestei evaluări prima facie, dacă inspectorii concluzionează că documentul respectiv nu este privilegiat, aceștia au dreptul să îl sigileze și să îl colecteze, urmând ca decizia finală privind aplicabilitatea LPP să aparțină Președintelui CC;
Dacă Președintele CC emite o decizie prin care respinge caracterul privilegiat al unei comunicări, compania în cauză poate formula o cerere la instanțele de contencios administrativ pentru suspendarea executării acestei decizii, în termen de 15 zile de la comunicare. Legea 111/2025 mai prevede că CC este îndreptățit să desigileze și să examineze documentele respective dacă termenul de 15 zile expiră fără ca societatea să depună cererea de suspendare sau dacă instanțele resping definitiv cererea.
Observații
Aceste reguli revizuite urmăresc să stabilească un echilibru pragmatic: este, în mod plauzibil, justificat să li se permită inspectorilor o evaluare rapidă a naturii și elementelor extrinseci ale unui document pentru a determina dacă LPP ar putea fi aplicabil. Pe de altă parte, chiar și o examinare limitată a unei comunicări protejate poate constitui o încălcare a LPP, în special în lumina articolului 7 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Deși Curtea de Justiție a Uniunii Europene a susținut inițial o interpretare relativ restrictivă a LPP în cazurile de concurență, în cauza C-694/20 – Orde van Vlaamse Balies, Curtea a recunoscut că protecția se extinde nu doar asupra dreptului la apărare, ci și asupra consultanței juridice, în sens mai larg.
În acest context, modificările nou introduse, deși mai clare din punct de vedere procedural, continuă să reflecte o abordare mai restrictivă comparativ cu standardul european în evoluție, mai ales având în vedere faptul că Legea concurenței recunoaște ca fiind privilegiate doar comunicările client–avocat care privesc obiectul procedurii CC sau exercitarea dreptului la apărare al companiei.
Ce ar trebui să facă societățile
Deși Legea 111/2025 introduce un proces mai structurat pentru evaluarea LPP în cadrul inspecțiilor desfășurate de Consiliul Concurenței, eficacitatea sa și garanțiile necesare pentru protejarea LPP vor depinde în mare măsură de modul în care aceste modificări vor fi puse în aplicare în practică.
Pentru a asigura conformitatea și pentru a-și proteja drepturile în situații de presiune ridicată, cum sunt inspecțiile autorității de concurență, companiile ar trebui să:
→ eticheteze clar documentele potențial protejate și să se asigure că acestea pot fi identificate ușor în timpul inspecțiilor;
→ actualizeze protocoalele interne privind inspecțiile, pentru a reflecta noile etape și termene procedurale;
→ asigure accesul imediat la consiliere juridică în timpul inspecțiilor, în special în cazurile în care ar putea fi invocat LPP.
Pentru informații detaliate privind acest subiect, vă rugăm să vă adresați echipei Kinstellar:
Iustinian Captariu, Partener – iustinian.captariu@kinstellar.com
Cătălin Graure, Counsel – catalin.graure@kinstellar.com
Cristina Costin, Junior Associate – cristina.costin@kinstellar.com
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 182 / 9888 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...