COTAR solicită Camerei Deputaţilor să elimine coplata pentru despăgubirile RCA
20 Mai 2024
AgerpresPotrivit sursei citate, Codul Civil din România prevede că orice prejudiciu trebuie recuperat în integralitate şi nu parţial.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să renunţe la votarea amendamentelor apărute în proiectul de modificare a Legii RCA şi să elimine coplata pentru despăgubirile RCA.
"Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să respecte Constituţia şi legile ţării, renunţând la votarea amendamentelor apărute subit în proiectul de modificare a Legii RCA, cu încălcarea principiului bicameralismului, prin care cei 10 milioane de şoferi asiguraţi din România vor primi despăgubiri tot mai mici, în timp ce vor plăti asigurări din ce în ce mai mari. Avem încredere că legiuitorii nu vor permite companiilor de asigurări, care au profituri din ce în ce mai mari, să le impună şoferilor păgubiţi despăgubiri sub nivelul la care reparaţiile pot fi efectuate astfel încât autovehiculul să poată fi adus la starea anterioară producerii accidentului şi astfel încât care să poată circula în condiţii de siguranţă pe drumurile publice. Dacă modificările apărute peste noapte vor intra în vigoare, oamenii vor avea de ales între a completa din propriul buzunar banii de reparaţii şi a da în judecată vinovatul de accident, pentru plata diferenţei de cost. Dar de ce mai plătim asigurări obligatorii, în acest caz?", se spune într-un comunicat al organizaţiei.
"Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să respecte Constituţia şi legile ţării, renunţând la votarea amendamentelor apărute subit în proiectul de modificare a Legii RCA, cu încălcarea principiului bicameralismului, prin care cei 10 milioane de şoferi asiguraţi din România vor primi despăgubiri tot mai mici, în timp ce vor plăti asigurări din ce în ce mai mari. Avem încredere că legiuitorii nu vor permite companiilor de asigurări, care au profituri din ce în ce mai mari, să le impună şoferilor păgubiţi despăgubiri sub nivelul la care reparaţiile pot fi efectuate astfel încât autovehiculul să poată fi adus la starea anterioară producerii accidentului şi astfel încât care să poată circula în condiţii de siguranţă pe drumurile publice. Dacă modificările apărute peste noapte vor intra în vigoare, oamenii vor avea de ales între a completa din propriul buzunar banii de reparaţii şi a da în judecată vinovatul de accident, pentru plata diferenţei de cost. Dar de ce mai plătim asigurări obligatorii, în acest caz?", se spune într-un comunicat al organizaţiei.
Potrivit sursei citate, Codul Civil din România prevede că orice prejudiciu trebuie recuperat în integralitate şi nu parţial. În opinia COTAR, pentru România ar însemna o agravare a situaţiei şi o deteriorare accelerată a siguranţei pe drumurile publice care deja sunt în procent de 50% cu reparaţii neconforme - ceea ce s-a constatat în urma controalelor făcute de Registrul Auto Român şi de Poliţie.
"Pentru cei 10 milioane de şoferi asiguraţi care cotizează pentru profiturile astronomice ale asigurătorilor, plătind o poliţă mai scumpă decât în Germania sau Austria, reamintim că din cele 7,59 miliarde lei - asigurări brute plătite în 2022 către companiile de asigurări, doar 110 milioane lei au fost plăţile directe pentru manoperele service-urilor. În acelaşi, an, profiturile asigurătorilor s-au mărit de 12 ori, depăşind 770 milioane de lei. Modificările care se doresc a fi introduse de deputaţii unui partid important din România, peste forma propusă iniţial ca modificare a Legii RCA, votată şi trecută prin MF şi Senat, nu vor face decât să consolideze şi mai mult profiturile asigurătorilor şi vor arunca la gunoi speranţele păgubiţilor înşelaţi care încearcă să-şi găsească dreptatea în instanţă. Păgubiţii vor fi obligaţi să semneze o convenţie de plată cu asigurătorul, la fiecare accident de producerea căruia nu sunt vinovaţi", se afirmă în comunicat.
Convenţia care se vrea a fi introdusă prin lege presupune ca păgubitul să accepte ca derizorii, mult mai mici decât cele necesare pentru o corectă reparaţie a autovehiculului, calculate şi plafonate de asigurător, susţine COTAR. Dacă păgubitul ar câştiga în instanţă dreptul de a-şi recupera sumele reale datorate de asigurător, dar plătite de vinovatul de accident, deşi acesta deţinea o poliţă RCA valabilă, vor primi în schimb penalităţi de numai 0,02% din suma datorată de asigurător şi nu 0,2% cat este astăzi - conform noilor amendamente.
"Această măsură, dacă ar fi votată de Camera Deputaţilor, ar încuraja şi mai mult abuzurile societăţilor de asigurări care vor prefera să nu achite, plasând banii în depozite bancare sau plasamente aducătoare de profit şi vor prefera să achite peste 3-4 ani, când vor pierde în instanţă. Penalităţile stabilite de legiuitor trebuie să fie cât mai mari, ca să descurajeze asigurătorul de neplata daunelor. Amintim domnilor deputaţi că firmele de leasing sau băncile din România aplică penalităţi între 0,5 şi 1% pentru fiecare zi de întârziere, în cazul milioanelor de români care au apelat la împrumuturi sau leasing şi întârzie să îşi achite ratele. Asigurătorii trebuie să fie descurajaţi şi nu încurajaţi să nu îşi achite daunele la timp şi integral. Suntem, aşadar, în momentul în care legiuitorii trebuie să decidă dacă respectă votul oamenilor şi le apără interesele publice şi legitime sau susţin dorinţa de profit cât mai mare a asigurătorilor care dispun după bunul plac de banii colectaţi prin forţa legii. Cei care au introdus amendamentele neconstituţionale au profitat de contextul european şi de necesitatea armonizării legislaţiei, pentru a introduce coplata din partea păgubitului, pentru reparaţiile autoturismelor avariate în urma accidentelor de circulaţie", se arată în document.
Operatorii de transport subliniază că asigurarea de răspundere civilă auto este reglementată la nivel european prin Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009. Aceasta Directivă a fost modificată prin Directiva 2021/2018/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, statele membre ale Uniunii Europene având obligaţia de a transpune în legislaţia naţională prevederile acestui act normativ până la data de 23 decembrie 2023.
În acest sens, după consultările avute de Ministerul de Finanţe cu partenerii sociali, a fost agreat şi înregistrat la Senatul României proiectul L1/2024 care ulterior a fost înaintat Camerei Deputaţilor şi înregistrat sub nr. 216/2024 pentru modificarea şi completarea Legii RCA nr.132/2017. COTAR precizează că aceasta este forma care corespunde interesului public şi prin care cetăţeanul român este protejat la standardele europene, iar aşa-zisele amendamente pregătite pentru a spori profiturile şi pentru a proteja interesele asigurătorilor sunt atât în afara normelor constituţionale, cât şi a cadrului normativ de la Bruxelles.
"România are nevoie de o legislaţie corectă, clară, care să fie adoptată la timp, evitând riscul unei proceduri de infringement şi care să apere interesele cetăţenilor săi, iar orice alte propuneri de modificare a legii RCA trebuie să fie făcute cu responsabilitate şi în sprijinul celor 10 milioane de asiguraţi. Pentru a face acest lucru este nevoie de dezbateri publice şi transparente, cu toate asociaţiile din piaţă. Nu e normal să fie introduse amendamentele fără a fi dezbătute, aşa cum s-a întâmplat în acest caz, în Camera Deputaţilor. Vă aducem aminte, domnilor deputaţi care ne cereţi votul, anul acesta, că legea RCA 132/2017 este constituţională, europeană, o lege la care s-a lucrat peste 2 ani şi care a avut ca model alte legi ale unor ţări civilizate din UE cum, ar fi Germania, Franţa, Anglia, Austria, etc. Avem încredere că preşedinţii partidelor politice din România vor analiza bine ceea ce se întâmplă şi vor lua decizia înţeleaptă pentru cetăţenii României. Parlamentul României trebuie să respecte drepturile cetăţenilor şi normele europene, nu să alimenteze profiturile companiilor de asigurare!", adaugă reprezentanţii organizaţiei.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 109 / 5265 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Cum se redactează o clauză compromisorie (Powered by ZRVP)
SARMIS Capital achiziționează pachetul majoritar al MG-Tec Industry. Fondul de investiții a fost asistat de avocații Reff & Asociații, vânzătorii au avut alături o echipă de la Bondoc & Asociații
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat emisiunea de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 mil. € de pe piețele internaționale | Olga Niță (partener) a coordonat echipa
Legiteam | Cherciu & Co is looking for two Junior ̸ Mid - Level Lawyers
LegiTeam | CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate (Banking & Finance Team)
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA : “Procedura arbitrală în arbitrajul instituționalizat” | Înscrierile se fac până pe 10 octombrie
EXCLUSIV | O companie din grupul controlat de ”regele eolienelor” a trimis Ministerului Finanțelor o notificare de arbitraj și o cerere de soluționare pe cale amiabilă a disputei. Tratatul Cartei Energiei, temeiul juridic al conflictului cu statul român
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocați stagiari | Litigii
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Voichița Crăciun, Head of legal and compliance - PAID România, profesionist 20 de ani experiență, care a acordat servicii de asistență juridică și reprezentare în proiecte complexe, unor companii interne și internaționale, în diferite domenii de activitate: ”Planurile de viitor sunt strâns legate de cele ale companiei pentru care lucrez și unde doresc să continui să aduc un plus de valoare prin activitatea mea și a departamentului pe care îl coordonez”
Avocații din practica de Protecția Datelor de la NNDKP spun că există în continuare prevederi neclare în legislație și „pete albe” de reglementare | Iurie Cojocaru (Partener): “De foarte multe ori, clienții se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește ștergerea datelor sau oferirea unor răspunsuri adecvate la solicitările de exercitare de drepturi, în condițiile în care legislația, ghidurile și jurisprudența oferă prea puțin spațiu de manevră”
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat cu experiență (Drept Societar și Comercial)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...