HG privind sistemul “Garanţie-Returnare” va fi publicată în Monitorul Oficial până la 1 ianuarie 2021
19 Noiembrie 2020
AgerpresPotrivit ministrului de resort, în proiectul de Hotărâre de Guvern care reglementează noul sistem de colectare a deşeurilor de ambalaje sunt prevăzute şi o serie de amenzi, precum şi sancţiuni complementare ce pot merge până la anularea licenţei de funcţionare pentru producători.
Hotârârea de Guvern privind implementarea sistemului "Garanţie - Depozit" va fi publicată în Monitorul Oficial cel târziu până la 1 ianuarie 2021, iar în prima jumătate a anului va fi desemnat administratorul unic de sistem, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet.
"În termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern, colegii din minister vor elabora foarte repede legislaţia terţiară. Asta înseamnă ordine de ministru care să reglementeze modul de desemnare a administratorului de sistem, condiţiile etc. Din momentul în care administratorul va fi desemnat, iar acest lucru se va întâmpla în prima jumătate a anului viitor, până la 1 aprilie 2022, conform legii, are aproximativ un an la dispoziţie să facă următoarele chestiuni: să pregătească toată infrastructura pentru toată România de transport a acestor materiale, să obţină toate autorizaţiile, avizele pentru a construi de la zero centrele logistice de numărare, de procesare, de compactare, de gestionare a acestor echipamente. De asemenea, comercianţii care vor alege să folosească echipamente automate vor fi nevoiţi să le comande, să le instaleze, să le conecteze la fluxul informatic de date care va guverna întregul sistem. Din experienţa altor state membre, acest lucru se poate face într-un an. Până la 1 ianuarie 2021 vom avea publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern", a afirmat Fechet.
Potrivit ministrului de resort, în proiectul de Hotărâre de Guvern care reglementează noul sistem de colectare a deşeurilor de ambalaje sunt prevăzute şi o serie de amenzi, precum şi sancţiuni complementare ce pot merge până la anularea licenţei de funcţionare pentru producători.
"Există un capitol întreg de contravenţii în proiectul de Hotărâre de Guvern. Vor exista sancţiuni contravenţionale atât pentru magazinele care refuză să se conformeze, cât mai ales pentru producătorii care refuză să se conformeze, respectiv să se înregistreze în sistem, să folosească un simbol distinct pe eticheta ambalajului prin care cetăţenii să-şi dea seama că acel ambalaj este subiectul sistemului "Garanţie - Returnare". Noi am propus în proiectul de Hotărâre de Guvern inclusiv o sancţiune complementară pe lângă cea a amenzii contravenţionale ca să putem să discutăm inclusiv de ridicarea licenţei pentru anumiţi producători. Eu cred că toată lumea se va conforma. Nu aş vrea să-mi imaginez că vreun magazin din România va alege să nu primească ambalaje, pentru că ceea ce se va întâmpla în mod firesc dincolo de vreo sancţiune, va fi pierderea clienţilor. Imaginaţi-vă un client care cumpără din magazinul respectiv o băutură pentru care plăteşte garanţia, după care revenind la acelaşi magazin să constate că nu i se plătesc aceşti bani înapoi, ori asta e o chestiune care nu are cum să se întâmple", a explicat ministrul Mediului.
Acesta a subliniat, totodată, că ambalajele incluse în noul sistem vor avea elemente de identificare specifice.
"Toate ambalajele care vor face obiectul sistemului "Garanţie - Returnare" vor avea elemente de identificare diferite de ambalajele existente astăzi în piaţă. Pe de o parte, va exista un logo care va face ca un ambalaj să fie returnabil sau nu, pe de altă parte codurile de bare ale acelor ambalaje nu vor putea fi scanate în vederea decontării garanţiilor. Cu alte cuvinte, un ambalaj pentru care nu s-a plătit garanţie la momentul achiziţionării nu va putea fi adus în vederea obţinerii unei garanţii. Totodată, acele ambalaje vor fi preluate de echipamente fără a se plăti respectiva garanţie", a menţionat oficialul.
Ministrul Mediului a subliniat că sistemul "Garanţie - Returnare" va fi unul centralizat, decizia fiind luată în urma consultărilor avute cu toate statele membre ale UE.
"Va exista o sigură entitate. Sistemul va fi unul centralizat. Este o măsură pe care am hotărât-o în urma consultărilor cu toate statele membre. Singura ţară în care sistemul este descentralizat este Germania şi acest lucru este aspru criticat pentru că generează o serie de neajunsuri pe care noi încercăm să le evităm. Altminteri, uitându-ne la toate exemplele de bune practică din Uniunea Europeană şi la lucrurile care nu au funcţionat învăţăm din greşelile altora. Caracterul unitar al sistemului este un lucru de la care nu putem să abdicăm. Sistemul va avea costuri diferite. Operatorul de sistem va trebui să parcurgă mii de kilometri poate să adune de la toate magazinele din toate satele, de la munte, de la şes, iar acest costuri de operare vor trebui să se compenseze între ele. Nu putem să avem un operator în zona de nord a României şi unul în zona de sud, pentru că ar exista un mare dezechilibru de costuri. În acelaşi timp, sistemul prevede că un magazin mic va trebui să poată să refuze o cantitate de deşeuri care în mod evident este disproporţională cu ceea ce se cumpără acolo. Cantitatea trebuie să fie una rezonabilă. Dacă la un magazin de la colţul blocului va veni cineva cu zece saci de PET, în mod evident magazinul, fără a abuza, ar putea să nu preia toate acele recipiente, limitându-se la o cantitate pe care o poate gestiona în mod firesc. Toţi acei saci de PET-uri vor fi duşi la un centru de colectare automată unde în câteva minute va putea să fie procesaţi şi compactaţi", a punctat Mircea Fechet.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunţat, joi, într-o conferinţă de presă, lansarea în consultare publică a Hotărârii de Guvern care va reglementa sistemul "Garanţie- Returnare".
Conform documentului, ţinta României este ca, în următorii trei ani, să se ajungă la in grad de colectare de minimum 90% de deşeuri de ambalaje de băuturi.
Cetăţenii care vor returna la orice magazin din România un ambalaj PET sau doză de aluminiu vor primi înapoi o garanţie în valoare de 50 de bani, fără a se prezenta vreun bon fiscal sau alte documente.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2772 / 5338 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...