ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Guvern: Măsuri fiscal-bugetare privind sistemele informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, impozitul pe profit, pe venit, TVA, accize

04 Decembrie 2024   |   Agerpres

În domeniul TVA, prin actul normativ se introduce obligaţia înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă, precum şi efectuarea unei corecţii tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.

 
 
Guvernul a aprobat, miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, măsuri fiscal-bugetare referitoare la sistemele informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, precum şi la impozitul pe profit şi pe venit, TVA şi accize.

Potrivit unui comunicat al Executivului, măsurile incluse în actul normativ au în vedere "îmbunătăţirea funcţionării sistemelor informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, răspunzând astfel solicitărilor mediului de afaceri".

Printre aceste măsuri privind RO e - Factura se numără: clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opţională şi reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului - persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod; restrângerea operaţiunilor pentru care este obligatorie utilizarea acestui sistem doar la operaţiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România; eliminarea excepţiei de la obligaţia utilizării sistemului pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale).


De asemenea, se introduce obligaţia referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice; abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora.

În privinţa sistemului RO e-TVA, se prevede "amânarea obligaţiei persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin "Notificarea de conformare RO e-TVA" de către ANAF, şi implicit a sancţiunii pentru neîndeplinirea acestei obligaţii, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025".

"De asemenea, se clarifică evidenţierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe şi au dedus TVA pentru achiziţii, trebuie să emită o autofactură", mai transmite sursa citată.

Ordonanţa mai cuprinde modificări în domeniul impozitului pe profit printre care: clarificarea tehnică privind alocarea costurilor de îndatorare în cazul finanţării de către persoanele afiliate a achiziţiei/producţiei unor active prevăzute de lege, necesare desfăşurării activităţii contribuabililor; exceptarea contribuabililor din domeniile bancar (instituţii de credit) şi petrolier, care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în acelaşi timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri.

Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.

În privinţa impozitului pe venit, actul normativ reglementează regulile privind calculul şi declararea acestui impozit "în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situaţia în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum şi în cazul sumelor reprezentând garanţie, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract".

"În aceste situaţii, obligaţiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare şi plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Măsura are în vedere faptul că în aceste situaţii, plătitorul de venit se află în imposibilitatea reţinerii la sursă a impozitului pe venit", arată Guvernul.

De asemenea, printre alte măsuri cuprinse în actul normativ se află instituirea unor dispoziţii tranzitorii de "clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum şi a obligaţiilor de declarare, calcul şi plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situaţia în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv".

Alte măsuri se referă la clarificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obţinute din străinătate, în sensul că acestea se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.

În domeniul TVA, prin actul normativ se introduce obligaţia înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă, precum şi efectuarea unei corecţii tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.

În privinţa accizelor, se instituie măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, cum ar fi "crearea unor obligaţii de declarare a operaţiunilor şi garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistraţi şi operatorii economici înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al preşedintelui ANAF şi al AVR şi care deţin şi eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparţinând unei terţe persoane".

Se mai prevede "introducerea obligaţiei pentru destinatarii înregistraţi şi operatorii economici înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat şi care deţin şi eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deţinut de o persoană terţă, de a înştiinţa autoritatea competentă, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantităţii de produse accizabile înscrisă în declaraţia pe propria răspundere", mai arată Executivul.

Nedepunerea declaraţiei pe proprie răspundere şi negarantarea plăţii accizelor urmează a fi incriminate ca infracţiuni.

"Alte modificări sunt aduse indicatorilor privind plafoanele specifice cadrului fiscal - bugetar 2024 în sensul actualizării plafoanelor pentru indicatorii specifici cadrului fiscal 2024, soldului deficitului bugetar, datoriei publice, cheltuielilor cu asistenţa socială, cu sănătatea, cheltuielilor de capital", precizează sursa citată.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 50 / 5362
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru grupul Roche va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
MergerMarket League Tables - Full Year 2024 | Piața de M&A a cunoscut o redresare prudentă anul trecut și a înregistrat o creștere de 8 % la nivel global. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
Wolf Theiss a asistat fondatorii Embryos Fertility Clinic cu privire la vânzarea pachetului majoritar de părţi sociale către Integral Capital Group, alături de care a stat RTPR | Ce avocați au fost în cele două echipe
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...