ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Guvern: Măsuri fiscal-bugetare privind sistemele informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, impozitul pe profit, pe venit, TVA, accize

04 Decembrie 2024   |   Agerpres

În domeniul TVA, prin actul normativ se introduce obligaţia înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă, precum şi efectuarea unei corecţii tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.

 
 
Guvernul a aprobat, miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, măsuri fiscal-bugetare referitoare la sistemele informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, precum şi la impozitul pe profit şi pe venit, TVA şi accize.

Potrivit unui comunicat al Executivului, măsurile incluse în actul normativ au în vedere "îmbunătăţirea funcţionării sistemelor informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, răspunzând astfel solicitărilor mediului de afaceri".

Printre aceste măsuri privind RO e - Factura se numără: clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opţională şi reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului - persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod; restrângerea operaţiunilor pentru care este obligatorie utilizarea acestui sistem doar la operaţiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România; eliminarea excepţiei de la obligaţia utilizării sistemului pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale).


De asemenea, se introduce obligaţia referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice; abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora.

În privinţa sistemului RO e-TVA, se prevede "amânarea obligaţiei persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin "Notificarea de conformare RO e-TVA" de către ANAF, şi implicit a sancţiunii pentru neîndeplinirea acestei obligaţii, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025".

"De asemenea, se clarifică evidenţierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe şi au dedus TVA pentru achiziţii, trebuie să emită o autofactură", mai transmite sursa citată.

Ordonanţa mai cuprinde modificări în domeniul impozitului pe profit printre care: clarificarea tehnică privind alocarea costurilor de îndatorare în cazul finanţării de către persoanele afiliate a achiziţiei/producţiei unor active prevăzute de lege, necesare desfăşurării activităţii contribuabililor; exceptarea contribuabililor din domeniile bancar (instituţii de credit) şi petrolier, care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în acelaşi timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri.

Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.

În privinţa impozitului pe venit, actul normativ reglementează regulile privind calculul şi declararea acestui impozit "în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situaţia în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum şi în cazul sumelor reprezentând garanţie, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract".

"În aceste situaţii, obligaţiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare şi plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Măsura are în vedere faptul că în aceste situaţii, plătitorul de venit se află în imposibilitatea reţinerii la sursă a impozitului pe venit", arată Guvernul.

De asemenea, printre alte măsuri cuprinse în actul normativ se află instituirea unor dispoziţii tranzitorii de "clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum şi a obligaţiilor de declarare, calcul şi plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situaţia în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv".

Alte măsuri se referă la clarificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obţinute din străinătate, în sensul că acestea se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.

În domeniul TVA, prin actul normativ se introduce obligaţia înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă, precum şi efectuarea unei corecţii tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.

În privinţa accizelor, se instituie măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, cum ar fi "crearea unor obligaţii de declarare a operaţiunilor şi garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistraţi şi operatorii economici înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al preşedintelui ANAF şi al AVR şi care deţin şi eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparţinând unei terţe persoane".

Se mai prevede "introducerea obligaţiei pentru destinatarii înregistraţi şi operatorii economici înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat şi care deţin şi eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deţinut de o persoană terţă, de a înştiinţa autoritatea competentă, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantităţii de produse accizabile înscrisă în declaraţia pe propria răspundere", mai arată Executivul.

Nedepunerea declaraţiei pe proprie răspundere şi negarantarea plăţii accizelor urmează a fi incriminate ca infracţiuni.

"Alte modificări sunt aduse indicatorilor privind plafoanele specifice cadrului fiscal - bugetar 2024 în sensul actualizării plafoanelor pentru indicatorii specifici cadrului fiscal 2024, soldului deficitului bugetar, datoriei publice, cheltuielilor cu asistenţa socială, cu sănătatea, cheltuielilor de capital", precizează sursa citată.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 287 / 5599
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bondoc și Asociații, consultanții vânzătorilor in tranzacția prin care Mplus, verticala de BPTO a grupului croat Bosqar, a preluat Valoris Center. Echipa, coordonată de Monica Iancu (partener) și și Gabriela Pop (managing counsel)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...