Guvern: Măsuri fiscal-bugetare privind sistemele informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, impozitul pe profit, pe venit, TVA, accize
04 Decembrie 2024
AgerpresÎn domeniul TVA, prin actul normativ se introduce obligaţia înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă, precum şi efectuarea unei corecţii tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.
Guvernul a aprobat, miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, măsuri fiscal-bugetare referitoare la sistemele informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, precum şi la impozitul pe profit şi pe venit, TVA şi accize.
Potrivit unui comunicat al Executivului, măsurile incluse în actul normativ au în vedere "îmbunătăţirea funcţionării sistemelor informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, răspunzând astfel solicitărilor mediului de afaceri".
Printre aceste măsuri privind RO e - Factura se numără: clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opţională şi reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului - persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod; restrângerea operaţiunilor pentru care este obligatorie utilizarea acestui sistem doar la operaţiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România; eliminarea excepţiei de la obligaţia utilizării sistemului pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale).
Potrivit unui comunicat al Executivului, măsurile incluse în actul normativ au în vedere "îmbunătăţirea funcţionării sistemelor informatice RO e-Factura şi RO e-TVA, răspunzând astfel solicitărilor mediului de afaceri".
Printre aceste măsuri privind RO e - Factura se numără: clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opţională şi reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului - persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod; restrângerea operaţiunilor pentru care este obligatorie utilizarea acestui sistem doar la operaţiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România; eliminarea excepţiei de la obligaţia utilizării sistemului pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale).
De asemenea, se introduce obligaţia referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice; abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora.
În privinţa sistemului RO e-TVA, se prevede "amânarea obligaţiei persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin "Notificarea de conformare RO e-TVA" de către ANAF, şi implicit a sancţiunii pentru neîndeplinirea acestei obligaţii, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025".
"De asemenea, se clarifică evidenţierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe şi au dedus TVA pentru achiziţii, trebuie să emită o autofactură", mai transmite sursa citată.
Ordonanţa mai cuprinde modificări în domeniul impozitului pe profit printre care: clarificarea tehnică privind alocarea costurilor de îndatorare în cazul finanţării de către persoanele afiliate a achiziţiei/producţiei unor active prevăzute de lege, necesare desfăşurării activităţii contribuabililor; exceptarea contribuabililor din domeniile bancar (instituţii de credit) şi petrolier, care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în acelaşi timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri.
Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.
În privinţa impozitului pe venit, actul normativ reglementează regulile privind calculul şi declararea acestui impozit "în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situaţia în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum şi în cazul sumelor reprezentând garanţie, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract".
"În aceste situaţii, obligaţiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare şi plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Măsura are în vedere faptul că în aceste situaţii, plătitorul de venit se află în imposibilitatea reţinerii la sursă a impozitului pe venit", arată Guvernul.
De asemenea, printre alte măsuri cuprinse în actul normativ se află instituirea unor dispoziţii tranzitorii de "clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum şi a obligaţiilor de declarare, calcul şi plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situaţia în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv".
Alte măsuri se referă la clarificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obţinute din străinătate, în sensul că acestea se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.
În domeniul TVA, prin actul normativ se introduce obligaţia înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă, precum şi efectuarea unei corecţii tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.
În privinţa accizelor, se instituie măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, cum ar fi "crearea unor obligaţii de declarare a operaţiunilor şi garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistraţi şi operatorii economici înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al preşedintelui ANAF şi al AVR şi care deţin şi eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparţinând unei terţe persoane".
Se mai prevede "introducerea obligaţiei pentru destinatarii înregistraţi şi operatorii economici înregistraţi la autoritatea competentă pentru distribuţie şi comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat şi care deţin şi eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deţinut de o persoană terţă, de a înştiinţa autoritatea competentă, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantităţii de produse accizabile înscrisă în declaraţia pe propria răspundere", mai arată Executivul.
Nedepunerea declaraţiei pe proprie răspundere şi negarantarea plăţii accizelor urmează a fi incriminate ca infracţiuni.
"Alte modificări sunt aduse indicatorilor privind plafoanele specifice cadrului fiscal - bugetar 2024 în sensul actualizării plafoanelor pentru indicatorii specifici cadrului fiscal 2024, soldului deficitului bugetar, datoriei publice, cheltuielilor cu asistenţa socială, cu sănătatea, cheltuielilor de capital", precizează sursa citată.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 26 / 5338 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...