Noi cerinte din partea BNR privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
30 Septembrie 2019
Rebecca Marina, associate si Diana Dincă, associate - Filip & CompanyIn data de 9 septembrie 2019 a intrat in vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, emis de catre Banca Nationala a Romaniei, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008.
Rebecca Marina, associate si Diana Dincă, associate - Filip & Company |
In data de 9 septembrie 2019 a intrat in vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, emis de catre Banca Nationala a Romaniei, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008.
Cine trebuie sa respecte noile cerinte
Noua reglementare se adreseaza unei categorii insemnat mai extinse de entitati ce trebuie sa respecte prevederile acesteia si implicit care urmeaza a implementa noi reguli interne in vederea prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Astfel, regulamentul nou este aplicabil atat institutiilor de credit si sucursalelor acestora, cat si institutiilor de plata, institutiilor emitente de moneda electronica, precum si institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special al BNR ori in Registrul general al BNR care au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica.
Cine trebuie sa respecte noile cerinte
Noua reglementare se adreseaza unei categorii insemnat mai extinse de entitati ce trebuie sa respecte prevederile acesteia si implicit care urmeaza a implementa noi reguli interne in vederea prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Astfel, regulamentul nou este aplicabil atat institutiilor de credit si sucursalelor acestora, cat si institutiilor de plata, institutiilor emitente de moneda electronica, precum si institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special al BNR ori in Registrul general al BNR care au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica.
De asemenea, dispozitiile legale se aplica inclusiv persoanelor juridice romane ce presteaza activitati in mod direct in alte statele membre UE, in baza pasaportarii, in calitate de institutii de credit, institutii de plata sau institutii emitente de moneda electronica.
Extinderea subiectilor vizati de aceasta reglementare vine in contextul evolutiei continue a cadrului tehnnic si legislativ la nivel european care a incurajat aparitia pe piata financiara a noilor actori prezenti sub forma institutiilor emitente de moneda electronica si a institutiilor de plata. Utilizarea monedei electronice este considerata din ce in ce mai mult un adevarat substituit pentru conturile bancare traditionale, iar din acest motiv, Banca Nationala a Romaniei a ales sa adreseze si acestor institutii reguli si standarde de cunoastere a clientelei similare celor impuse bancilor.
Cerinte mai stricte privind cunoasterea clientelei
La stabilirea unei relatii de afaceri cu orice client, atat persoana fizica cat si juridica, entitatile vizate de noul regulament au obligatia sa deruleze proceduri specifice de cunoastere a clientelei.
Printre noutatile introduse de noul regulament, in ceea ce priveste informatiile standard pe care orice institutie vizata trebuie sa le obtina, se numara si cerinte suplimentare privind identificarea sursei fondurilor ce urmeaza a fi utilizate in derularea relatiei de afaceri, precum si informatii suplimentare cu privire la beneficiarului real al operatiunii desfasurate. De asemenea, entitatile raportoare au obligatia de a obtine date cu privire la clientii si beneficiarii reali ai oricaror tranzactii ocazionale a caror valoare este mai mare de 15.000 de euro sau care implica transfer de fonduri mai mari de 1.000 de euro.
Prin intermediul noului regulament, Banca Nationala a Romaniei interzice institutiilor vizate initierea, continuarea sau efectuarea oricarei tranzacatii sau relatii de afaceri daca nu pot aplica masurile corespunzatoare de cunoastere a clientelei ori daca nu pot administra adecvat riscul de spalare a banilor si finantare a terorisumului.
Cerinte suplimentare privind personalul si organizarea interna
In vederea respectarii obligatiilor impuse de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, institutiile realizeaza evaluari de risc si implementeaza politici si norme interne. In acest sens, Regulamentul BNR nr. 2/2019 impune o serie de cerinte, aspecte si elemente minime de care acestea trebuie sa tina cont in procesul de instituire a metodologiei de realizare si de actualizare a evaluarilor de risc, a sistemelor si procedurilor de control specifice verificarii acestor evaluari, a politicii pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, precum si a normelor interne de cunoastere a clientelei.
Institutiile supuse noului regulament au obligatia ca, prin politici privind administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, sa stabileasca strategii de acceptare a clientilor, tipurile de produse si servicii pe care intentioneaza sa le ofere, limita maxima a nivelului de risc considerata acceptabila de institutie la nivel de client, de produs si serviciu, precum si la nivelul intregii activitati, directiile si masurile generale adecvate pentru diminuarea riscului si modalitatea prin care sunt asigurate politicile si procedurile aplicabile.
In ceea ce priveste personalul cu responsabilitati in acest domeniu, institutiile au obligatia de a impune standarde adecvate in procesul de recrutare, dar si masuri de asigurare a unui program de pregatire si verificare a acestora. In plus, noul regulament BNR impune institutiilor de credit desemnarea unui ofiter de conformitate dintre membrii conducerii superioare si transmiterea catre Banca Nationala a Romaniei a standardelor privind desemnarea ofiterului de conformitate precum si a documentelor cu privire la experienta acestuia pentru indeplinirea eficienta a sarcinilor ce ii revin.
Termen de conformare
Institutiile raportoare care functioneaza la data intrarii in vigoare a Regulamentului BNR nr. 2/2019 au la dispozitie un termen de aproximativ 4 luni, pana la data de 17 ianuarie 2020, pentru a se conforma cu cerintele impuse de acesta.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4301 / 5339 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...