Vehiculele rutiere înmatriculate în Republica Moldova, care circulă cu depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise, nu vor mai avea nevoie de autorizaţie specială de transport şi nu vor mai plăti tarifele suplimentare de acces la reţeaua de drumuri de interes naţional până la încetarea conflictului din Ucraina, dar nu mai mult de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, în anumite condiţii, potrivit unui proiect de Ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii.
"În prezent, în contextul conflictului din Ucraina, Republica Moldova întâmpină dificultăţi în ceea ce priveşte aprovizionarea cu mărfuri pe cale maritimă, generate de imposibilitatea primirii containerelor cu marfă în portul Odesa. Containerele au fost redirecţionate în portul Constanţa. Luând în considerare numărul foarte mare al containerelor redirecţionate în portul Constanţa, autorităţile din Republica Moldova (...) au solicitat sprijin autorităţilor române în vederea facilitării transportului pe cale rutieră a containerelor cu o lungime maximă totală de până la 45 de picioare, prin vehiculele înmatriculate în Republica Moldova. Legislaţia în domeniul transporturilor din Republica Moldova permite circulaţia, fără plata unor tarife suplimentare, pentru vehicule ce transportă containere având o masă totală mai mare decât cea permisă pe teritoriul României, cu până la 5,0 tone, înălţimea vehiculului în poziţie de drum fiind de până la 4,50 m faţă de 4,00 m permisă în România", se arată în referatul care însoţeşte proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii pentru aprobarea unor derogări de la aplicarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1 şi nr. 2 la Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA.
Potrivit sursei citate, din datele transmise rezultă următoarele: un număr foarte mare de containere ISO cu mărfuri destinate Republicii Moldova nu au mai putut fi descărcate în portul Odesa, fiind redirecţionate către portul Constanţa; în prezent sunt stocate câteva sute de astfel de containere, iar faţă de masele şi dimensiunile maxime admise în circulaţie pe drumurile publice din România, pentru transportul acestor containere, cele destinate Republicii Moldova prezintă următoarele depăşiri: masa totală 49 tone, faţă de 44 tone maxim admis (se consideră acoperitor 50 tone); înălţimea maximă a vehiculului în poziţie de drum, 4,50 m faţă de 4,00 m maxim admis.
Luând în considerare un vehicul cu următoarele caracteristici: masa totală de 50 de tone; înălţimea de 4,50 metri; lăţimea de 2,60 metri; fără depăşiri ale lungimii maxime admise, au fost identificate următoarele trasee posibile, având în vedere restricţiile de circulaţie pe reţeaua internă, dar şi pe podurile de peste Prut: 1) Constanţa port - DN39 - Agigea - DN39 - A4 - DN2A - Mihail Kogălniceanu - DN2A - Hârşova - Giurgeni - DN2A - Ţăndărei - DN21A - Bărăganul - DN 21 - Brăila - MG BR - DN2B - Galaţi - DN26 Murgeni - DN24A - Huşi - DN24B - Albiţa PTF, însumând aproximativ 423 km; 2) Constanţa port - DN39 - Agigea - DN39 - A4 - DN2A - Mihail Kogălniceanu - DN2A - Hârşova - Giurgeni - DN2A - Ţăndărei - DN2A - Slobozia - DN2A - Urziceni - DN2 - Râmnicu Sărat - DN2 - Tişiţa - DN24 - Varianta ocolire Tecuci - DN24 - Bârlad - DN24 - Crasna - DN24B - Huşi - DN24B - Albiţa PTF, însumând aproximativ 520 km.
În prezent, în punctele de trecere a frontierei cu Republica Moldova sunt următoarele restricţii, cauzate de starea tehnică a podurilor peste râul Prut: Podul Galaţi - Giurgiuleşti, unde circulaţia este restricţionată pentru vehiculele cu masa totală mai mare de 40 de tone şi cu înălţimea mai mare de 4,90 metri; Podul Oancea - Cahul, unde circulaţia este restricţionată pentru vehiculele cu masa totală mai mare de 40 de tone; Podul Albiţa - Leuşeni, unde circulaţia este restricţionată pentru vehiculele cu masa totală mai mare de 80 de tone şi Podul Sculeni - Sculeni, unde circulaţia este restricţionată pentru vehiculele cu masa totală mai mare de 45 de tone pe sensul de ieşire din România şi pentru vehiculele cu masa totală mai mare de 60 de tone pe sensul de intrare în România (pentru a preveni tranzitul dublu pe pod al vehiculelor cu masa totala mai mare de 45,0 tone îndrumate din Republica Moldova).
"Potrivit dispoziţiilor din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului Transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, vehiculele care circulă cu depăşirea maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise pot circula în baza autorizaţiei speciale de transport, cu plata tarifelor suplimentare de utilizare. Astfel, având în vedere contextul conflictului din Ucraina, Republica Moldova a fost nevoită să redirecţioneze transporturile privind aprovizionarea cu mărfuri în containere, pe cale rutieră, ca alternativă la calea maritimă, prin prezentul se urmăreşte stabilirea unor trasee pentru direcţionarea acestor vehicule şi derogarea de la plata tarifelor suplimentare de utilizare. De asemenea, conform dispoziţiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului Transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, sunt instituite tarife pentru vehiculele rutiere înmatriculate în alte state, în conformitate cu acordurile rutiere bilaterale şi multilaterale la care România este parte. În conformitate cu prevederile acordului bilateral încheiat între România şi Republica Moldova în domeniul transporturilor rutiere, în data de 10.04.2014, traficul de tranzit în cazul în care (semi)remorca este înmatriculată în altă ţară decât Republica Moldova necesită 'autorizaţie terţă ţară'. În lipsa acestei autorizaţii, potrivit dispoziţiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului Transporturilor nr. 1836/2018, se aplică tarif suplimentar de acces la reţeaua de drumuri de interes naţional. Având în vedere contextul conflictului din Ucraina, Republica Moldova a fost nevoită să redirecţioneze transporturile privind aprovizionarea cu mărfuri în containere, pe cale rutieră, ca alternativă la calea maritimă, fiind în imposibilitatea de a asigura la bordul vehiculelor 'autorizaţia terţă ţară', emisă de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România, prin prezentul se urmăreşte stabilirea unei derogări de la plata tarifelor suplimentare de acces la reţeaua de drumuri de interes naţional", se precizează în referat.
În acest context, întrucât Consiliul de Administraţie al CNAIR are în competenţă "aprobarea tarifelor pentru prestaţiile specifice, altele decât tariful de utilizare a reţelei de drumuri", prin Hotărârea nr. 4/28.02.2022, CA şi-a exprimat acordul prealabil necesar în vederea demarării demersurilor pentru aprobarea unor derogări de la aplicarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1 şi anexa nr. 2 la Ordinul ministrului Transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în Republica Moldova, până la încetarea conflictului din Ucraina, dar nu mai mult de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, însă cu anumite condiţii.
Astfel, vehiculele să fie compuse dintr-un autovehicul tractor înmatriculat în Republica Moldova, indiferent de ţara de înmatriculare a semiremorcii tractate de acestea; vehiculele să fie compuse dintr-un autovehicul cu două axe cu semiremorcă cu 3 axe care transportă unul sau mai multe containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de până la 45 de picioare, dacă masa totală a vehiculului este mai mică sau cel mult egală cu 47 de tone şi înălţimea mai mică sau cel mult egală cu 4,5 metri; vehiculele să fie compuse dintr-un autovehicul cu 3 axe cu semiremorcă cu două sau 3 axe care transportă unul sau mai multe containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de până la 45 de picioare, dacă masa totală a vehiculului este mai mică sau cel mult egală cu 50 de tone şi înălţimea mai mică sau cel mult egală cu 4,5 de metri; punctul de origine al traseului să fie portul Constanţa, iar destinaţia finală a traseului pe teritoriul României este Albiţa PTF.
În aceste cazuri, traseele autorizate vor fi: Constanţa port - DN39 - Agigea - DN39 - A4 - DN2A - Mihail Kogălniceanu - DN2A - Hârşova - Giurgeni - DN2A - Ţăndărei - DN21A - Bărăganul - DN 21 - Brăila - MG BR - DN2B - Galaţi - DN26 Murgeni - DN24A - Huşi - DN24B - Albiţa PTF, însumând aproximativ 423 km, şi Constanţa port - DN39 - Agigea - DN39 - A4 - DN2A - Mihail Kogălniceanu - DN2A - Hârşova - Giurgeni - DN2A - Ţăndărei - DN2A - Slobozia - DN2A - Urziceni - DN2 - Râmnicu Sărat - DN2 - Tişiţa - DN24 - Varianta ocolire Tecuci - DN24 - Bârlad - DN24 - Crasna - DN24B - Huşi - DN24B - Albiţa PTF, circa 520 km.