ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații de Employment de la Mușat & Asociații au lucrat la foc continuu și au primit mandate noi în ultimele luni, chiar și în proiecte de M&A. Noile tendințe în politica de personal, analizate de Mihai Popa (Deputy Managing Partner) și Simona Anton (Managing Associate)

05 August 2020   |   Ștefania Enache

În toată această perioadă delicată pentru foarte multe domenii, echipa de Dreptul Muncii din cadrul Mușat & Asociații nu și-a înterupt activitatea niciun moment, mandatele putând fi gestionate și prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță.

 
 
Renumele construit în timp a ajutat Mușat & Asociații să-și îmbogățească portofoliul cu noi clienți, care au nevoie de consultanță de specialitate pe fondul crizei medicale existente la nivel global. Una dintre cele mai dinamice practici este cea de Dreptul Muncii, arie în care echipa firmei de avocatură a continuat să primească mandate importante și deosebit de complexe. „Clienții locali și internaționali care se confruntă cu probleme specifice pandemiei COVID-19, cu consecințe directe ale acestei noi ordini mondiale, dar și cu provocări noi, au apelat în mod constant la serviciile Departamentului de Dreptul Muncii atât în proceduri necontencioase, cât și în litigii sensibile cu salariați sau foști salariați”, a declarat pentru BizLawyer Mihai Popa, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații.


În toată această perioadă delicată pentru foarte multe domenii, echipa de Dreptul Muncii din cadrul Mușat & Asociații nu și-a înterupt activitatea niciun moment, mandatele putând fi gestionate și prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță. „Activitatea echipei a implicat asistență inclusiv în aria de fuziuni și achiziții, atât prin preluarea de personal prin schimbarea acționariatului, cât și prin transfer de bussiness, precum și asistență în proceduri complexe de restructurare a personalului, de customizare a programului de lucru sau a politicilor de bonusare a salariaților din top management, dar și executivi”, explică Simona Anton, Managing Associate Mușat & Asociații.

Noile tendințe în politica de personal

Dată fiind incontestabila necesitate de menținere a sănătății populației la nivel mondial, obligațiile și recomandările referitoare la măsurile speciale de sănătate și securitate în muncă pe care trebuie să le implementeze angajatorii au făcut parte și continuă să fie o componentă importantă a activității echipei de Dreptul Muncii.




Mihai Popa menționează faptul că, alături de mandatele obișnuite ale practicii de Dreptul Muncii (e.g., asistență pe parcursul procedurilor de concediere individuală și colectivă; de pregătire și implementare a procedurilor interne/politicilor  de beneficii; negocieri colective etc.), avocații au primit în lucru și dosare care urmăresc identificarea unor modalități eficiente de implementare și control ale prestării muncii prin mijloace de comunicare la distanță, customizarea unor procese complexe de implementare a șomajului tehnic sau care au în vedere condițiile de prestare a activității cetățenilor români în străinătate și a cetățenilor străini în România în contextul pandemiei COVID-19.

Printre clienții care au apelat la serviciile echipei de avocați s-au aflat și firme care au solicitat implementarea unor soluții și politici dedicate de reducere a programului de lucru sau de includere a salariaților în șomaj tehnic. Tipul acesta de activități sunt constant desfăsurate de echipa de Dreptul Muncii pentru companii puternic lovite de intrarea României în stare de urgență, respectiv în stare de alertă care  a condus la o serie de restricții fără precedent în ultimii 30 de ani în industrii precum precum transporturi, turism, retail sau industria auto.

Proiecte cu grad de complexitate ridicat

„Ideile practice ale avocaților echipei noastre orientate către nevoile clienților locali și internaționali au avut mereu în vedere respectarea cadrului legal aplicabil specificului fiecărui caz în parte. Experiența și flexibilitatea avocaților Departamentului de Dreptul Muncii din cadrul Mușat & Asociații sunt atuuri apreciate deopotrivă de clienții tradiționali, dar și de cei mai noi. Implicarea avocaților specializați în Dreptul muncii, atât în mandate de consultanță juridică, cât și de reprezentare în fața instanțelor de judecată în cele mai variate probleme din această materie aduc valoare adaugată acestei arii de practică”, subliniază expertul Mușat & Asociații.

Cele mai multe dintre proiectele soluționate în aceste ultime luni au implicat un grad de complexitate ridicat. De exemplu, echipa de Dreptul Muncii coordonată de Mihai Popa și Simona Anton, ambii cu o experiență de peste 14 ani în domeniu,  a oferit asistență juridică în cadrul unei achiziții de peste două miliarde de dolari a unui centru de cercetare-dezvoltare de către un gigant al pieței online. Mandatul a implicat creativitatea și pragmatismul echipei de experți în găsirea celor mai fezabile soluții de adaptare și implementare în materia dreptului muncii pre și post tranzacție.

„Aria noastră de practică se bucură de o activitate cu o încărcătură constantă atât din perspectiva activității de consultanță, cât și din perspectiva activității de litigii. Mandatele privind proiecte complexe de transfer de business sau de reorganizare a activității unor companii importante din sectoare precum Oil&Gas, IT sau Transporturi, implementarea unor soluții și politici dedicate de beneficii și bonusare, revendicări ale salariaților privind recuperarea de beneficii și drepturi salariale neachitate, plângeri/contestații având ca obiect concedieri nelegale; discriminare sau  hărtuire sunt doar câteva exemple din paleta largă a lucrărilor încredințate de clienți echipei de Dreptul Muncii în prima parte a anului. În plus, lucrărilor tradiționale li s-au alăturat cele cu caracter specific în contextul pandemiei COVID-19, precum implementarea celor mai eficiente soluții de flexibilizare a activității prin intermediul tehnologiei, precum și în identificarea și introducerea de soluții integrate de menținere a costurilor cu resursele umane pe termen scurt și mediu sau chiar de reducere a acestora”, punctează Simona Anton.

„Reorganizările care au implicat clienți tradiționali și internaționali cu prezență locală din domenii precum cel energetic sau al transporturilor au presupus asistență pre și post decizie strategică de reorganizare, inclusiv pe parcursul procedurilor de concediere colectivă și individuală, dar și în cadrul contestațiilor formulate de salariați împotriva măsurilor de concediere care fac obiectul unor dosare aflate pe rolul instanțelor de judecată. Rolul avocaților de Dreptul Muncii din cadrul Mușat & Asociații în astfel de mandate este unul complex, care are în vedere atât atenta studiere a detaliilor factuale colective și individuale, cât și conturarea unei strategii customizate alături de evoluții adecvate nevoilor modelului de bussines al fiecărui client”, adaugă Mihai Popa.

Avocatul amintește faptul că, în ultimele luni, procentajul salariaților care contestă măsurile luate de către angajatori este în ușoară creștere față de perioada anterioară declanșării pandemiei COVID-19.

În plus, pe masa de lucru a experților Mușat & Asociații se află în mod constant dosare care privesc modalități de încetare a contractelor individuale de muncă ale personalului din top-managementul clienților authtoni sau al celor internaționali cu prezență locală din domenii IT, Pharma, Retail sau Energetic.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Schimbări majore în relațiile de muncă

Restricțiile generale impuse de autorități pe perioada stării de urgență au impactat în mod direct relațiile de muncă, angajatorii fiind nevoiți să se adapteze la noile cerințe legale, încercând totodată să asigure continuitatea activității în condiții de siguranță pentru salariați.

Simona Anton menționează faptul că unul dintre principalele mecanisme juridice care s-a implementat pe scară largă în acest context a fost prestarea activității în regim de telemuncă, regim care pe durata stării de urgență s-a putut dispune prin decizie unilaterală a angajatorului, prin excepție de la rigorile Legii 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.

„De asemenea, angajatorii care au întâmpinat dificultăți economice și a căror activitate a fost redusă sau chiar întreruptă pe durata stării de urgență, au beneficiat de ajutor de stat pentru șomaj tehnic. Însa legislația echivocă și în continuă schimbare a produs confuzie în rândul angajatorilor cu privire la condițiile de eligibilitate, la cuantumul acestui ajutor de stat și la drepturile acordate salariaților. Alte schimbări legislative care au impactat resursele umane ale angajatorilor au constat în acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în contextul închiderii temporare a unităţilor de învăţământ atât pe perioada stării de urgență, cât și până la finalizarea cursurilor anului școlar 2019-2020, și prelungirea concediului pentru creșterea și îngrijirea copilului până la încetarea stării de urgență”, mai spune avocatul.

La rândul său, Mihai Popa atrage atenția că, pentru restul anului 2020, este recomandat ca angajatorii să aibă în vedere recomandările generale ale autorităților privind prestarea activității în regim de telemuncă, în măsura în care este posibil, chiar dacă implică respectarea prevederilor legale stricte ale Legii 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă. Mai mult, firmele trebuie să implementeze măsuri corespunzătoare privind sănătatea și securitatea la locul de muncă, fie că vorbim despre măsurile obligatorii reglementate prin acte normative, fie că vorbim despre măsuri implementate voluntar în scopul asigurării protecției generale a salariaților.

„Pe durata stării de alertă, angajatorii sunt absolviți de obligația inițierii negocierilor colective, valabilitatea contractelor colective de muncă menținându-se atât pe durata stării de alertă, cât și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia. Însă angajatorii trebuie să aibă în vedere că această obligație este “reactivată” în termen de 45 de zile de la încetarea stării de alertă. De asemenea, angajatorii care beneficiază de subvenția constând în decontarea a 41,5% din salariul de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut pentru salariații care au avut o durată a suspendării contractului individual de muncă în perioada stării de urgență sau de alertă și au beneficiat de îndemnizațiile de șomaj tehnic, suportate de stat sau de angajator, trebuie să aibă în vedere că nu pot concedia salariații în cauză până la finalul anului”, a conchis Mihai Popa.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1501 / 2007
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...