
Viața merge înainte | Practica de insolvență de la Mușat & Asociații a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultima perioadă. Mihai Popa, Partener: Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare
01 Aprilie 2020
Ștefania EnacheFirma Mușat & Asociații dispune de o echipă bine pregătită pe partea de analiză financiară, care, împreună cu celelalte departamente ale casei de avocatură, cum ar fi Banking & Finance, M&A, Labour, reușește să ofere consultanță și asistență juridică companiilor care nu sunt încă în incapacitate de plată, dar pentru care un astfel de eveniment nefericit ar fi iminent.
![]() |
Mihai Popa, Partener Musat & Asociatii |
Pentru echipa Mușat & Asociații, 2019 nu a produs surprize prea mari în zona practicii de insolvență.Chiar dacă a fost un an agitat din punct de vedere politic, economia și-a continuat trendul ascendent, ceea ce s-a regăsit și în imaginea de ansamblu a pieței insolvențelor. „Firma noastră a reușit să răspundă cerințelor fluctuante ale pieței investind în dezvoltarea departamentului de insolvență și în direcția procedurilor de pre-insolvență, fie ele de natură judiciară sau extra-judiciară”, a declarat pentru BizLawyer Mihai Popa, Partener Mușat & Asociații.
Firma Mușat & Asociații dispune de o echipă bine pregătită pe partea de analiză financiară, care, împreună cu celelalte departamente ale casei de avocatură, cum ar fi Banking & Finance, M&A, Labour, reușește să ofere consultanță și asistență juridică companiilor care nu sunt încă în incapacitate de plată, dar pentru care un astfel de eveniment nefericit ar fi iminent, în lipsa strategiilor de restructurare pe care experții le oferă. „Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare, combinat mai ales spre final de an și cu o cerință în creștere pe partea de insolvență și proceduri judiciare de reorganizare”, punctează Mihai Popa.
Firma Mușat & Asociații dispune de o echipă bine pregătită pe partea de analiză financiară, care, împreună cu celelalte departamente ale casei de avocatură, cum ar fi Banking & Finance, M&A, Labour, reușește să ofere consultanță și asistență juridică companiilor care nu sunt încă în incapacitate de plată, dar pentru care un astfel de eveniment nefericit ar fi iminent, în lipsa strategiilor de restructurare pe care experții le oferă. „Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare, combinat mai ales spre final de an și cu o cerință în creștere pe partea de insolvență și proceduri judiciare de reorganizare”, punctează Mihai Popa.
La începutul acestui an, înaintea declanșării crizei sanitare, profesioniștii firmei de avocatură erau de părere că anul acesta numărul insolvențelor nu se va modifica semnificativ, cel puțin nu în prima parte a anului, ei așteptându-se mai degrabă la o creștere a numărului de restructurări în afara procedurilor judiciare. „Deficitul de cont curent ascunde în fapt un dezechilibru ce pleacă, în situația noastră particulară, de la consumatorii casnici care au preferat sau poate au fost obligați uneori (în principal de oferta disponibilă în piață) să își redirecționeze surplusul sau majorările recente de venit în achiziția unor bunuri sau servicii care, într-un final, au condus la transferuri masive de lichidități către agenți economici de pe alte piețe. Urmând firul logic al acestui fenomen este de observat că în unele cazuri un mic procent din aceste lichidități au rămas companiilor locale care importă sau intermediază astfel de tranzacții – de aici și creșterea economică susținută de consum, dar care nu sunt suficient de puternice să reziste în situația previzibilă a unor întârzieri la plată sau a unei scăderi a cererii. Aceste dezechilibre macroeconomice și semnalele primite de la companiile din piață ne conduc la concluzia că anul 2020 va fi unul dificil în special pe segmentul firmelor mici și mijlocii care nu au resursele necesare să reziste unor șocuri sau fluctuații prea mari venite fie de pe piața locală, fie de pe cea externă și mai ales în rândul companiilor ce au ca principal obiect de activitate comerțul cu amănuntul (și care de regula nici nu au o capitalizare suficientă)”, puncta specialistul Mușat & Asociații înaintea declanșării crizei sanitare.
Avocatul adauga faptul că anul se anunță a fi unul destul de agitat. „După cum vedem chiar în aceste momente există mai mulți factori chiar la nivel global ce pot afecta performanțele economice chiar și pentru țările dezvoltate, deci în mod cert efectele se vor simți și la nivelul țării noastre. Cu toate acestea vom vedea pe parcurs dacă anul 2020 va marca începutul unei noi crize sau problemele apărute vor fi gestionate corespunzător astfel încât anul în curs să fie doar unul mai slab față de anii precedenți, dar cu perspective bune pentru viitor”, argumenta expertul Mușat & Asociații la începutul acestei luni.
O legislație care mai are nevoie de clarificări
Avocatul menționează faptul că prin OUG nr. 88/2018, intrată în vigoare la data de 02.10.2018, Guvernul României a adoptat o serie de măsuri prin care a urmărit îmbunătățirea climatului de afaceri, prin generarea premiselor necesare redresării afacerilor viabile, dar și recuperării rapide a creanțelor, mai ales a celor bugetare. Expertul apreciază, însă, că se impunea definirea ori clarificarea unor noțiuni prevăzute în lege și care, în practică, au fost interpretate neunitar. El dă drept exemplu înscrierea sub condiție rezolutorie a creanței bugetare contestate, termenul de la care începe să curgă prescripția extinctivă pentru acțiunea în atragerea răspunderii personale etc.
De asemenea, își exprimă câteva rezerve cu privire la mecanismul de urmărire și acoperire a creanțelor bugetare prin care, deși se urmărește maximizarea șanselor de recuperare a acestor creanțe, există riscul ca, în anumite situații, să se diminueze în fapt efectele principiului concursualității și unității ce guvernează procedura insolvenței. „În general, modificările legislative despre care vorbim au condus la formarea unei practici neunitare în materia reglementată. Cu toate acestea, în timpul aplicării noilor prevederi, atât doctrina de specialitate, cât și practica instanțelor au început să ofere soluții acolo unde existau neclarități provenite din modul deficitar de formulare, sau chiar de concepere a textului normativ. Cu toate că ar fi încă multe aspecte ce pot fi îmbunătățite, la momentul actual cadrul legislativ în materia insolvenței rămâne unul stabil, ceea ce este benefic pentru mediul de afaceri, predictibilitatea fiind uneori de importanță majoră în procesul decizional”, a explicat Partenerul Mușat & Asociații.
Specialistul a atras atenția că, în viitorul apropiat, vor interveni o serie de schimbări legislative, având în vedere modificările aduse la nivel european prin Directiva UE 2019/1023 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie și decăderile, precum și măsurile de sporire a eficienței procedurilor de restructurare, de insolvență și de remitere de datorie și de modificare a Directivei UE 2017/1132 (Directiva privind restructurarea și insolvența), adoptată în iunie 2019. „Un aspect care ar trebui tranșat ține în principal de încurajarea procedurilor de reorganizare și facilitarea accesului la o astfel de modalitate de restructurare a tuturor companiilor, indiferent de mărimea societății debitoare sau de natura creanțelor înscrise în tabel. Sunt cunoscute de altfel situațiile în care atunci când creanțele bugetare sunt majoritare, planurile de reorganizare sunt imposibil de conceput”, susține Mihai Popa.
Cererile, rezolvate mai repede
Din munca derulată zi de zi, practicienii în insolvență au constat faptul că cererile depuse în acest tip de dosare sunt rezolvate mult mai repede. Explicația acestui fenomen ține, pe de-o parte de faptul că a fost suplimentat numărul judecătorilor sindici, iar pe de altă parte s-a înregistrat o scădere a numărului dosarelor de insolvență. „Trebuie avut totuși în vedere și faptul că nu doar numărul de dosare a scăzut, ci și gradul de complexitate a acestora a fost unul mai redus – în anul 2019 valoarea activelor companiilor intrate în insolvență a fost la un nivel minim record pentru ultimul deceniu, de aici și interesul mai scăzut al părților de a se implica în noi dispute legale. Așadar, în opinia noastră, în ultima vreme procesul de soluționare al cererilor formulate în dosarele de insolvență s-a îmbunătățit simțitor”, punctează avocatul.
De asemenea, un alt fenomen care s-a observat înaintea crizei sanitare în domeniul insolvențelor a fost ”dispariția” instituțiilor financiar bancare dintr-o bună parte a proceselor de insolvență. „Acest lucru are cauze multiple. Așadar, dacă în perioada post-criză băncile erau creditori de cele mai multe ori majoritari în cvasi-totalitatea dosarelor de insolvență, acum câțiva ani înstrăinarea portofoliilor de credite neperformante a condus la înlocuirea băncilor de către societățile specializate în recuperarea de creanțe, care de cele mai multe ori au avut un comportament diferit în cadrul procedurilor deja deschise. În alte cazuri, mai ales în dosarele de insolvență deschise recent, mai des întâlniți în rândul creditorilor sunt creditorii bugetari sau chiar creditori privați neinstituționalizați. Acest lucru se datorează și faptului că băncile au început din ce în ce mai mult să susțină din rândul clientelei lor chiar și companii aflate în dificultate financiară care cu o infuzie nouă de lichidități reușesc să evite incapacitatea de plată. Așadar, putem conchide că activitatea băncilor atât în perioadele de pre-insolvență cât și în reorganizările judiciare a fost orientată către susținerea afacerilor, aspect benefic mediului de business local”, arată Mihai Popa.
Referindu-se la activitatea ANAF, profesionistul Mușat & Asociații a subliniat faptul că, de cele mai multe ori, limitările legale pe care reprezentanții creditorilor bugetari le au, sau poate în unele cazuri și teama de a-și asuma o răspundere prea mare, pot conduce la blocaje sau uneori chiar la ratarea unor șanse reale de restructurare a afacerii.

Mihai Popa, Partener Mușat & Asociații.
Practica Mușat & Asociații
Mușat & Asociații – RestructuringInsolvency este o societate afiliată Mușat & Asociații S.p.a.r.l. În prezent, echipa numără peste 15 membri și include avocați, practicieni în insolvență, economiști și consultanți fiscali. Mihai Popa, care deține și calitatea de practician în insolvență, este partenerul coordonator al practicii de insolvență.
„Echipa noastră este una dintre cele mai vaste din domeniu, ceea ce ne permite să gestionăm proceduri complexe de insolvență și de reorganizare, precum și să asistăm clienții din portofoliu pe durata negocierilor cu debitorii sau pentru evaluări juridice specifice unor restructurări economice de amploare, fie ele pe cale judiciară sau extrajudiciară. De asemenea, lucrăm îndeaproape cu echipele din domeniile dreptului societar, financiar-bancar, fiscal, imobiliar, litigii ș.a. din cadrul firmei de avocatură, motiv pentru care ne implicăm împreună în dosare care se pliază pe normele insolvenței. Conlucrarea permanentă cu avocații Mușat & Asociații, în orice arie de practică, ne susține și maximizează încrederea profesională în abordarea celor mai complexe probleme juridice”, subliniază Mihai Popa.
Experții Mușat & Asociații sunt implicați în litigii complexe asociate procedurii insolvenței, iar experiența lor în domenii cum ar fi dreptul fiscal, dreptul muncii, dreptul internațional privat, dreptul penal ș.a. este corelată cu normele speciale ale insolvenței.
Insolvența implică în multe situații aspecte din cele mai diversificate ramuri de drept și, totodată, acordă posibilitatea avocaților Mușat & Asociații de a intra în contact cu multiple arii juridice sau de afaceri. Este o provocare profesională care determină extinderea ariei de expertiză. Avocații care se ocupă de gestionarea litigiilor născute într-o procedură a insolvenței acordă asistență juridică și reprezentare clienților în toate etapele acestei proceduri.
Introducerea și susținerea cererilor de deschidere a procedurii, a contestațiilor, a opozițiilor, a acțiunilor în anularea actelor frauduloase, a cererilor de atragere a răspunderii organelor de conducere ale unei societăți aflate sub incidența normelor speciale a insolvenței reprezintă doar câteva dintre activitățile juridice de bază pe care specialiștii Mușat & Asociații le derulează în cadrul proiectelor de insolvență.
„Bineînțeles, avem și mandate specifice ce presupun o abordare mai aplecată asupra procedurilor de prevenire a insolvenței, caz în care avocații noștri lucrează împreună cu echipa de specialiști din domeniul economico-financiar pentru a veni cu cele mai bune soluții pentru ca firmele aflate în dificultate și care apelează la noi să poată implementa cu succes un plan de restructurare”, completează Mihai Popa.
Printre clienții care apelează la expertiza practicienilor în insolvență, avocaților sau consilierilor din cadrul Mușat & Asociații, se numără creditori, acționari sau debitori, pe care profesioniștii îi asistă în toate etapele, atât în faza de preinsolvență, cât și, ulterior, pe parcursul procedurii de restructurare, reorganizare sau, după caz, lichidare a societăților comerciale.
„Know-how-ul echipei Mușat &Asociații, compusă din avocați de prestigiu, practicieni în insolvență experimentați, precum și alți consilieri, ne-a permis să construim o practică solidă, cu un portofoliu diversificat de clienți care activează în cele mai diversificate domenii de activitate, ca de exemplu: (i) instituții financiar-bancare, (ii) societăți de recuperări creanțe (iii) industria hotelieră, (iv) industria energetică, (v) industria farmaceutică, (vi) industria materialelor feroase și neferoase, (vii) transport sau construcții. Clienții apelează la serviciile avocaților Mușat & Asociații în calitate de creditori sau acționari, în toate etapele procedurii de insolvență. Suntem inevitabil solicitați să reprezentăm interesele acestora atât în faza premergătoare insolvenței, pe durata negocierilor cu debitorii sau creditorii, pentru a identifica riscurile potențiale pe care le-ar implica deschiderea unei proceduri de insolvență, demersurile ce trebuie implementate în scopul protejării drepturilor și investițiilor clienților, cât și ulterior, în etapa restructurării financiare și operaționale, ori în etapa în care societatea se află deja în procedura insolvenței sau falimentului iar clienții solicită asistență în cadrul procedurii în funcție de calitatea acestora”, susține practicianul în insolvență.
Un portofoliu divers de clienți
De-a lungul anilor, echipa Mușat & Asociații a acordat asistenţă unui portofoliu extins de clienţi internaţionali, societăți de recuperare creanțe, dar și companiilor românești, băncilor comerciale și instituţiilor de stat. Dintre aceștia menționăm Asset Portfolio Servicing Romania, membru APS Holding, Sermedic, Biotest, First Bank S.A, Damen Shipyards Group, Termoelectrica, Abbott, Anchor Real Estate, Abbvie, Europejskie Biuro Ochrony Finansów Sp. Z.o.o., Sp. K., Autoritatea de Supraveghere Financiară, A1 Carpi Finance, Transas Marine, Kaufland România, Grup 4 Instalații SA, Aersale, Energoconstructia SA, Hotel Bellaria, Servicii Energetice Oltenia SA, Autocar Grup 1 Service, Auto Car & Trucks Technology, Standocolor, Aegean Airlines.
„Activitatea specialiștilor noștri se concretizează în derularea unor proiecte deosebit de complexe. Avocații Muşat & Asociaţii sunt totodată implicaţi în implementarea unor proiecte inovative având ca obiectiv final conservarea drepturilor și investițiilor clienților în etapa de preinsolvență sau, după caz, în cadrul procedurii de restructurare, reorganizare sau, după caz, lichidare a societăților”, menționează Mihai Popa.
Cu privire la avocații implicați în aceste dosare, de regulă echipa este formată dintr-un avocat Managing Associate, un avocat Senior Associate și unul/doi Associates, în funcție de complexitatea dosarului, aceștia fiind coordonați de Mihai Popa, Partener în cadrul societății de avocatură Mușat & Asociații.
„Astfel cum am menționat anterior, nivelul de complexitate al proiectelor în care sunt implicați avocații din cadrul Mușat & Asociații este unul crescut. Specialiștii noștri pun la dispoziția clienților o experiență considerabilă cu ocazia implementării unor proiecte de anvergură în domeniul restructurării, reorganizării sau, după caz, lichidării societăților comerciale din România și nu numai. Spre exemplu, am acceptat provocarea de a implementa o strategie rar întâlnită în practica din România, care permite societății să își achite creanțele în perioada de observație înainte de termenul de depunere a planului de reorganizare. De asemenea, societatea noastră a acordat asistență lichidatorului judiciar al unei companii de tip holding din Cipru care, printre altele, deține și participații la mai multe societăți din România”, explică Partenerul Mușat & Asociații.
De asemenea, experții au gestionat și proceduri de concordat preventiv. Unul dintre proiectele relevante de acest gen este reprezentat de acordarea de servicii de consultanță și asistență juridică unei companii importante IT - HUB, pe parcursul procedurilor de pre-insolvență, negocierea unui acord cu creditorii companiei și atragerea de fonduri consistente prin planificarea în avans și asigurarea predictibilității aduse de o finanțare sindicalizată, acordată de mai multe bănci, toate acestea concurând la pronunțarea unei soluții favorabile clientului Mușat & Asociații.
„În ultima vreme ne-am confruntat adesea cu situații în care companiile au apelat la serviciile noastre chiar înainte de o astfel de procedură și suntem bucuroși că putem spune că în cele mai multe cazuri nici nu se mai ajunge la o formă de restructurare judiciară, redresarea fiind un succes încă de la bun început”, susține Mihai Popa.
De altfel, activitatea practicii a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultima perioadă. Încasările înregistrate din proiectele din domeniul restructurării, reorganizării sau, după caz, lichidării au avut un trend ascendent comparativ cu anii precedenți, aspect care, în aprecierea avocaților, confirmă calitatea serviciilor prestate de specialiștii din cadrul Muşat & Asociaţii – RestructuringInsolvency.
În cursul anului 2019 departamentul de insolvență al Mușat & Asociații a generat venituri substanțiale din proiectele de restructurare, reorganizare sau, după caz, lichidare pe care le-a gestionat.
„Ca în fiecare an, Mușat & Asociații configurează strategii de dezvoltare a acestei arii de practică, de lărgire a portofoliului de clienți, implementează strategii de coaching & mentoring sau de extindere a firmei în teritoriu etc. Strategia noastră dintotdeauna a fost să ne consolidăm poziția în topul firmelor de avocați din România și să fim mereu un reper de excelență avocațială, propunându-ne, în mod constant, să îmbunătățim în permanență serviciile acordate clienților firmei din această industrie. Așadar, pentru noi și acest an va fi unul de dezvoltare în care indiferent de tendințele pieței noi ne vom consolida poziția de lideri în domeniile în care activăm”, punctează Mihai Popa.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1599 / 2008 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...