ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Toate proiectele cu o componentă de mediu ale CMS România reclamă un nivel ridicat de expertiză, acoperit de mai mulți membri ai echipei din diferite arii de practică. Solicitări sofisticate și creștere semnificativă într-o arie deosebit de complexă, în care avocații asigură suport specializat pentru companii internaționale din mai multe sectoare ale economiei

18 Septembrie 2022   |   Ștefania Enache

Tipologia mandatelor este una tehnică și implică o cunoaștere profundă a regulilor europene și a practicii de protecția mediului, precum și a realității naționale în domeniu.

Laura Grigore (Senior Counsel) si Horea Popescu, Managing Partner - CMS România

 
 
Expertiza de mediu se îmbină în mod natural cu aproape toate celelalte arii de practică ale CMS România. În acest moment, firma de avocatură are o parte de practică strict specializată pe dreptul mediului care este coordonată de către Laura Grigore, Senior Counsel în cadrul CMS, parte din practica specializată în domeniul mai vast de Regulatory, care este coordonată de Cristina Popescu, Partener în cadrul CMS. De asemenea, proiectele de finanțare verde (ESG) sunt coordonate de Ana Radnev, Partener în cadrul practicii de Drept Bancar, iar în domeniul energiei, sunt în lucru multe mandate ce implică probleme de mediu, pentru care consultanța este asigurată de Ramona Dulamea, Counsel.

„Dacă ar fi să facem un stop cadru asupra fluxului curent, putem să notăm în special o legătură în creștere cu zona proiectelor de corporate și regulatory, dar și real estate”, menționează Horea Popescu, Managing Partner – CMS România.


În ultimul an, s-a observat că solicitările de asistență pe această nișă au fost constante. De asemenea, se evidențiază faptul că linia pe care se merge este de creștere semnificativă. „Tendința aceasta se înregistrează în mod preponderent pe fondul ritmului accelerat de adoptare a regulilor stabilite la nivelul Uniunii Europene cu privire la implementarea politicii de economie circulară și pachetului Green Deal, care generează pentru companii necesități de conformare suplimentare, gestionarea coerentă a perioadelor de tranziție și asigurarea unui management durabil pe parte de mediu și guvernanță corporativă în viitor, în timp ce rămân eficiente pe parte economică. Efervescența legislativă în domeniul protecției mediului la nivel european, cu implicații directe și chiar imediate - în cazul regulamentelor, la nivel național, se reflectă în modul de conducere al afacerii, care trebuie să fie orientat, în aproape orice domeniu, spre viitorul ”verde”. Și aici într-adevăr avem o arie deosebit de complexă în care putem asigura suport specializat pe partea de consultanță de management strategic pentru conformare și gestionarea riscului de mediu”, explică Laura Grigore, Senior Counsel- CMS România.




Mandate complexe care necesită expertiză de calitate

Avocatul subliniază faptul că tipologia mandatelor este una tehnică și implică o cunoaștere profundă a regulilor europene și a practicii de protecția mediului, precum și a realității naționale în domeniu.

Practicienii CMS axați pe Dreptul mediului s-au implicat într-o gamă diversă de proiecte. Între acestea regăsim asistența oferită în tranzacții complexe de fuziuni și achiziții care vizează evaluarea riscurilor, expunerii financiare și operaționale și generarea unei perspective clare pentru client legat de componenta de protecția mediului a obiectivului industrial în cauză.

Alte mandate au presupus implicarea în proceduri de evaluare de mediu specifice reglementării, de la autorizații și avize, la implicare pe parte juridică în componenta de auditare de mediu, bilanțuri de mediu, alături de echipele tehnice specializate subcontractate.

De asemenea, avocații au avut în vedere evaluarea globală a nivelului de conformitate și maturitate a unui obiectiv industrial (inclusiv pe factori de mediu specifici – apă, aer, sol) pe baza informațiilor specifice monitorizării de mediu și generarea de obiective de conformare etapizată.

În plus, experții CMS oferă asistență specifică de calificare a obligațiilor de mediu în funcție de tipurile de produse puse pe piața națională, respectiv pe fluxurile speciale de deșeuri, încadrarea pe coduri de deșeuri specifice, politici și proceduri interne de evidență și raportare a obligațiilor de mediu, încadrarea și gestionarea substanțelor periculoase, și multe altele.

Laura Grigore subliniază faptul că asistența în procedurile de transfer al obligațiilor de mediu face parte intrinsecă din mandatele de fuziuni și achiziții cu componentă de mediu. „În timp ce procedurile respective sunt destul de bine cunoscute în piață și stabile din punct de vedere istoric, încă din perioada marilor privatizări, asistăm pe fond la creșterea gradului de detaliu și tehnic pe care îl implică arhitectura obligațiilor de mediu, în procesul de definire și asumare a acestora de către părțile la tranzacție. Este de altfel normal să avem o cerere crescută din partea clienților cu privire la implicarea în evaluarea analizelor tehnice, a bilanțurilor sau auditurilor de mediu voluntare, estimarea potențialului de materializare a riscului de mediu și a expunerii post tranzacție. Și dacă procedura de transfer este punctul nodal pe parte de mediu în astfel de mandate, drumul către acesta implică, pe lângă expertiza de nișă de mediu, o bună înțelegere și corelare a aspectelor tehnice antrenate efectiv de activitatea cu impact asupra mediului, a practicii de la nivelul autorităților competente, a timpului necesar pentru a implementa aceste proceduri și poate mai mult decât acestea, experiența menținerii pe parcurs a unui echilibru între ceea ce este critic și ceea ce este gestionabil în domeniul răspunderii de mediu”, detaliază avocatul.

Expertul CMS mai spune că specialiștii firmei sunt parte din noua cerință europeană și globală generată de exigențele de ESG și devine din ce în ce mai clar faptul că trendul acesta nu este unul de consultanță, ci o componentă esențială în tranzacțiile curente și pe viitor.

„Clauzele de mediu erau și anterior prezente pe parte contractuală, însă construcția acestora este mult mai complexă, întrucât atinge aspecte foarte particulare și chiar tehnice ale expunerii pe mediu; garanțiile contractuale sunt concepute in mod detaliat pe factori sau probleme de mediu specifice, avem negocieri dedicate acestor aspecte între părți, uneori chiar critice pentru tranzacție. Acestea rezultă în mod natural din evaluările de tip due diligence pe care le realizăm, care implică sondarea în profunzime a zonelor de reglementare, autorizații, certificări de performanță de mediu, evaluări de risc și strategice ale expunerii de mediu și mai ales furnizarea unor soluții dedicate pentru prioritizarea gestionării riscurilor și stabilirea planurilor de conformare în domeniu”, argumentează interlocutorul BizLawyer.

Echipa CMS asistă și este activă, printre altele, în zona de gestionare a răspunderii extinse a producătorului, un mecanism de mediu care implică o gamă extrem de diversă de mandate, cu accent pe gestionarea fluxurilor specifice de deșeuri, dar și a încadrării obligațiilor și gestionării riscului penalităților la Fondul pentru mediu, care pot fi antrenate de eventuala neatingere a obiectivelor sau ratelor anuale în domeniul colectării, reciclării, valorificării deșeurilor la nivel național.

„Una dintre constante este preocuparea companiilor pentru a avea predictibilitate justificată cu privire la atingerea acestor obiective, a beneficia de protecția legală în cadrul mecanismului de transfer de responsabilitate, a avea stabilitate în contractele specifice de gestionare a obligațiilor de mediu și a asigura în mod coerent evidențele și raportările necesare pe flux precum și către autoritățile competente. Suntem solicitați de asemenea în realizarea de proceduri și fluxuri interne actualizate pe parte de mediu, precum și în evaluarea modalităților fezabile juridic în proiecte de regenerare, reutilizare, impactul mecanismului CBAM (ajustare la frontieră în funcție de carbon) inclusiv în contextul gazelor fluorurate și impactului în industriile specifice și pe lanțul de aprovizionare la nivelul companiilor europene”, precizează Laura Grigore.

Pe lângă tipicele evaluări de stare de conformitate și riscuri de mediu specifice proiectelor de due diligence în tranzacții, CMS are solicitări sofisticate de calificare și încadrare de mediu, în funcție de tipologia specifică a activității, în raport de factori de mediu, tipuri de produse, materiale, substanțe, transfer internațional de deșeuri, implicarea în evaluarea voluntară a nivelului potențial de poluare al unui amplasament cu impact asupra mediului, proiecte de regenerare/ reutilizare.


 
 

Toate proiectele implică și o componentă de mediu


Clienții de nișă ai CMS, pe parte de mediu, sunt în general mari companii internaționale cu activități de producție, distribuție, vânzări în România sau organizații/ asociații care implementează răspunderea extinsă a producătorului la nivel național.

Totodată, solicitările de mediu primite de echipa CMS din București sunt constante în partea de tranzacții corporative care implică activități sau obiective industriale.

Clienții CMS România provin din sectoare precum FMCG, energie, financiar/bancar, logistica, infrastructura, materiale de construcții, IT si multe altele.

„Toate proiectele noastre, inclusiv în acest domeniu sau care implică o componentă de mediu sunt foarte specializate și reclamă un nivel ridicat de expertiză, acoperit de mai mulți membri ai echipei noastre din diferite arii de practică. Dintre acestea, amintim una dintre tranzacțiile cele mai importante ale anului pe piața auto din România, un proiect foarte complex, în care am lucrat într-o echipă interdisciplinară de avocați dedicați și talentați (echipa coordonată împreună cu Rodica Manea, Partener în cadrul practicii de Fuziuni și Achiziții); menționez aici și mandatele de finanțare verde (ESG), pentru dezvoltarea proiectelor din domeniul energiei regenerabile, coordonate de Ana Radnev, Partener în cadrul practicii de Drept Bancar. Un astfel de proiect, de exemplu, după punerea în funcțiune, va permite o reducere anuală de aproximativ 290kt CO2 pentru producția de energie electrică. Tot în domeniul energiei, avem numeroase mandate cu componentă de mediu, pentru care consultanța este asigurată de Ramona Dulamea, Counsel”, punctează Horea Popescu.

Liderul CMS România amintește faptul că Laura Grigore, Senior Counsel în cadrul practicii de Mediu a firmei, are o experiență de peste 15 ani în proiecte strategice de conformitate de mediu și gestionare a riscurilor specifice. Laura coordonează mandate foarte specifice pe parte de mediu, cum sunt cele legate de calificarea și gestionarea obligațiilor din domeniul gestionării deșeurilor de echipamente electrice și electronice, baterii și acumulatori și deșeurilor de ambalaje pentru mari producători internaționali cu prezență pe piața locală, încadrarea și raportarea obligațiilor specifice la Fondul pentru Mediu, evaluări de mediu privind regenerarea agenților frigorifici și conformare la regulile specifice din domeniul Regulamentului F-Gas, precum și asistență specifică de conformare pe parte de mediu tipică în zona organizațiilor colective care implementează răspunderea extinsă a producătorului în domeniul gestionării deșeurilor.

„Avem totodată o prezență constantă în activitățile specifice de advocacy pentru diverși actori de pe piață în cadrul proceselor de reprezentare a intereselor legitime ale industriei în raport cu procedurile de legiferare, dezbatere legislativă și transpunere a normelor europene din domeniul mediului. Laura Grigore, unul dintre membrii echipei noastre de mediu, deține de altfel și funcția de Director General al Asociației Producătorilor Europeni de Electrocasnice din România (APPLiA România), parte din rețeaua APPLiA Home Appliance Europe”, completează Managing Partner- ul CMS România.

Având în vedere poziția CMS pe piața internațională și locală, firma beneficiază de o practică și expertiză de nișă în domeniul consultanței de mediu și regulatory care generează cu siguranță o valoarea adăugată semnificativă în proiectele interdisciplinare și în cele specifice practicii. „Aceasta este parte din strategia la nivel CEE și global a CMS, mai ales în contextul cerințelor de ESG. La nivel local, vom continua să ne concentrăm pe furnizarea de soluții strategice de conformare de mediu și gestionare a riscului în această zonă, cu accent pe subiecte prioritare și tehnice, cum sunt cele legate de politica materialelor sustenabile, CBAM, taxonomie și finanțări sustenabile, eficiență energetică și îmbunătățire a eficienței fluxurilor de gestionare a deșeurilor”, a conchis Horea Popescu.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 721 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...