Activitatea intermediarilor de credite, supusă verificărilor ANPC; amenzi de peste 37.000 de lei, aplicate
04 Noiembrie 2025 Agerpres
În urma verificărilor efectuate la nivelul întregii ţări, din 859 de operatori economici controlaţi, au fost identificate abateri la 107 societăţi comerciale.
Intermediarii de credite au fost amendaţi cu peste 37.000 de lei de comisarii pentru protecţia consumatorilor, în urma unor controale efectuate în toată ţara, care au vizat 859 de operatori economici.
"Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă - Direcţia Produse şi Servicii Bancare Nebancare şi Administratori Credite, prin intermediul Serviciului pentru Derularea Procedurilor privind Intermediarii de Credite, structură specializată din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a desfăşurat acţiuni de supraveghere şi control la operatorii economici care activează în domeniul intermedierii de credite. Aceste verificări se înscriu în cadrul tematicii naţionale de control şi au avut ca scop principal verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor de către intermediarii de credite", se arată într-un comunicat al ANPC.
"Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă - Direcţia Produse şi Servicii Bancare Nebancare şi Administratori Credite, prin intermediul Serviciului pentru Derularea Procedurilor privind Intermediarii de Credite, structură specializată din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a desfăşurat acţiuni de supraveghere şi control la operatorii economici care activează în domeniul intermedierii de credite. Aceste verificări se înscriu în cadrul tematicii naţionale de control şi au avut ca scop principal verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor de către intermediarii de credite", se arată într-un comunicat al ANPC.
În urma verificărilor efectuate la nivelul întregii ţări, din 859 de operatori economici controlaţi, au fost identificate abateri la 107 societăţi comerciale.
Printre neregulile constatate se numără: nerespectarea prevederilor art. 10 din OUG nr. 52/2016, care stipulează informaţiile precontractuale ce trebuie furnizate consumatorului înainte de desfăşurarea activităţii de intermediere de credite, şi lipsa dovezii privind respectarea art. 100 alin. (1) din OUG nr. 52/2016, care stipulează obligativitatea înregistrării intermediarilor de credite în registrul gestionat de ANPC, pentru desfăşurarea integrală sau parţială a activităţilor de intermediere a creditelor.
Pe fondul neregulilor constatate, comisarii ANPC au aplicat şapte amenzi contravenţionale, în valoare totală de peste 37.000 de lei, 120 de avertismente şi au dispus măsuri de remediere vizând aducerea contractelor de intermediere de credit în conformitate cu dispoziţiile OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile şi privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010.
Pentru a se asigura că beneficiază de servicii sigure, legale şi transparente, ANPC recomandă consumatorilor să acorde o atenţie deosebită următoarelor aspecte înainte de a apela la un intermediar de credite: verificarea intermediarului de credite, alegerea serviciilor de consiliere, solicitarea informaţiilor obligatorii înainte de semnarea contractului.
"Consultaţi registrul public disponibil pe site-ul ANPC pentru a verifica dacă intermediarul este înregistrat. Distingeţi între: intermediar legat - colaborează cu un singur creditor; intermediar nelegat - poate să ofere consultanţă independentă şi poate analiza mai multe oferte de pe piaţă. Doar intermediarii de credite nelegaţi pot furniza servicii de consiliere independentă. Verificaţi dacă intermediarul de credite este înregistrat pentru servicii de consiliere conform art. 100-104 din OUG 52/2016. Aceştia pot fi remuneraţi exclusiv de consumator, iar tariful trebuie menţionat clar în contract. Solicitaţi, în scris sau pe suport durabil, gama de produse analizate pentru recomandare; tariful aferent serviciilor de consiliere. Acceptaţi serviciile de consiliere numai după semnarea unui acord scris privind tariful", spun reprezentanţii ANPC.
Intermediarului de credite nelegat trebuie să colecteze informaţii privind situaţia financiară, preferinţele şi obiectivele consumatorului, să analizeze suficiente oferte de credit de pe piaţă (cel puţin o ofertă de la fiecare creditor relevant) şi să recomande cel puţin trei oferte potrivite nevoilor consumatorului.
"Fiţi prudenţi la promisiuni de tipul 'ştergem înregistrarea din Biroul de Credite' - intermediarii pot doar transmite notificări, fără garanţia radierii. Singurele instituţii abilitate să şteargă din Biroul de Credite sunt băncile şi instituţiile financiare nebancare (IFN) de la care au fost contractate creditele. Publicitatea creditelor trebuie să includă informaţiile minime obligatorii: rata şi tipul dobânzii, numărul şi valoarea ratelor, valoarea totală a creditului, DAE şi exemple reprezentative. Dacă întâmpinaţi probleme la rambursarea creditului, contactaţi imediat creditorul sau intermediarul şi prezentaţi toate documentele privind situaţia financiară pentru a identifica soluţii legale şi echitabile, precum reeşalonarea, amânarea sau renegocierea contractului", mai sfătuiesc comisarii ANPC.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor îşi reafirmă angajamentul de a supraveghea constant piaţa şi de a asigura respectarea legislaţiei în vigoare, în scopul protejării intereselor economice ale consumatorilor.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 89 / 20400 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





