
Aproape trei sferturi dintre solicitările primite de SAL-Fin au fost soluţionate în favoarea consumatorilor
12 Martie 2019
AGERPRESAnaliza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 75% dintre cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 90% dintre concilieri au optat pentru soluţionare online.
Aproape trei sferturi dintre solicitările primite de SAL-Fin, entitatea de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), au fost soluţionate în favoarea consumatorilor, se arată într-un comunicat al instituţiei.
SAL-Fin şi-a prezentat bilanţul activităţii pentru anul 2018. Astfel, au fost primite 232 de cereri de soluţionare alternativă, ceea ce reprezintă o creştere cu aproximativ 20% comparativ cu anul 2017. Anul trecut au fost finalizate în total 175 de dosare, dintre care 140 sunt aferente cererilor depuse în 2018.
Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 75% dintre cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 90% dintre concilieri au optat pentru soluţionare online.
SAL-Fin şi-a prezentat bilanţul activităţii pentru anul 2018. Astfel, au fost primite 232 de cereri de soluţionare alternativă, ceea ce reprezintă o creştere cu aproximativ 20% comparativ cu anul 2017. Anul trecut au fost finalizate în total 175 de dosare, dintre care 140 sunt aferente cererilor depuse în 2018.
Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 75% dintre cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 90% dintre concilieri au optat pentru soluţionare online.
"Conştientizarea facilităţilor oferite de soluţionarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare a condus la creşterea numărului de cereri înregistrate şi de soluţii emise, aspect ce reprezintă un pas important în implementarea strategiei ASF de consolidare a protecţiei consumatorilor', a declarat preşedintele Autorităţii, Leonardo Badea.
Cele mai frecvente litigii soluţionate în 2018 au apărut ca urmare a diferenţelor mari dintre sumele propuse de asigurători în dosarele de daună şi calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unităţile de service, a diferenţelor mari între sumele propuse de asigurători şi sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare, dar şi a neplăţii unor sume datorate pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosinţă a acestora, inclusiv penalităţi cuvenite consumatorilor pentru întârzierile la plata unor despăgubiri.
Reprezentanţii ASF au subliniat că, din cazurile soluţionate anul trecut, 73% au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor, restul reprezentând cazuri de menţinere a situaţiilor iniţiale.
În urma soluţionării alternative a litigiilor, consumatorii au primit în 2018 o sumă totală finală (în general, rezultată în urma unor reevaluări a despăgubirilor acordate) de 1.128.154 lei, cu 654.000 lei mai mult decât suma primită iniţial, respectiv de circa 2,4 ori.
"Datele statistice la finalul anului 2018 arată că, pentru mulţi dintre consumatorii care s-au simţit prejudiciaţi în relaţia cu entităţile supravegheate şi reglementate de ASF, concilierea reprezintă soluţia potrivită. Rezultatele soluţionării alternative a litigiilor pot genera exemple de bună practică ce pot sta la baza oricăror operaţiuni comerciale realizate de jucătorii de pe piaţa financiară non-bancară din România', a precizat Claudiu Stănescu, membru coordonator al Consiliului de Coordonare SAL-Fin.
Pe lângă gratuitatea operaţiunii de soluţionare alternativă, un alt aspect ce vine să susţină avantajele acestei metode îl reprezintă durata medie de soluţionare a unui litigiu. Pentru cererile înregistrate în anul 2018 s-a înregistrat o durată medie de 40 de zile pentru procedura de soluţionare a litigiilor prin propunerea unei soluţii şi o durată medie de 58 de zile pentru procedura de soluţionare a litigiilor prin impunerea unei soluţii.
SAL-Fin organizează soluţionarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, în materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregătire profesională şi competenţe certificate în domeniile pieţei financiare non-bancare. Conciliatorii propun sau impun o variantă de soluţionare a litigiilor în mod echilibrat, imparţial, independent şi gratuit pentru consumatori.
La finele anului 2018, în Registrul conciliatorilor SAL-Fin era înregistrat un număr de 23 de conciliatori.
SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar) a fost înfiinţată în cadrul ASF în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE.
ASF este autoritatea naţională înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 19456 / 19730 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Women Lawyers | Pentru Irina Văleanu, Counsel în cadrul firmei BACIU PARTNERS, nucleul comun de valori fundamentale a fost esențial în alegerea echipei în care se dezvoltă profesional acum: ”Reputația firmei în piața avocaturii de business din România a fost un factor decisiv, iar întâlnirea cu Ana-Maria Baciu a consolidat această alegere; am rezonat imediat, iar decizia de a colabora a venit în mod firesc”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...