ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CE propune ajustarea parţială a calendarului de revocare treptată a cadrului temporar de criză şi de tranziţie privind ajutoarele de stat

07 Noiembrie 2023   |   AGERPRES

La 9 martie 2023, Comisia a adoptat cadrul temporar de criză şi de tranziţie, care a modificat şi a prelungit parţial în timp cadrul temporar de criză şi încurajează luarea de măsuri de sprijin în sectoarele esenţiale pentru tranziţia la o economie cu zero emisii nete, în concordanţă cu Planul industrial al Pactului verde.

 
 
Comisia Europeană a adresat statelor membre, spre consultare, un proiect de propunere de ajustare parţială a calendarului de revocare treptată a prevederilor cadrului temporar de criză şi de tranziţie privind ajutoarele de stat, menit să ofere un răspuns la criza cauzată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei şi la scumpirea fără precedent a preţurilor la energie, se arată într-un comunicat al Executivului european.

De la izbucnirea războiului Rusiei împotriva Ucrainei şi în contextul efectelor sale directe şi indirecte asupra economiei UE, cadrul temporar de criză privind ajutoarele de stat, adoptat la 23 martie 2022, a oferit statelor membre posibilitatea de a oferi în timp util întreprinderilor aflate în dificultate un sprijin proporţional şi cu o ţintă bine definită. Datorită cadrului, statele membre au putut să acţioneze rapid şi eficace pentru a ajuta întreprinderile afectate de incertitudinile economice semnificative, de perturbarea fluxurilor comerciale şi a lanţurilor de aprovizionare, precum şi de creşterile excepţional de mari şi neaşteptate ale preţurilor, în special la gaze naturale, energie electrică, dar şi la numeroşi alţi factori de producţie şi la materii prime, precum şi la bunurile primare. În ansamblul lor, aceste efecte au cauzat o perturbare gravă a economiilor tuturor statelor membre într-o multitudine de sectoare economice.


La 9 martie 2023, Comisia a adoptat cadrul temporar de criză şi de tranziţie, care a modificat şi a prelungit parţial în timp cadrul temporar de criză şi încurajează luarea de măsuri de sprijin în sectoarele esenţiale pentru tranziţia la o economie cu zero emisii nete, în concordanţă cu Planul industrial al Pactului verde.

Pe măsură ce continuă războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, situaţia economică a UE dă dovadă de rezilienţă la şocurile cu care s-a confruntat. Previziunile economice din vara anului 2023 elaborate de Comisie arată că economia UE continuă să crească, chiar dacă într-un ritm mai lent. Situaţia de pe pieţele energiei şi mai ales preţurile medii la gaz şi energie electrică par să se fi stabilizat. Mai mult, riscul unor deficite de aprovizionare cu energie s-a atenuat, inclusiv datorită măsurilor luate de statele membre pentru a diversifica sursele de energie. În acelaşi timp, în previziunile economice din vara anului 2023 se indică faptul că războiul în curs al Rusiei împotriva Ucrainei şi tensiunile geopolitice mai ample, în special în Orientul Mijlociu, continuă să fie o sursă de risc şi de incertitudine, se menţionează în comunicat.

În acest context, Comisia propune o prelungire limitată, cu 3 luni, a prevederilor care permit statelor membre să acorde în continuare ajutoare cu un cuantum limitat (secţiunea 2.1 din cadru) şi ajutoare prin care să se ofere compensaţii pentru preţurile ridicate la energie (secţiunea 2.4 din cadru), până la 31 martie 2024. Statele membre vor putea astfel să îşi extindă schemele de sprijin, în cazurile în care acest lucru este necesar, şi să se asigure că întreprinderile afectate în continuare de criză nu vor rămâne brusc fără sprijinul necesar în următoarea perioadă de încălzire de la iarnă. Conform secţiunii 2.4 din cadru, statele membre pot continua să ofere sprijin prin acoperirea unor părţi din costurile suplimentare cu energia numai în măsura în care preţurile la energie depăşesc în mod semnificativ nivelurile anterioare crizei.

Proiectul de propunere al Comisiei adresat statelor membre nu aduce atingere celorlalte prevederi ale cadrului temporar de criză şi de tranziţie. Celelalte secţiuni ale cadrului legate de criză (şi anume, sprijinul pentru lichidităţi sub formă de garanţii de stat şi de împrumuturi subvenţionate şi măsurile vizând sprijinirea reducerii cererii de energie electrică) nu vor fi prelungite după data de expirare actuală, şi anume 31 decembrie 2023. Secţiunile care vizează accelerarea tranziţiei verzi şi reducerea dependenţei de combustibili nu sunt afectate de proiectul de propunere şi vor rămâne în vigoare în baza cadrului actual până la 31 decembrie 2025.

Statele membre au acum posibilitatea de a formula observaţii cu privire la proiectul de propunere a Comisiei. Comisia intenţionează să adopte modificarea limitată a cadrului temporar de criză şi de tranziţie în următoarele săptămâni, ţinând seama de feedbackul primit de la statele membre.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2409 / 17692
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dinamică nouă, caracterizată printr-un apetit crescut al investitorilor pentru tranzacții | Piața de M&A a crescut cu 8,2% în T1-T3. Jucătorii strategici au rămas principalii actori, cei mai activi investitori fiind din SUA
Legiteam | Cherciu & Co is looking for two Junior ̸ Mid - Level Lawyers
Mușat & Asociații a asistat Naxxar Renewable Energy cu privire la vânzarea pachetului rămas de 40% din Naxxar Wind Farm Four către grupul polonez Polenergia. Mandat complex care a cuprins, printre altele, aspecte de M&A, finanțări și navigarea prin reglementările sofisticate specifice sectorului energetic
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA : “Procedura arbitrală în arbitrajul instituționalizat” | Înscrierile se fac până pe 10 octombrie
LegiTeam | CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate (Banking & Finance Team)
EXCLUSIV | O companie din grupul controlat de ”regele eolienelor” a trimis Ministerului Finanțelor o notificare de arbitraj și o cerere de soluționare pe cale amiabilă a disputei. Tratatul Cartei Energiei, temeiul juridic al conflictului cu statul român
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocați stagiari | Litigii
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Voichița Crăciun, Head of legal and compliance - PAID România, profesionist 20 de ani experiență, care a acordat servicii de asistență juridică și reprezentare în proiecte complexe, unor companii interne și internaționale, în diferite domenii de activitate: ”Planurile de viitor sunt strâns legate de cele ale companiei pentru care lucrez și unde doresc să continui să aduc un plus de valoare prin activitatea mea și a departamentului pe care îl coordonez”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Tranzacțiile în arbitraj (Powered by ZRVP)
Avocații din practica de Protecția Datelor de la NNDKP spun că există în continuare prevederi neclare în legislație și „pete albe” de reglementare | Iurie Cojocaru (Partener): “De foarte multe ori, clienții se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește ștergerea datelor sau oferirea unor răspunsuri adecvate la solicitările de exercitare de drepturi, în condițiile în care legislația, ghidurile și jurisprudența oferă prea puțin spațiu de manevră”
Bohâlțeanu & Asociații a asistat Emma Lambda în achiziția Stratum Energy Romania, într-un mandat complex, desfășurat pe parcursul ultimilor 2 ani. Echipă multidisciplinară, formată din profesioniști specializați în Corporate ̸ M&A, Energy și Real Estate | Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner): ”Un proiect de mare anvergură pentru echipa noastră, având în vedere specificul domeniului, gradul complex de structurare a tranzacției și jurisdicțiile implicate”
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...