CE vrea sporirea transparenţei şi reducerea birocraţiei pentru întreprinderi, în vederea îmbunătăţirii mediului de afaceri în UE
29 Martie 2023
AgerpresPropunerea actualizează normele UE existente pentru societăţile comerciale (Directiva (UE) 2017/1132) pentru a le adapta în continuare la evoluţiile digitale şi la noile provocări şi pentru a stimula creşterea economică şi competitivitatea pe piaţa unică.
Comisia Europeană a adoptat miercuri o propunere de directivă menită să faciliteze extinderea utilizării instrumentelor şi a proceselor digitale de către întreprinderi în domeniul dreptului societăţilor comerciale din UE, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Propunerea urmăreşte să faciliteze operaţiunile transfrontaliere ale întreprinderilor şi să sporească transparenţa şi încrederea întreprinderilor prin punerea la dispoziţia publicului a mai multor informaţii cu privire la acestea la nivelul UE. De asemenea, aceasta va reduce birocraţia pentru întreprinderile transfrontaliere, ceea ce va permite realizarea unei economii de aproximativ 437 de milioane de euro pe an în ceea ce priveşte sarcinile administrative, datorită unui certificat UE al societăţii sau aplicării principiului "doar o singură dată". Propunerea va contribui la digitalizarea în continuare a pieţei unice şi va ajuta întreprinderile, în special întreprinderile mici şi mijlocii, să îşi desfăşoare activitatea în UE.
Pentru a reduce birocraţia şi sarcina administrativă pentru întreprinderile transfrontaliere, normele propuse includ: aplicarea principiului "doar o singură dată", astfel încât întreprinderile să nu fie nevoite să furnizeze din nou informaţii atunci când înfiinţează o sucursală sau o societate într-un alt stat membru. Informaţiile relevante pot fi schimbate prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor comerţului (BRIS). De asemenea, normele includ un certificat UE al societăţii, care conţine un set de informaţii de bază cu privire la societăţi, care va fi disponibil gratuit în toate limbile UE, un model standard multilingv de procură UE digitală care va autoriza o persoană să reprezinte societatea în alt stat membru şi eliminarea formalităţilor, cum ar fi necesitatea unei apostile sau a traducerilor autorizate pentru documentele societăţii.
Propunerea actualizează normele UE existente pentru societăţile comerciale (Directiva (UE) 2017/1132) pentru a le adapta în continuare la evoluţiile digitale şi la noile provocări şi pentru a stimula creşterea economică şi competitivitatea pe piaţa unică.
Pentru a asigura o mai mare transparenţă şi încredere în întreprinderi, normele propuse vizează: asigurarea faptului că informaţiile importante cu privire la societăţi (de exemplu, cu privire la parteneriate şi grupuri de societăţi) sunt puse la dispoziţia publicului, în special la nivelul UE, prin intermediul BRIS, facilitarea căutărilor de informaţii despre societăţile din UE, permiţând efectuarea de căutări prin intermediul BRIS şi, în acelaşi timp, prin intermediul altor două sisteme ale UE care interconectează registrele naţionale ale beneficiarilor reali şi registrele de insolvenţă. În plus, se are în vedere asigurarea faptului că datele cu privire la societăţi care figurează în registrele comerţului sunt exacte, fiabile şi actualizate, de exemplu prin efectuarea de verificări ale informaţiilor cu privire la societăţi înainte ca acestea să fie înscrise în registrele comerţului în toate statele membre.
Întreprinderile se află în centrul pieţei unice. Datorită activităţilor lor comerciale şi investiţiilor lor, inclusiv la nivel transfrontalier, ele joacă un rol de lider în ceea ce priveşte contribuţia la prosperitatea economică şi competitivitatea UE şi realizarea dublei tranziţii a UE către o economie sustenabilă şi digitală. În acest scop, întreprinderile au nevoie de un cadru juridic previzibil, favorabil creşterii economice şi adaptat pentru a face faţă noilor provocări economice şi sociale într-o lume din ce în ce mai digitală. Măsurile propuse se vor aplica pentru aproximativ 16 milioane de societăţi cu răspundere limitată şi pentru 2 milioane de parteneriate din UE.
Propunerea prevede a doua etapă a digitalizării dreptului societăţilor comerciale din UE. Directiva (UE) 2019/1151 din 2019 privind digitalizarea garanta posibilitatea efectuării online a procedurilor în materie de drept al societăţilor comerciale şi, în special, posibilitatea înfiinţării online a unei societăţi. Prezenta propunere este complementară şi urmăreşte să sporească disponibilitatea informaţiilor cu privire la societăţi, în special la nivelul UE, şi să elimine barierele administrative atunci când societăţile şi autorităţile utilizează astfel de informaţii în situaţii transfrontaliere. În ansamblu, propunerea promovează soluţii "digitale în mod implicit" atunci când se accesează sau se utilizează informaţii cu privire la societăţi în interacţiunile dintre societăţi şi registrele comerţului sau autorităţi. Propunerea se va baza, de asemenea, pe utilizarea serviciilor de încredere şi va asigura faptul că soluţii precum certificatul UE al societăţii sunt compatibile cu viitorul portofel european pentru identitatea digitală.
Aceasta va contribui la obiectivele de digitalizare stabilite în comunicările intitulate "Busola pentru dimensiunea digitală 2030: modelul european pentru deceniul digital" şi "Digitalizarea justiţiei în Uniunea Europeană - O panoplie de posibilităţi" şi va facilita extinderea transfrontalieră a IMM-urilor, în conformitate cu comunicările "Actualizarea noii Strategii industriale 2020" şi "O strategie pentru IMM-uri pentru o Europă sustenabilă şi digitală".
După cum s-a anunţat în programul de lucru al Comisiei pentru 2023, prezenta propunere este una dintre acţiunile-cheie din cadrul priorităţii politice "O Europă pregătită pentru era digitală".
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 5147 / 18425 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Promovări la Schoenherr: Monica Cojocaru devine partner în structura internațională a grupului, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu, managing partner: ”Aceste promovări vin să confirme valoarea pe care o atribuim contribuției efective a colegelor noastre la dezvoltarea ariilor de practică din care fac parte – corporate m&a, energy, banking & finance, labour & employment – și a relației cu clienții firmei”
Clifford Chance Badea și-a extins echipa cu 15 avocați în 2024, după cel mai accelerat ritm de creștere și recrutare din ultimii ani | Daniel Badea, Managing Partner: ”Am avut colegi care au lucrat în birourile internaționale ale Clifford Chance, dar și în locuri precum Stockholm sau Zurich, pe proiecte transfrontaliere de o complexitate foarte mare, acoperind aproape toate continentele”
BACIU PARTNERS, numită ”Gold Stars of Romanian IP” de World Trademark Review în clasamentele WTR 1000 2025. Patru membri ai echipei, desemnați profesioniști de top în clasamentul individual
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...