Colliers: Oferta limitată și creșterea chiriilor pun presiune pe accesul la spații moderne de birouri
03 Aprilie 2025 BizLawyer
După o medie de 160.000 de metri pătrați livrați anual în ultimul deceniu în București, volumul de birouri noi a scăzut semnificativ, în 2024 finalizându-se doar 16.500 de metri pătrați, iar pentru 2025 sunt planificați aproximativ 6.500 de metri pătrați.
| |
Piața de birouri din București se află într-un proces de transformare semnificativă după un deceniu de dezvoltare intensă. Oferta de spații noi a atins minime istorice, în timp ce în zona cererii, interesul pentru clădiri de calitate a rămas relativ constant în ultimii ani, ceea ce va înclina tot mai vizibil balanța în favoarea proprietarilor. Potrivit unui raport Colliers care analizează comportamentul chiriașilor și tendințele de la începutul lui 2025 și care va fi publicat în perioada următoare, chiriile din zonele centrale în clădiri de top au ajuns la 22 de euro pe metrul pătrat în multe cazuri, iar în unele situații sar de acest nivel. Cum spațiile moderne sunt tot mai puține, firmele care vor să se mute sau să se extindă au din ce în ce mai puține opțiuni și plătesc chirii mai mari. Experții Colliers notează că intențiile de angajare pe termen scurt ale firmelor locale rămân, în mare parte, la un nivel decent pentru contextul economic actual, în timp ce pentru sectoarele mai pesimiste, sunt departe de minimele din perioada 2009-2010 sau 2020-2021.
Analiza Colliers evidențiază o piață tot mai polarizată. Pe de-o parte, doar 20 de clădiri (23% din suprafața închiriabilă totală din Capitală) înregistrează un grad ridicat de neocupare - 33% în medie pentru aceste proiecte, acumulând în total 181.000 metri pătrați vacanți. Celelalte 186 de clădiri (77% din suprafața totală) au o disponibilitate mult mai redusă - doar 7% rată de neocupare. În total, aceste clădiri au 265.000 de metri pătrați, dar experții Colliers subliniază că aceste cifre trebuie puse în context și raportate la suprafața închiriabilă. Acest ecart arată preferința clară a companiilor pentru spațiile moderne, bine poziționate și eficiente energetic, în defavoarea celor mai vechi sau mai puțin atractive.
După o medie de 160.000 de metri pătrați livrați anual în ultimul deceniu în București, volumul de birouri noi a scăzut semnificativ, în 2024 finalizându-se doar 16.500 de metri pătrați, iar pentru 2025 sunt planificați aproximativ 6.500 de metri pătrați.
„Aceste cifre, mult sub nivelurile anterioare, arată că oferta de spații moderne este tot mai redusă dacă ne gândim atât la spațiile existente cât și la cele care urmează să fie livrate. În consecință, companiile care vor să se extindă sau să se relocheze găsesc tot mai greu opțiuni potrivite. Dacă nu urmează o corecție economică în România - și acesta nu este scenariul de bază al economiștilor care se uită la țara noastră, este de așteptat să vedem și o creștere a presiunii asupra nivelului chiriilor, care ar putea să mai crească în perioada următoare”, explică Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers..
La nivel global, tot mai multe companii își aduc angajații înapoi la birou, inclusiv în program complet. România urmează această tendință, dar mai are de recuperat față de alte țări europene, subliniază consultanții Colliers. În acest context, spațiile moderne și bine amenajate devin un avantaj important pentru companiile care vor să își păstreze sau să atragă angajați. Consultanții Colliers observă că celelalte centre de birouri din România - Cluj-Napoca, Timișoara, Iași - au luat-o ușor înaintea Capitalei din prisma prezenței la birou a angajaților, chiar dacă se remarca îmbunătățiri și în București.
Consultanții Colliers estimează că, dacă nu apar schimbări economice importante, cererea de închiriere pentru spații de birouri va rămâne cel puțin la un nivel decent, fiind susținută de planuri stabile de angajare, de oferta redusă de spații moderne și de tendința globală de revenire la munca de la birou. Potrivit datelor Eurostat analizate de Colliers, majoritatea companiilor nu își reduc personalul, iar unele continuă să se extindă. Deși sectorul IT rămâne rezervat în ceea ce privește angajările, la fel ca în alte țări, nivelul de precauție este mult mai scăzut decât în perioada crizei din 2009–2010.
În același timp, firmele din zona de consultanță și cele care coordonează activitatea la nivel central (head office) sunt mai active decât de obicei, semn că mediul de business este stabil și deschis dezvoltării. În acest context, companiile care vor să se mute sau să se extindă ar putea întâmpina dificultăți în găsirea unor spații moderne potrivite, din cauza stocului limitat și a cererii care se menține ridicată.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1720 / 20519 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy în acordul de finanțare semnat cu BERD în valoare de 192 mil. €
Popescu & Asociații, singura firmă independentă locală evidențiată la gala ”The Lawyer European Awards”
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea a trei contracte de operare și mentenanță (O&M) cu EnergoBit pentru trei parcuri fotovoltaice cu o capacitate totală de peste 360 MW
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





