
Consiliul Concurenței: Fondurile europene, esențiale pentru modernizarea infrastructurii feroviare
20 Noiembrie 2023
BizLawyerCNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanțată, ceea ce împiedică întreținerea, repararea și reînnoirea liniilor de cale ferată și duce la creșterea restricțiilor de viteză și la degradarea rețelei feroviare.
ccesarea fondurilor europene trebuie să reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizării infrastructurii feroviare, în vederea creșterii siguranței și a calității serviciilor de transport de călători și marfă pe calea ferată, se arată într-un studiu realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenței.
CNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanțată, ceea ce împiedică întreținerea, repararea și reînnoirea liniilor de cale ferată și duce la creșterea restricțiilor de viteză și la degradarea rețelei feroviare. Aceste probleme au un impact direct asupra siguranței și a timpului de transport pe calea ferată.
CNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanțată, ceea ce împiedică întreținerea, repararea și reînnoirea liniilor de cale ferată și duce la creșterea restricțiilor de viteză și la degradarea rețelei feroviare. Aceste probleme au un impact direct asupra siguranței și a timpului de transport pe calea ferată.
În acest context, este importantă recuperarea întârzierilor privind lucrările de întreținere, reparare și reînnoire și este vitală alocarea fondurilor necesare pentru a se respecta graficele de realizare a acestor lucrări, prevăzute în documentele1 destinate dezvoltării sectorului feroviar.
În plus, România ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, în condițiile în care nu va atinge țintele stabilite prin Pactul verde european și Strategia UE pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă.
Astfel, CNSDF recomandă alocarea unui buget corespunzător pentru finanțarea lucrărilor de întreținere și reparații, pentru a încetini procesul de degradare a infrastructurii feroviare și a materialului rulant. Rezultatele s-ar traduce prin creșterea calității serviciilor, a siguranței circulației pe calea ferată și a competitivității transportului feroviar, în raport cu alte moduri de transport.
Ca urmare, CNSDF recomandă prioritizarea finanțării europene, pentru modernizarea rețelei feroviare din România.
Punctualitatea trenurilor de marfă s-ar putea îmbunătăți prin realizarea de Centre de Management ale Traficului (CMT) zonale pe liniile cu trafic semnificativ, cum sunt coridoarele feroviare europene care străbat România. Mai mult, implementarea CMT zonale va stimula traficul multimodal de marfă din țară, printr-o bună coordonare între administratorul infrastructurii feroviare și operatorii terminalelor de marfă situate pe cele două coridoare europene, Rin – Dunăre și Orient / Est – Mediteranean.
1 Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare, Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă, Contractul de activitate și performanță al CFR pentru perioada 2021-2025
De asemenea, realizarea și implementarea „Sistemului de telegestiune a energiei electrice” este importantă pentru dezvoltarea sectorului feroviar, întrucât va oferi posibilitatea operatorilor de transport feroviar de a selecta furnizorul de energie electrică pe baze concurențiale. Astfel, necesarul de energie electrică de tracțiune va fi corect estimat, ceea ce va determina o reducere a costurilor de transport pe calea ferată.
În ceea ce privește infrastructura feroviară din Portul Constanța, finalizarea lucrărilor de reparație și deblocarea celor 47 de linii închise din cadrul portului vor fluidiza traficul și vor reduce timpul de așteptare al operatorilor de transport feroviar.
De asemenea, CNSDF recomandă stabilirea de reguli și responsabilități clare în sarcina gestionarilor de infrastructură prin includerea indicatorilor de performanță în contractele încheiate de CFR SA cu gestionarii de infrastructură, verificarea îndeplinirii acestora și a modului în care au fost cheltuite sumele încasate de către gestionari din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare. În completare, se recomandă publicarea de către CFR SA, în raportul anual de activitate, a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanță.
Studiul privind „Evoluția transportului feroviar în concordanță cu aplicarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 și a Programului de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă” este disponibil pentru consultare publică pe site-ul autorității de concurență. Observațiile pot fi transmise până la data de 20 decembrie 2023, prin e-mail, la adresa directia.dst@consiliulconcurentei.ro.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3755 / 19203 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...