ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Consiliul Concurenței: Fondurile europene, esențiale pentru modernizarea infrastructurii feroviare

20 Noiembrie 2023   |   BizLawyer

CNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanțată, ceea ce împiedică întreținerea, repararea și reînnoirea liniilor de cale ferată și duce la creșterea restricțiilor de viteză și la degradarea rețelei feroviare.

 
 
ccesarea fondurilor europene trebuie să reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizării infrastructurii feroviare, în vederea creșterii siguranței și a calității serviciilor de transport de călători și marfă pe calea ferată, se arată într-un studiu realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenței.

CNSDF a constatat, în urma studiului, că infrastructura feroviară din România este subfinanțată, ceea ce împiedică întreținerea, repararea și reînnoirea liniilor de cale ferată și duce la creșterea restricțiilor de viteză și la degradarea rețelei feroviare. Aceste probleme au un impact direct asupra siguranței și a timpului de transport pe calea ferată.


În acest context, este importantă recuperarea întârzierilor privind lucrările de întreținere, reparare și reînnoire și este vitală alocarea fondurilor necesare pentru a se respecta graficele de realizare a acestor lucrări, prevăzute în documentele1 destinate dezvoltării sectorului feroviar.

În plus, România ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, în condițiile în care nu va atinge țintele stabilite prin Pactul verde european și Strategia UE pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă.

Astfel, CNSDF recomandă alocarea unui buget corespunzător pentru finanțarea lucrărilor de întreținere și reparații, pentru a încetini procesul de degradare a infrastructurii feroviare și a materialului rulant. Rezultatele s-ar traduce prin creșterea calității serviciilor, a siguranței circulației pe calea ferată și a competitivității transportului feroviar, în raport cu alte moduri de transport.

Ca urmare, CNSDF recomandă prioritizarea finanțării europene, pentru modernizarea rețelei feroviare din România.

Punctualitatea trenurilor de marfă s-ar putea îmbunătăți prin realizarea de Centre de Management ale Traficului (CMT) zonale pe liniile cu trafic semnificativ, cum sunt coridoarele feroviare europene care străbat România. Mai mult, implementarea CMT zonale va stimula traficul multimodal de marfă din țară, printr-o bună coordonare între administratorul infrastructurii feroviare și operatorii terminalelor de marfă situate pe cele două coridoare europene, Rin – Dunăre și Orient / Est – Mediteranean.

1 Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare, Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă, Contractul de activitate și performanță al CFR pentru perioada 2021-2025

De asemenea, realizarea și implementarea „Sistemului de telegestiune a energiei electrice” este importantă pentru dezvoltarea sectorului feroviar, întrucât va oferi posibilitatea operatorilor de transport feroviar de a selecta furnizorul de energie electrică pe baze concurențiale. Astfel, necesarul de energie electrică de tracțiune va fi corect estimat, ceea ce va determina o reducere a costurilor de transport pe calea ferată.
În ceea ce privește infrastructura feroviară din Portul Constanța, finalizarea lucrărilor de reparație și deblocarea celor 47 de linii închise din cadrul portului vor fluidiza traficul și vor reduce timpul de așteptare al operatorilor de transport feroviar.

De asemenea, CNSDF recomandă stabilirea de reguli și responsabilități clare în sarcina gestionarilor de infrastructură prin includerea indicatorilor de performanță în contractele încheiate de CFR SA cu gestionarii de infrastructură, verificarea îndeplinirii acestora și a modului în care au fost cheltuite sumele încasate de către gestionari din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare. În completare, se recomandă publicarea de către CFR SA, în raportul anual de activitate, a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanță.

Studiul privind „Evoluția transportului feroviar în concordanță cu aplicarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 și a Programului de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă” este disponibil pentru consultare publică pe site-ul autorității de concurență. Observațiile pot fi transmise până la data de 20 decembrie 2023, prin e-mail, la adresa directia.dst@consiliulconcurentei.ro.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5038 / 20486
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Care sunt liniile de forță ale practicii de Concurență de la PNSA, apreciată de ghidurile internaționale pentru expertiza profundă, reflexele rapide și capacitatea de a duce la capăt mandate complexe | De vorbă cu Mihaela Ion (Partener) despre tendințele pieței, modul în care lucrează avocații, disciplina procedurală și gândirea strategică în proiectele în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Refinitiv Legal Advisers - Q3 2025 | Piața de M&A a continuat să crească, în primele nouă luni, pe piețele emergente și la nivel nivel global, chiar dacă numărul tranzacțiilor este în scădere. Europa prinde viteză, iar Estul continentului redevine un teritoriu în care investitorii strategici și financiari caută randament. CMS își menține pozițiile de top la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar Kinstellar rămâne în Top 15
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
În spatele scenei, alături de avocații din practica de Real Estate de la Țuca Zbârcea & Asociații, într-un mediu în care calitatea documentației, calibrarea riscurilor și gestionarea inteligentă a calendarului determină dacă un proiect se finanțează, se construiește și se capitalizează corect | De vorbă cu Răzvan Gheorghiu-Testa (partener) despre tendințele pieței imobiliare și forța unei echipe care operează integrat, folosește inteligent regulile și anticipează riscurile, astfel încât proiectele complicate, de la teren și autorizare până la finanțare, leasing și exit să ajungă la linia de sosire
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...