
Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind serviciile de transport persoane
24 Iulie 2025
BizLawyerRecomandarea autorității de concurență vine în urma finalizării studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ.
Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind transportul în regim de taxi și a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiții echivalente de concurență, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării.
Recomandarea autorității de concurență vine în urma finalizării studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ.
„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai puțin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
În acest context, Consiliul Concurenței consideră necesară actualizarea reglementărilor aplicabile transportului în regim de taxi, printr-o liberalizare moderată și adaptare la realitățile economice actuale. De asemenea, deși într-o măsură mai redusă, și legislația privind transportul alternativ necesită ajustări, în special pentru optimizarea modului de furnizare a serviciilor, cu respectarea principiilor necesității și proporționalității în reglementare.
Recomandări pentru modernizarea legislației privind transportul în regim de taxi
Consiliul Concurenței atrage atenția că actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este perimat și nu mai reflectă realitățile economice și tehnologice. Ca urmare, recomandă printre altele:
· Eliminarea limitării numărului maxim de autorizații taxi emise de autoritățile locale, deoarece restricționează concurența și limitează accesul noilor operatori pe piață, afectând în final și consumatorul;
· Eliminarea tarifelor maximale: într-o economie de piață, prețurile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii și ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care să justifice menținerea tarifelor maximale, așa cum au fost acestea reglementate în urmă cu peste 20 de ani;
· Eliminarea limitării geografice a activității: Regula conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităților urbane actuale. Deplasările între localități sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă acestei nevoi;
· Eliminarea obligativității afilierii la un dispecerat și dotării cu stații de emisie-recepție: majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicații mobile, iar obligația de a plăti un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat și o barieră concurențială;
· Încurajarea tranziției către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice și hibride, precum și acordarea de scutiri fiscale temporare pentru mașinile electrice;
· Implementarea unui sistem informatic național dedicat serviciilor de taxi: ar permite urmărirea activității șoferilor și curselor, contribuind la transparență, control și siguranța pasagerilor. O aplicație administrată de autoritățile de autorizare ar putea pune aceste informații la dispoziția publicului.
Recomandări pentru transportul alternativ
Chiar dacă reglementările aplicabile transportului alternativ sunt mai recente, Consiliul Concurenței consideră că și acestea necesită ajustări punctuale, pentru a asigura eficiența serviciilor. Astfel, autoritatea de concurență propune:
· Eliminarea limitării geografice: La fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în localitatea unde îşi are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea operațională și accesul consumatorilor.
· Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul alternativ ar trebui să fie aceeași ca în cazul taxiurilor.
· Îmbunătățirea sistemelor informatice: Aplicațiile de intermediere ar trebui să permită identificarea și sancționarea eficientă a șoferilor care încalcă legislația sau standardele platformei.
Recomandări privind comportamentul platformelor digitale
Consiliul Concurenței atrage atenția că și platformelor de intermediere ale transportului alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze:
· interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului: modificarea unilaterală a prețului după începerea cursei și debitarea automată a contului clientului fără consimțământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor de țin de protecția consumatorilor, sau chiar, în anumite condiții, a Legii concurenței.
· modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiții echivalente pentru șoferi și clienți.
· renunțarea la practicarea unor tarife standard diferențiate pe zile/ore (ex. „tarif de oră de vârf”), în condițiile existenței deja a tarifului dinamic care variază în funcție de cerere și ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a acelorași indicatori/factori asupra prețului.
Consultare publică
Raportul preliminar al Studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ cu autoturism și conducător auto poate fi consultat la adresa www.consiliulconcurentei.ro.
Observațiile și propunerile pot fi trimise, până la data de 22 septembrie 2025, la adresa de e-mail: luminita.ionescu@consiliulconcurentei.ro.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 188 / 19774 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...