ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Bucureștiul are unul dintre cele mai tinere stocuri de birouri din Europa, fiind un avantaj competitiv în atragerea de noi chiriași

05 Decembrie 2024   |   BizLawyer

Cushman & Wakefield Echinox: Bucureștiul are unul dintre cele mai tinere stocuri de birouri din Europa, fiind un avantaj competitiv în atragerea de noi chiriași

 
 
Cu o vârstă medie de aproximativ 11 ani, stocul spațiilor de birouri din București este printre cel mai ”tinere” din Europa, dar și din Europa Centrală și de Est, ceea ce reprezintă un avantaj pentru proprietari în retenția și atragerea de noi chiriași, fiind cel mai puțin expus la riscul de a deveni învechit din punct de vedere tehnologic, al construcției și al standardelor legate de sustenabilitate în următorii 5 - 6 ani, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

La nivel european, peste 170 de milioane de metri pătrați de spații de birouri din șaisprezece piețe sunt expuse riscului de a deveni învechite în 2030, potrivit raportului Rethinking European Offices, realizat de Cushman & Wakefield.


Această suprafață este echivalentă cu de șase ori stocul total de birouri din centrul Londrei. Majoritatea acestui stoc „în pericol” se află în piețele din Europa de Vest, unde aproape 80% din stocul din orașe precum Amsterdam, Barcelona, Londra, Madrid, Milano, Paris și Stockholm riscă să devină învechit până la finalul acestui deceniu.

Pe de altă parte, piețele din Europa Centrală și de Est - București, Budapesta, Praga și Varșovia, prezintă riscuri mai mici de învechire, cu un procent mediu de doar 43%. Acest lucru reflectă faptul că o mare parte din stocul construit în aceste piețe a fost livrat în ultimele două decenii. În această perioadă, stocul de birouri din piețele din regiune s-a dublat, în timp ce în piețele din Vest, creșterea a fost de sub 20%.

În București, stocul este și mai tânăr față de media regională, aproape jumătate din suprafața de birouri existentă, de 3,41 milioane de metri pătrați fiind construită în ultimii zece ani. Astfel, riscul echivalent de învechire din București este de doar 35%, mai mic decât în orice piață analizată.

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”Chiriașii sunt tot mai interesați de birourile de clasă A, situate în zone centrale sau semicentrale, care oferă acces facil la diverse facilități și respectă cele mai noi standarde de mediu. Majoritatea acestor clădiri sunt certificate verzi, ceea ce le face atractive nu doar pentru companii, ci și pentru angajați, contribuind la un mediu de lucru modern și plăcut. La nivel european, jumătate din tranzacțiile de închiriere vizează astfel de spații, în creștere față de 40% înainte de pandemie și doar o treime acum un deceniu. În București, 83% din volumul de spații închiriate în acest an a fost în clădiri de clasă A, clădiri ce au o pondere de 79% în stocul total din oraș.”

Piața de birouri din București a demonstrat o tendință clară spre stabilitate în primele nouă luni ale anului activitatea de tranzacționare înregistând un nivel satisfăcător, cu o suprafață totală închiriată de 261.700 metri pătrați, în scădere cu 25% față de același interval al anului trecut.

Reducerea volumului tranzacționat era așteptată având în vedere că în acest an va fi livrată o singură clădire de birouri în București și că 2023 a fost un an record din punct de vedere al spațiilor închiriate.
 

PIATA

% DIN STOCUL DE BIROURI

CU RISC DE ÎNVECHIRE

MILANO

86%

BARCELONA

81%

STOCKHOLM

81%

PARIS

80%

MADRID

77%

AMSTERDAM

77%

LONDRA

76%

BRUXELLES

70%

FRANKFURT

70%

BERLIN

65%

LISABONA

64%

DUBLIN

64%

MUNCHEN

60%

PRAGA

47%

BUDAPESTA

43%

VARSOVIA

40%

BUCURESTI

35%





 
În piețele din Europa de Vest, riscul de învechire nu este uniform. Orașe precum Munchen (60%), Lisabona (64%), Dublin (64%) și Berlin (65%) au riscuri relativ mai mici comparativ cu alte piețe vestice, reflectând faptul că o mare parte din stoc a fost dezvoltat în ultimele două decenii. În Londra, analiza sugerează că nivelul stocului învechit va ajunge la 76% până la sfârșitul deceniului. Reglementările mai stricte și îmbunătățirea peisajului economic ar trebui să accelereze ritmul schimbărilor, mulți proprietari derulând deja proiecte de modernizare sau de redezvoltare a clădirilor pentru a satisface cerințele în creștere ale chiriașilor.

Mai mult decât atât, orice proprietar trebuie să ia în considerare opțiunile disponibile pentru a îmbunătăți spațiile din clădirile pe care le deține, pentru a păstra chiriașii existenți sau pentru a atrage alții noi. Pe de altă parte, chiar dacă aceste clădiri au de regulă chirii mai mari, amplasarea acestora în zone centrale și facilitățile superioare pe care le oferă sunt critice pentru atragerea și reținerea talentelor potrivite.  
 
În aceste condiții, anticipăm o divizare și mai mare între activele de clasă A, situate central, și cele din locații periferice, unde riscul de neocupare este adesea mai mare. Proprietarii trebuie să analizeze foarte bine activele pe care le dețin și să decidă dacă repoziționarea sau reutilizarea acestora este cea mai bună abordare strategică.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 92 / 18203
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...